Travels With my Cats
Författare: Mike Resnick
Publicerad i tidskriften Asimov's i februari 2004.
Utgivningsår: 2004
Kan läsas Asimov's webb.
Författarens hemsida finns på adressen http://www.fortunecity.com/tattooine/farmer/2/.

Egentligen gillade jag Travels With My Cats. Berättelsen om en ung pojke som hittar en gammal resebok författad av en föga känd resenärinna är egentligen ganska sympatisk. Inte för att det här är något exceptionellt eller ens nära på originellt – mest påminner det hela om ett avsnitt i en TV-serie typ Twilight Zone eller Outer Limits, ett ganska sentimentalt avsnitt för övrigt – men ändå, trots premissens prekära eller nästan banala natur klarar Resnick av sin uppgift som ett proffs och resultatet är njutbart. Ytligt som bara vad men flytande och underhållande.

Som en ensam vuxen man och inbiten bokvurm hittar den forne pojken boken – som även den heter Travels With My Cats – på nytt och blir på allvar intresserad av författarinnan. Kanske blir han rent av smått förtjust i hennes bild och i tanken på henne. Men när han försöker hitta mera information stöter han hela tiden på samma sak. Författarinnan tycks inte ha lämnat några spår efter sig, just ingen databas känner till hennes liv eller verk eller existens. Och boken, den är ett sällsynt privattryck och finns inte ens på Library of Congress.

När berättaren sedan en kväll sitter ute på sin bakgård får han plötsligt sällskap av en okänd katt – och snart av kattens ägarinna. Och hon i sin tur är ingen annan än författarinnan. Som dött över ett halvt sekel tidigare.

Vad som följer är en romans av ett smått övernaturligt slag, som man naturligtvis gissade att skulle äga rum, men skildrad på ett delikat och moget sätt. Egentligen händer ingenting men under ytan bubblar det starkt. Berättaren börjar inse att det finns liv även utanför böcker och att ensamheten kanske inte behöver vara hans slutliga öde. Efter en tid uppenbarar sig författarinnan inte längre. När sedan boken också förstörs fattar berättaren beslutet att resa ut i världen – med författarinnans katter – och leta reda på ett nytt exemplar av Travels With My Cats.

Och vem vet, kanske till och med leta reda på författarinnan?

Kanske man kunde karakterisera novellen som en harlekinromans för sf-fantaster? Inget fel på det men så värst många av detta slag vill man ju inte stöta på. Än mindre läsa.

-Petri Salin- 3.10.2005