The Faery Handbag
Författare: Kelly Link
Publicerad i antologin The Faery Reel som redigerats av Ellen Datlow och utgivits av förlaget Penguin / Viking Books.
Utgivningsår: 2004
Kan läsas på författarens webb.
Författarens hemsida finns på adressen http://kellylink.net.
Är du intresserad av att köpa boken och använder någon av följande länkar stöder du samtidigt Enhörningen (OBS: du binder dig inte till att köpa något endast genom att klicka på länkarna, så klicka på bara, det är helt ofarligt):

Genevieves mormor är över tvåhundra år gammal och kommer från Baldeziwurlekistan. Det att ingen har hört talas om landet kan mycket väl bero på det att Baldeziwurlekistan nuförtiden ligger i mormors stora svarta handväska som hon hela tiden har med sig. Mormor är hela landets väktare. Eller kanske landet bara är påhittat av mormor. Men å andra sidan, öppnar man låset på precis rätt sätt kan man stiga in i väskan. Så gjorde Genevieves morfar tjugo år sedan. Ibland, om de vill ha böcker att läsa eller choklad att äta eller kanske se en film, stiger en och annan baldeziwurlekistanier ut ur väskan och tar sig en tur i omvärlden, bara för att sedan återvända till sitt hemland.

När sedan Genevieves pojkvän råkar öppna väskan på rätt – eller i detta fall fel – sätt och försvinner in slår allt snett. Ännu snedare slår allt när mormor strax därefter dör – och väskan försvinner.

Det här är en text som man egentligen inte kan beskriva intrigmässigt för att regelrätt intrig finns det häpnadsväckande lite av. Link är mera intresserad av stämningar, färger, mönster, relationer, minnen – det abstrakta och flyktiga. Hennes berättelser är färgsprakande fjärilar och påfåglar, aldrig egentligen på väg någonstans men ibland hittar de ändå fram. Hon kryddar sin sås med fascinerande exotiska kryddor men under såsen hittar vi – ja vad? Kanske ingenting? Kanske är det kryddorna och såsen vi ska njuta av, inte biffen.

För att det egentligen inte finns en intrig eller ens en berättelse i denna berättelse har Link vänt på steken och förtäljer sin historia halvt omvänt, fragmentariskt, skapar spänningar genom att syfta till kommande händelser, eller ihågkomma sådant som ännu inte hänt. Fungerar nog i och för sig väl men skapar inte substans där ingen substans finns.

Till synes tycks The Faery Handbag handla om män som försvinner, kvinnor som stannar kvar och väntar på dem, om hur olika män och kvinnor upplever världen, hur olika de lever. Om relationer mellan familjemedlemmar.

Kanske. Jag vet inte.

Det vet jag att Link aldrig är självklar eller tröttsam, att hennes prosa lever och andas helt på sitt eget sätt, att man helt och hållet måste acceptera hennes berättargrepp om man vill njuta av texten, och att det ofta är mödan värt att göra så. Och ännu vet jag att The Faery Handbag inte tillhör hennes starkaste texter.

Ett intressant sammanträffande är att tematiskt är Resnicks och Links texter så gott som samma berättelse, bara att Resnicks är berättad ur ett mannaperspektiv och Links ur ett kvinnoperspektiv. Skillnaden är inte stor men markant. Links variation på temat är i mitt tycke intressantare. Sammanträffandet får mig även att undra om den amerikanska läsaren främst vill ha sentimentala och semibanala kärlekshistorier i stället för ordentlig science fiction? Jag vet inte om jag vill veta svaret på denna min fråga.

-Petri Salin- 3.10.2005

Recensioner på de övriga skönlitterära Hugovinnarna 2005 hittar du genom dessa länkar:

Recensioner på de övriga Nebulavinnarna 2006 hittar du genom dessa länkar: