Manus: David Hayter och Alex Tse; filmen är baserad på den tecknade serien Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons.
Musik: Tyler Bates
I huvudrollerna: Malin Akerman, Billy Grudup, Carla Gugino, Jackie Earle Haley, Jeffrey Dean Morgan och Patrick Wilson.
Längd: ca 162 min.
Ursprungsland och -år: USA, 2009.
Om filmen i IMDb.

Att det bland filmskapare och producenter finns ett stort intresse att överföra seriehjältar till vita duken är knappast något som gått filmåskådare förbi de senaste åren. Flertalet karaktärer från seriealbumens färggranna världar har fått nytt liv i filmmediet. Helt klart har dessa filmer också funnit en publik, en publik som dessutom relativt troget verkar dyka upp för att se uppföljare efter uppföljare. Med detta inte sagt att publiken köper vad som helst. Alla produktioner har helt klart inte varit lika lyckade. Trots att man således tydligt kan tala för att seriemediet och filmmediet kan förenas och på intressanta sätt utmana varandra finns det också helt tydligt exempel på gånger då de två inte verkar kunna mötas. Var på denna skala av misslyckat och lyckat placerar sig då en av de senaste försöken att överföra seriekaraktärer till vita duken: Watchmen?

Watchmen är obestridligen inte endast en i raden av superhjälteberättelser på film. En klart tilltalande sida hos filmen är det faktum att man vågat ta sig an en serie som riktar sig till en mera vuxen publik än hjältar så som Stålmannen eller Fantastic Four. Watchmen är visserligen inte unik på denna punkt. Filmer som V för Vendetta och de senaste Batman-filmatiseringar är tydliga exempel på att serier på film inte behöver vara ytliga specialeffektspäckade sagor. Istället för att ge oss perfekta och ädla hjältar låter oss Watchmen ta del av baksidan av hjältevärlden. Filmen presenterar oss en alternativ historia där kostymerade hjältar någon gång på 30-talet börjar uppträda med ett rätt annorlunda 1900-tal som följd. Trots att många av hjältarna åtminstone försöker göra det rätta blir det tydligt i denna film att vad det rätta är inte alltid är så lätt att veta. Följaktligen får vi i Watchem träffa superhjältar som inte drar sig för att med våld skydda vanliga människor från dem själva.

Watchmen har oförnekligen sina stunder. Dessa stunder är inte minst kopplade till en del fascinerande karaktärer. Jacke Earle Haley i rollen som den kallblodige men moraliskt rättframma karaktären Rorschach erbjuder några av filmens mera minnesvärda stunder. Även Jeffrey Dean Morgan i rollen som The Comedian för en hel del till berättelsen och belyser på flera sätt historiens mörka sida. Tyvärr räcker inte dessa två karaktärer till för att bära hela denna beklagligt nog mycket ojämna film. Det är inte så lätt att exakt säga var problemet med Watchmen ligger. Möjligen har vi här att göra med samma dilemma som filmatiseringar av litteratur överlag kämpar med: hur kan man överföra en komplex historia med flera karaktärer med egna berättelser till en relativt kort film. För Watchmens del leder lösningen på bryderiet till att största delen av filmen behandlar de olika karaktärernas bakgrund som en uppbyggnad för en snabbt avklarad huvudberättelse. Slutresultatet blir en mycket ryckig film med frågor som aldrig riktigt ges ett svar. Till filmens försvar kan det ändå sägas att denna film i motsats till många andra av sitt slag faktiskt inspirerar till att läsa seriealbumet den bygger på, om inte av någon annan orsak så för att få en större klarhet i vad det är man just sett.

-Sofia Sjö- 8.5.2009

Klicka här för att läsa Kenneth Lindholms recension av samma film.