Åldersgräns: F-15
Finsk titel: The Matrix Revolutions
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.whatisthematrix.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0242653
Enhörningens poäng: 3

Den sista delen i Matrix-trilogin är visuellt ställvis riktigt snygg, men innehållsmässigt otroligt pretentiös, tom och helt enkelt löjlig. Sällan har så stora pengar slösats bort på en sådan sörja som The Matrix Revolutions, eller kanske den borde heta The Matrix Revulsions. Spara pengarna till något vettigare, köp till exempel hellre toalettpapper.

Vad kan man säga? I min recension av Matrix Reloaded skev jag "Å sin sida vet man ju aldrig vad den tredje Matrix-filmen, Matrix Revolutions, hämtar med sig om ungefär ett halvår. Den slutliga domen för Matrix får alltså vänta tills hela sagan är berättad."
   Nu är trilogin då färdig och den slutliga domen kan fällas. Ja, vad kan man säga... The Matrix Revolutions gjorde ju filmhistoria genom att filmen hade premiär samtidigt runt om i världen (i 70 länder tror jag det var). Att stora Hollywoodfilmer har premiär runt globen under samma dygn har man ju hört förr, men nu var det alltså så att filmen verkligen fick premiär både här och där exakt samtidigt. Här i Finland blev det premiär alltså klockan 16.00 den 5 november.
   Före jag hade sett filmen (pressvisningen här i Åbo var dagen efter premiären) trodde jag att det hela bara var ett stort reklamjippo, en annan god orsak för simultanpremiären var naturligtvis att minska effekten av filmpiratism. Och visst är det ju enormt trevligt och helt enkelt rätt att premiären på en dylik storfilm (eller egentligen vilken film som helst om distributörerna bara ids anstränga sig så mycket) är samma dag var än man råkar befinna sig på globen, men orsaken till att ha premiären exakt samtidigt förklarades av själva filmen: The Matrix Revolutions är så enormt dålig att premiärjippot helt enkelt är ett sätt att minska förlusterna. Det är nämligen helt klart att bara ordet sprider sig om hur otroligt dålig den tredje Matrix-filmen egentligen är kommer folk att spendera sina biopengar på någon annan film.
   Aldrig har man sett så bortkastade pengar som The Matrix Revolutions! Det är helt enkelt fel att folk har fått slösa bort närmare 100 miljoner euro (IMDB berättar att filmens budget var 110000000 dollar) på att göra något sådant här. Warner och bröderna Wachowski skulle få skämmas!
   Vad var det som gick fel? Så här i efterhand är det ju enkelt att konstatera att det det började barka åt helsike genast då Larry & Andy Wachowski beslöt sig för att göra fler Matrix-filmer. Visst berättar ju bröderna redan på Matrix Revisited dokumentären att de planerade en trilogi från första början, men om det är sant och om den här nu förverkligade trilogin verkligen är det som Andy & Larry had i tankarna kan man inget annat säga än att gossarna tagit rejält med vatten över huvudet.
   Vad har The Matrix Revolutions att ge? Inte mycket, och det är väl det som harmar undertecknad mest. Den första filmen, Matrix, var en fungerande actionskapelse med en trevlig, om än mindre originell, sf-idé (verkligheten är inte nödvändigtvis det du ser omkring dig). Film nummer två, Matrix Reloaded, blev en långtråkig pseudofilosofisk föreläsning här och var avbruten av onödigt långa kamp- och actionscener som egentligen bara var en uppgradering av det vi redan sett i den första filmen. Men det hela kunde ha räddats av den tredje filmen, alla möjligheter fanns att göra Matrix-serien till något originellt. Tyvärr fortsätter trilogins avslutning, The Matrix Revolutions, på den bana som utstakats av film nummer två och gör det hela till en störtdykning som inte räddas av något annat än att man helt enkelt glömmer hela trilogikonceptet och godkänner det faktum att Matrix var en ensamstående film som det aldrig gjordes några fortsättningar på.
   The Matrix Revolutions fortsätter direkt där Matrix Reloaded slutade. Maskinerna är på väg mot Zion, människosläktet står inför sin sista strid mot en överlägsen fiende och allas vår favorimessias Neo ligger i koma.
   Av någon anledning blev jag på inget sätt indragen i filmens händelser. Det hela kändes så gott som genast från början bara pretentiöst och tomt. Ingen av karaktärerna, åtminstone huvudkaraktärerna, väckte genkänsla. För mig var det helt det samma ifall de levde eller dog. De häftiga Matrix-scenerna där alla är så självsäkra och dialogen består av korta meningar som slängs mellan huvudpersonerna kändes nu pinsamt löjliga.
   Visst fanns här fungerande scener som till exempel avsnittet om "mänsklighetens sista kamp mot en övermäktig fiende". Förutom att dessa krigsscener är specialeffektsmässigt imponerande gav de också en påtaglig känsla av en kamp som är dödsdömd från början, men som åndå måste kämpas. Å andra sidan går även den här delen av filmen litet väl långt och maskinerna känns så överlägsna att hela kampen faktiskt är på gränsen av att kännas onödig.
   Filmmakarna har kanske också tagit sig en funderare över den otroliga mängd pseudofilosofibabbel som genomdröp Matrix Reloaded. Nu blir det inte så mycket filosoferande, men visst har vi några scener med långa dubiösa dialoger eller monologer och de känns nästan värre än i den senaste filmen.
   Kamp- och actionscenerna är snygga, men på något sätt fattas det där lilla extra som gör en slagsmålsscen till en akrobatisk kampbalett. Värsta exempel på detta är den totalt överlånga slutkampen mellan protagonisten Neo (Keanu Reeves) och antagonisten Agent Smith (Hugo Weaving). Gäsp, säger jag! Två gubbar som slåss med knytnävarna är ändå bara två gubbar som slåss även om båda skulle vara någotslags Stålman-kloner.
   Lägg till klubbentréscenen, som inte är något annat än en repris av den berömda lobbyscenen från den första Matrix-filmen, och det börjar verka som om Andy och Larry skulle ha slut på nya idéer.
   Vill man vara riktigt snäll kan man ju säga att bröderna Wachowski åtminstone inte är rädda för att välja den svårare vägen då det gäller behandlingen av huvudpersoner. Men slutligen blir det hela bara patetiskt och när man tänker på varifrån bröderna har inhämtat sin inspiration är hela händelseförloppet egentligen ingen överraskning. Lägg till att åtminstone den här tittaren inte orkade bry sig om huvudpersonernas öden och slutsatsen blir att även denna lösning käns känns helt enkelt infantil.
   Det måste man väl ändå säga till brödernas försvar att det känns väldigt fräscht att världen i Matrix är så "mångkulturell" och jämlik. Världen är inte bara befolkad av "WASP-män". Å andra sidan är ju alla "de stora" vita, även Morpheus (Laurence Fishburne) känns nu som bara ett lydigt redskap. Och alla de som verkligen styr och ställer till är män. Tänk hur mycket intressantare det hela kunde ha blivit ifall till exempel Merovingian-karaktären skulle ha varit kvinnlig och hade spelats av Monica Bellucci!
   Visuellt är filmen mycket snygg, men det hjälper inte då innehållet är så tomt som det är. Sista strået är egentligen filmens slut. Personligen väntade jag mest på slutet, jag ville veta vart bröderna Wachowski hade velat nå med allt detta. Det var inte viktigt hur slutet skulle nås, utan det viktiga var hur det hela skulle sluta. Möjligheterna fanns ju egentligen till ett hurudant slut som helst. Tyvärr valde bröderna W den, enligt mitt tycke, mest banala upplösning de kunde ha kommit på. Det här blev den sista spiken i Matrix-kistan.
   Det som är gjort är gjort. Matrix-trilogin kan knappast räddas ens ifall att Andy & Larry skulle besluta sig för att släppa någonslags specialklipp av filmen på DVD. Det är nog bäst att ta skeden i vacker hand och hoppas att bröderna Wachowski förstår att lämna Matrix-konceptet och koncentrera sig på något helt annat.

-Ben Roimola- 6.11.2003