Åldersgräns: F-11
Finsk titel: Matrix Reloaded
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.whatisthematrix.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0234215
Enhörningens poäng: 6

Matrix 2.0, ursäkta Reloaded, har snäppet bättre effekter, längre kampscener, mer action och mindre djup än den första Matrix-filmen. Gillar du action gillar du även Matrix Reloaded. Observera dock att du är tvungen att genomlida en hel del ytterst långtråkiga "talande huvud"-scener som är inklistrade mellan actionscenerna. Hoppas den kommande tredje delen i Matrix-trilogin, Matrix Revolutions, lyckas rädda helheten från att omvandlas till ren hjärnlös action.
   OBS: Vill du se en glimt av den kommande tredje Matrix-filmen lönar det sig att sitta genom de långa eftertexterna. Men går man på bio sitter man ju alltid ända tills ridån dras för.

I början av Matrix Reloaded stöter huvudpersonen Neo (spelad igen av Keanu Reeves) på styggingar som ser ut som i den första Matrix-filmen, men är på allt sätt litet bättre. Neos kommentar är "Uppgrades." och precis samma sak kan man säga om hela filmen.
   Allt är snäppet bättre än i Matrix. Specialeffekterna är litet bättre, kampscenerna är litet bättre och längre, till och med budgeten har troligen varit "litet" större. Det här är samtidigt också filmens största problem, den för egentligen inget nytt med sig och kunde nästan lika gärna ha hetat Matrix 2.0.
   Fast en direkt kopia av den första filmen är det här ju naturligtvsi inte. Har du inte sett den ursprungliga Matrix-filmen faller även det lilla djup som Reloaded har att bjuda på bort och kvar blir endast en lång räcka olika slags actionscener avbrutna av fruktansvärt långtråkiga pratscener där den ena eller den andra personen "förklarar" vad som egentligen pågår.
   Problemen med Matrix Reloaded är i grunden orsakade av två huvudfaktorer. Först och främst har vi den ursprungliga Matrix-filmen. Den presenterade egentligen inget nytt, men ändå kan man nog säga att den var revolutionerande. Den grundläggande sf-idén i Matrix, "hur kan du vara säker på att detta verkligen är verkligheten och inte bara någonslags dröm", var inte på någott sätt ny och likaså var det inte något nytt att ha tuffa österländska kampsportsscener i en västerländsk action-film. Det som gjorde Matrix revolutionerande var att den förverkligade dessa element, och då speciellt action-sidan av det hela, på en nivå som inte förr hade skådats på film. Hur kan man överträffa sig själv då man redan gjort något revolutionerande? Svaret är i detta fall: man tar samma koncept och samma kryddor, men man tar mer av allting.
   Den andra orsaken till huvudbry är att Matrix Reloaded är del två i en trilogi. Vad än som händer vet tittaren att det här inte är slutet, endast ett mellanspel. Samtidigt betyder det att man sist och slutligen borde se på de tre Matrix-filmerna som en helhet. Regissörsbröderna Larry och Andy Wachowski berättar bl.a. på Matrix Revisited dokumentär-DVD:n, som kom ut för några år sedan, att de redan från början tänkt sig en filmtrilogi. Att inget produktionsbolag var färdigt att hosta upp pengarna för tre Matrix-filmer på en gång var föga överraskande. Lika litet överraskande var det att bröderna Wachowski naturligtvis fick finansiering för två filmer till efter att Matrix blev den hit den blev.
   Matrix Reloaded är alltså det mittersta segmentet i en trilogi och det märks nog på alla de värsta sätten. Berättelsen går egentligen ingenstans, den har egentligen ingen början och inget slut. FIlmen känns dessutom dåligt strukturerad. Vi har actionscener, som även om de är mycket snygga också ställvis känns helt enkelt för långa. Ta till exempel scenen där Neo slåss mot agent Smith &co, visst är det imponerande men visst skulle det ha räckt med en avsevärt kortare kampscen. På tal om imponerande actionscener kan man ju inte låta bli att nämna filmens ultimata biljaktsscen. Att försöka överträffa den i komplexitet eller stunter torde vara en dödsdömd idé för vilken filmmakare som helst.
   Men allt filmen har att ge är egentligen endast de otaliga actionscenerna. Den existentiella filosofin tycks filmmakarna ha gjort slut på i den första Matrix-filmen. Det enda som blivit kvar för Matrix Reloaded är oändligt långa semifilosofiska monologer som är lika givande som Star Treks teknobabbel som värst: stora ord utan någon egentlig tanke bakom sig.
   Matrix Reloaded lyckas inte heller fördjupa den bild av huvudpersonerna som den första filmen gav. Visst är Laurence Fishburne så "cool" som "cool" bara kan vara och slår Keanu med hästlängder, men hans rollperson Morpheus är inget mer än en kampmaskin, precis som Reeves' och Moss' också. Den intressantaste och mänskligaste figuren i Reloaded blir nu paradoxalt nog den sensuella Presephone (spelad av Monica Bellucci) som egentligen inte ens är en riktig människa.
   Man kan ju också fråga sig vad den otroligt långdragna sexscenen mellan Neo och Trinity under "Zion-orgien" egentligen spelade för roll. Var den med bara för att få visa Carrie-Anne Moss och Keanu Reeves nakna? Som den nu var kändes det hela ju endast pinsamt. Larry & Andy Wachowski kan tveklöst regissera action, men sex tycks de har stora problem med och likaså med att göra sin filmskapelse till en friktionsfritt flytande upplevelse. Nu kändes det hela mera som en välsmakande soppa med onödigt stora klimpar i, klimpar som gör hela soppan litet oaptitlig.
   Vem skall då se Matrix Reloaded? Ja, gillade du den första filmen främst för dess actionscener hittar du mer och bättre av den varan här, men var beredd på att somna under de pratigare scenerna. Gillade du Matrix filosoferingar om vad verklighet egentligen är kan du lika gärna bli hemma. Å sin sida vet man ju aldrig vad den tredje Matrix-filmen, Matrix Revolutions, hämtar med sig om ungefär ett halvår. Den slutliga domen för Matrix får alltså vänta tills hela sagan är berättad.

-Ben Roimola- 21.5.2003