Recensionsformat: film & DVD
Filmens webbsida finns på http://www.lordoftherings.net
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0120737
Enhörningens poäng: 9
DVD:n har sin egen recension.

Peter Jackson lyckades med det otroliga. The Fellowship of the Ring är en både visuellt och innehållsmässigt lyckad film. Rekommenderas varmt!

Till allra först måste jag be om ursäkt: Jag har inte läst den svenska versionen av Lord of the Rings, sålunda känner jag inte till den "rätta" terminologin på svenska. Jag ber alltså om ursäkt ifall jag använder fel termer. Å andra sidan har jag förstått att den svenska översättningen av boktrilogin inte är värst bra, så för dem som inte läst böckerna kan man väl rekommendera att läsa dem på originalspråket.
   J. R. R. Tolkiens romantrilogi Lord of the Rings (Sagan om ringen) är en av fantasylitteraturens stora klassiker. Tolkiens verk var på inget sätt världens första fantasybok, och säkert är den inte heller världens bästa fantasyroman. Men Tolkiens verk är absolut en klassiker och en av de stora grundpelarna inom sf (och för dem som inte tidigare förstått det, borde det senast nu vara klart, att då undertecknad pratar om sf så är det speculative fiction som förkortningen står för innefattande alltså likväl science fiction som fantasy). Jag misstänker att alla som läser den här recensionen har, om inte läst böckerna, så åtminstone en någorlunda bild av trilogins intrig. Om inte så är det bara att gå till närmaste bibliotek eller bokhandel och skaffa trilogin.
   Tolkien skapade inte endast några kulisser som skulle rama in hans äventyr, han skapade en hel värld. Tolkiens värld är en fungerande trovärd skapelse, en värld med sin egen historia, geografi, språk, ja allt som man kan vänta sig av en fungerande värld. Det här är egentligen den största skillnaden mellan Tolkiens verk och de otaliga usla kopiorna som gjorts efter Lord of the Rings. Det är så enkelt att skriva ett äventyr med alver, hobbitar, dvärgar, troll, magiker, monster och magi samt naturligtvis "Det Stora Onda" som vill ha hela världen under sin näve. Men att skriva trovärdigt om detta kräver litet mer än de flesta moderna dussinfantasyförfattarna tycks förstå.
   Att göra en film på Lord of the Rings, även om man skulle göra en filmtrilogi, låter till en början som ett dåligt skämt. Själva äventyret är väl inget större problem att föra över till film, men hur skall man få med hela den värld som Tolkien skapade?
   Ja, jag vet inte hur det är gjort, men Peter Jackson och hans enorma filmteam har lyckats med det omöjliga. Filmen Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring kommer att bli för fantasyfilmer en likadan jämförelsegrund som Tolkiens böcker blivit för "high fantasy"-genren.
   Jackson har lyckats med det som Chris Columbus misslyckades totalt med: Att överföra en fantasybok i filmform. Jacksons film har lyckats på alla plan: det visuella, skådespelarna, kameraarbetet, ljussättningen, specialeffekterna, allt är närmast perfekt.
   Är man en fanatisk Tolkienist finner man säkert en hel del att anmärka om i filmen. Det är ju klart att Jacksons version av berättelsen inte är ett till ett med den ursprungliga texten. Men Jackson har lyckats med det viktigaste: filmens värld ser fullt trovärdig ut och personerna fungerar och har ett djup. Regissören har faktiskt lyckats med att skapa en film genom vilken man kan ana sig till den värld som ligger bortom det som kameran visar. Dessutom lyckas filmen föra över känslan av en fungerande riktig värld, en värld med ett förflutet och en framtid, en värld där man verkligen lever.
   Visuellt är filmen en fröjd för ögat. Jackson låter kameran svepa över vida panoraman; detta är Tolkiens Middle-earth, inte någon filmstudio. Kameravinklarna, klippet och ljussättningen hjälper ytterligare till att förstärka illusionen av att tittaren verkligen är med i filmens händelse. Speciellt ljussättningen var otroligt vacker och varierade mellan allt från verligt realistiskt till alvernas fantastiska skimmer. Det här måste man helt enkelt se själv.
   Klippet och kameraarbetet är mycket intensivt speciellt vid stridsscenerna. Här frossar inte kameran över detaljer eller tuffa poseringar, utan det hela är just så kaotiskt som man kan tänka sig med svärd, pilar och död överallt.
   Men det hela skulle ju vara tomt utan fantastiska skådespelarprestationer. Speciellt Elijah Wood som Frodo gör ett otroligt fint jobb och det är ingen svårighet att leva med och känna hur ringen verkligen tynger på honom. Ian McKellen gör en otroligt bra Gandalf men speciellt imponerad var jag på Cate Blanchett som Galadriel. Blanchett lyckas perfekt med att göra en rollperson som man inte riktigt vet hur man skall förhålla sig till. Förutom att hon är den perfekta alven, fager och alltid litet avlägsen lyckas hon samtidigt vara både skrämmande och välkomnande.
   Peter Jacksons film är alltså en fullträff för all oss som gillar fantasy, men jag undrar hur en "vanlig tittare" ser filmen. The Fellowship of the Ring är nämligen klart och tydligt första delen av en trilogi. Den har en början, men inte något egentligt slut. Till råga på allt är filmen allt annat än en upplyftande och glad upplevelse. I filmen står hela världens framtid på spel och situationen ser inte så värst lovande ut i slutet av del ett. Hollywoodslisket och optimismen är lika långt från Jacksons film som den är från första delen av Tolkiens trilogi. Hur kommer en "normal" biobesökare som endast ville ha ett några timmars eskapistiskt äventyr att hantera en film där slutet är dystert och tungsint? Kommer han att rata filmen med det samma eller orkar han vänta ett år till för att se nästa del? Hur som helst får alla vi fantasyälskare vår julklapp några dagar i förtid i år; tack Peter Jackson &co!

-Ben Roimola- 13.12.2001

Klicka på bilderna för att se större versioner av dem.
[Lord of the Rings: Gandalf]