The Fellowship of the Ring - DVD

[Pärmen på The Fellowship of the Ring.]

Då har man då plöjt igenom Sagan om ringen-filmens DVD-upplaga. För den nyfikna kan berättas att det för undertecknad tog över sju timmar att gå igenom de båda skivorna som detta paket består av.
   Själva filmen recenserades ju här i Enhörningen redan senaste december, så den här texten kommer närmast att behandla DVD-skivornas bonusmaterial. Men så mycket kan väl sagas att filmen fungerar fint även i tv-rutan, speciellt som filmen presenteras i sitt originala vidbildsformat (nej, jag har ingen vidbilds-tv, men jag vill se film i det bildformat som regissören urpsrungligen menat). Jag har sett filmen på bio minst fem gånger, men ändå fick jag ännu tårar i ögonen vid vissa scener. Ljudet låter säkert fint ifall man har ett ordentligt ljudåtergivningssystem, men ser man på filmen som undertecknad med endast stereoljud och med högtalare som inte var av hi-fi-klass ens då de var nya för ett tjugo tal år sedan känns ljudet aningen platt. Speciellt då man sett filmen på bio såpass många gånger att man kommer väl ihåg hur ljudet borde låta. Ser du filmen för första gången på tv tycker du naturligtvis att det låter utmärkt även om du bara skulle ha monoljud.
   För de som vill veta de tekniska detaljerna kan berättas att filmen har anamorfisk vidbild (2,35:1) och originalljudspåret i Dolby Digital 5.1 EX, man kan även välja att lyssna till ljudet som vanlig stereo surround ifall man inte har en hemmabioanläggning. Filmen är textad till svenska, finska, danska, isländska, norska och engelska. Man kan även välja att se filmen utan text i vilket fall de alviska avsnitten visas textade på engelska. Lagerbytet kan väl också räknas till "onödiga" tekniska detaljer. Lagerbytet sker mitt i Elronds tal i Rivendel, men det är ändå närmast obemärkligt. Ett lyckat lagerbyte alltså.
   På båda skivorna är menyerna klara och tydliga, samt enkla att navigera i och dessutom mycket vackra. På filmskivan innehåller menyerna animationer, men de är som tur så korta att de knappast stör även om man skulle bläddra i menyerna i timtal.
   På själva filmskivan finns inget annat extramaterial än några textrutor med tack och uppräkning av vem som egentligen gjort vad för DVD:n samt en lista över det bonusmaterial som finns på den andra skivan.
   Bonusmaterialet ja, det finns det rikligt av, men ändå inte för mycket. Reservera omkring fyra timmar för att gå igenom allt material. Här varierar bild- och ljudformaten, men allt material är textat till svenska, finska, danska, isländska och norska utom Enyas musikvideo och filmens tv-reklam som saknar finsk textning. Ett stort tack till den som kört igenom textningsbeslutet! Det är så här DVD-bonusmaterial skall presenteras: är det på ett främmande språk skall man kunna välja ifall man vill se materialet textat eller ej.
   Listan över extramaterial börjar med tre dokumentärer: Welcome to Middle Earth (16,47 min), Quest for the Ring (21,28 min) samt A Passage to Middle-earth (41,40 min). All tre är gjorda före filmen fick sin premiär och alla tar upp ungefär samma saker, men från litet olika vinklar.
   Welcome to Middle Earth är gjord av (eller för) förlaget Houghton-Mifflin som utger Tolkien-böcker. Den här dokumentären berättar även litet om den ursprungliga utgivningen av Tolkiens verk och vi får t.o.m. höra Rayner Unvin läsa upp den recension som han i tiderna skrev om Tolkiens första romanmanuskript The Hobbit. Man kan gott och väl säga att utan herr Unvins text skulle fantasyvärlden säkert se annorlunda ut. Utan Rayner Unvins godkännande av The Hobbit skulle boken aldrig ha publicerats (åtminstone vid det förlaget) och Tolkiens romanförfattarkarriär skulle kanske ha slutat innan den ens började.
   Dokumentären Quest for the Ring är gjord av tv-kanalen Fox och berättar mer om skådespelarna och själva filmen. Visst är det intressant, men berättarrösten är så fruktansvärt dramatisk (nästan en "trailerröst") och uttalar alla namn med en så äcklig amerikansk accent att man inte riktigt vet om man skall skratta eller gråta.
   Den tredje dokumentären är den längasta och också den mest intressanta ur en rent filmmässig ståndpunkt. A Passage to Middle-earth är gjord av Sci-Fi Channel och det syns klart genom den proffsiga "ingen nonsens, vi vet vad ni vill ha och visar det" -attityden. Det enda underliga med Sci-Fi:s dokumentä är att kanalen tydligen är mycket hård mot "smygreklam" och således har alla reklamtexter och -bilder på intervjuobjektens klädesplagg censurerats till en oigenkännelig pixelmassa. Det som gör det hela skrattretande är att man samtidigt censurerat även t.ex. "Lord of the Rings" -texten på Peter Jacksons väst (det här kan man kolla då samma intervjusnutt även visas i de andra dokumentärerna). Vad månne idén med det hela har varit på Sci-F Channel? Något i stil med "Ingen gratisreklam på vår kanal inte. Vi gör ett program om er film, men vi visar inga texter i rutan där filmens namn nämns."
   Några korta film- och intervjusnuttar repeteras i flere av dokumentärerna, men då materialet är intressant och varje dokumentär ändå har sin egen karaktär är det inte alls så farligt.
   Mer repetition, och mindre egen karaktär, finner vi i nästa bonussegment som heter lordoftherings.net featurettes. Det här är femton 2-5 minuter korta filmsnuttar som presenterar olika delar av filmprojektet och som ursprungligen gjorts för filmens webbsidor. Vissa av minidokumentärerna är mycket intressanta, medan andra (närmast personporträtten) är ganska intetsägande. En lista över alla femton kortkortdokumentärer är som följer: Finding Hobbiton (2,14 min) och Hobbiton Comes Alive (2,35 min) två definitivt intressanta filmer om hur hobbitbyn byggdes; Believing the world of Bree (2,54 min) om staden Bree; Ringwraiths: The Fallen Kings (4,37 min) om ringvåldnaderna; Rivendell: The Elven Refuge (3,55 min) om skapandet av Rivendell; Languages of Middle-earth (3,09 min) om de olika språken skådespelarna fick lära sig; Two Wizards (1,57 min) om Gandalf och Saruman; Music of Middle Earth (4,07 min) om hur filmens musik skapades; Eliah Wood (1,43 min), Viggo Mortensen (1,45 min), Orlando Bloom (2,18 min), Cate Blanchett (1,49 min), Liv Tyler (1,39 min), Ian McKellen (1,45 min) person och karaktärsportrett, det är synd att alla inte är lika roliga och intressanta som den om Orlando Bloom, om de flesta får man mer info genom de längre dokumentärerna; Weathertop: The Windy Hill (3,04 min) om Weathertop-scenen (jag som var säker på att hela kullen var en enda kuliss eller datorgenererad bild).
   Alla dokumentärer, såväl de tre längre som de femton kortare, innehåller intervjuer med både skådespelare och filmmakare (designers, specialeffektmakare, stuntkoordinatorer, producenter m.m.). Med finns naturligtvis huvudrollsinnehavarna och herr Jackson själv, men också t.ex. Alan Lee, John Howe och Howard Shore. Personligen saknade jag ingen, men jag var litet överraskad av att man inte i någon av dokumentärerna berättade närmare om de processer och tricker som använts för att få fram de olika rollpersonernas storleksskillnader.
   Olika slags reklam om filmen finns naturligtvis även med bland bonusmaterialet. Avdelningen Trailers innehåller filmens tre trailers i anamorfisk vidbild och med sexkanaligt ljud. Trailrarnas längd är 1,37 min, 2,15 min och 2,40 min. Avdelningen TV-spots presenterar å sin sida sex stycken 32 sekunder långa reklam från olika skeden av filmens biorunda (bl.a. före och efter Oscarnomineringen).
   Enyas musikvideo May it Be (3,38 min, vidbild) kunde väl även den räknas som enslags reklam, precis som egentligen resten av bonusmaterialet: Special Extended DVD Edition Preview (3,06 min, anamorfisk vidbild och 5.1-ljud) är ju inget annat än reklam för den förlängda versionen av filmen som kommer på DVD i november, men visst är det en verkligen effektiv reklam som fick det att vattnas i munnen på mig. Med alla glimtar av det nya filmmaterialet och information om två skivor av nytt bonusmaterial växer intresset även för den längre versionen av filmen. Likaså är The Two Towers Video Game Preview inget annat än en 3,02 minuter lång reklam om det kommande Sagan om ringen-videospelet, även om man berättade litet om hur spelet är gjort.
   Lustigt nog är "trailern" för nästa film i trilogin minst reklamaktig bland dessa reklamaktiga bonusmaterial. Behind the Scenes Preview of the Two Towers (10,44 min, anamorfisk vidbild och 5.1-ljud) är som namnet säger mera en titt bakom kulisserna än endast reklam för den kommande filmen. Vi får veta litet om vad som kommer att hända i nästa film, se korta intervjuer med skådespelare (även nya nunor) och filmmakare samt naturligtvis även se korta filmklipp från den kommande storproduktionen. Glimtarna innehåller dock inte i sin helhet varken den treminuterssnutten av The Two Towers som man kunde se på bio i slutet av den första filmen eller den trailer av The Two Towers som kan ses bl.a. på filmens webbsida.
   Vad kan man säga, DVD-versionen av The Fellowship of the Ring är ett givet köp för filmens fans. Det enda problematiska är naturligtvis att bestämma vilken version man skaffar sig.

-Ben Roimola- 6.8.2002
Har du en nyhet som du vill tipsa om,