Längd: ca 108 min
Ursprungsland och -år: USA/Tjeckien, 2000
Finsk titel: Dungeons & Dragons
Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.SeeDND.com/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0190374
DVD-fakta: Bildformatet är anamorfisk vidbild; ljudspåret kan väljas mellan Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1; textning på svenska, finska, danska och norska (filmen kan ej ses utan text); bonus (inget av bonusmaterialet är textat): tolv bortlämnade scener i anamorfisk vidbild med regissörens kommentarer på ljudspåret, fyra scener som med DVD:ns "bildvinkelval" visar samma scen med olika mycket specialeffekter (anamorfisk vidbild), en dokumentär om rollspelet Dungeons & Dragons tillkomst och filmmakarnas och en del rollspelskunnares funderingar om spelet (ca 15 min, anamorfisk vidbild), en dokumentär om hur filmen kom till (ca 20 min, anamorfisk vidbild) samt filmens trailer (vidbild) och trailrar på Final fantasy (4:3) och Evolution (4:3).
Enhörningens poäng: 5

Medioker fantasyfilm. Visuellt relativt OK, men otroligt dåliga skådespelarprestationer och intetsägande intrig.

Vad skall man säga om den här då? Gillade du Harry Potterfilmen kan det mycket väl hända att även Dungeons & Dragons är något för dig. Visuellt har filmerna vissa liknande drag, båda är åtminstone mycket färggranna. Potter och drakarna har troligen även ganska lika åldersmålgrupper (även om D&D-filmen fått en såpass hög åldersgräns som 15).
   Dungeons & Dragons är dock en fantasyfilm som inte föll undertecknad i smaken. Filmens största problem är de usla skådespelarprestationerna. Jeremy Irons har säkert aldrig varit sämre, han ser faktiskt ut att lida av varje scen han tvingas uppträda i. Thora Birch som t.o.m. har fått namnet på DVD:ns pärmbild tycks helt enkelt vara en otroligt dålig skådespelare. Nu måste jag ju medge att jag inte har sett henne i andra roller, men den kejsarinna som hon här försöker spela är inget mer än en totalt oinspirerad och fruktansvärt dåligt spelad version av drottning Amidala från Star Wars - The Phantom Menace.
   Att sedan intrigen och karaktärerna är som från den värsta fantasyklichésamlingen gör ju inte saken bättre. Filmen hämtar ju sin isnpiration från rollspelet Dungeons & Dragons och vill man vara elak så kan man ju säga att ett Dungeons & Dragonsspel är just massa ihopbuntade klichéer. Sanningen är ju dock att ett rollspel är precis så bra som spelledaren gör det. I det här fallet är spelledaren debutantregissören Courtney Solomon och han tycks inte vara någon värst bra dungeonmaster, åtminstone inte när det gäller att regissera filmer.
   Jag sade i början att D&D är en färggrann film. Häri ligger också ett av problemen. En del av kostymerna är riktigt lyckade medan andra ser mycket opraktiska ut. Det värsta är dock att alla dräkter ser ut som om de precis skulle ha hämtats från skräddaren eller någon butik. Det här är alltså en fantasyvärld där alla kläder och karaktärernas hår nästan jämt hålls rena av sig själv och en värld där alla svärd är gjora av krombelägd aluminium. Den som designat svärden borde faktiskt få stryk.
   Nej, den här filmen får nog ingen rekommendation från Enhörningsspiltan. Se hellre fast någon av de där lustigt dåliga fantasyfilmerna som gjordes på 80-talet (t.ex. Ator l'invincibile), de var åtminstone tillräckligt dåliga för att vara roliga.

-Ben Roimola- 17-20.2.2002