Finsk titel: Tähtien sota I: Pimeä uhka
Distibutör: FS Film Oy (http://www.fs-film.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.starwars.com/episode-i/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0120915
DVD-fakta: se nedan.
Enhörningens poäng: 8

Den första Stjärnornas krig-filmen utkommer på DVD världen över 16.10. Filmens finländska distributör har vänligen försett Enhörningen med ett recensionsexemplar, vilket betyder att Enhörningen kan presentera en ingående recension av detta DVD-spektakel redan nu. Nedanstående är alltså inte en recension av själva filmen, utan en recension av DVD-skivornas innehåll. Filmen recenserades i Enhörningen redan i augusti 1999 och den recensionen står undertecknad vid än i dag.

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace kommer i ett paket med två skivor. Den första skivan innehåller själva filmen i anamorfisk vidbild och med ett ljudspår i Dolby Digital 5.1 EX. På skivan finns även ett ljudspår i Dolby Surround och ett kommentatorljudspår, även det i Dolby Surround. Filmen är textad förutom på svenska och finska även på norska, danska och engelska för hörselskadade. Textningen går naturligtvis även att stänga av helt.
   Filmens öppningsscen, den där en introducerande text rullar mot rymdens ändlösa mörker, finns på alla nämnda språk. Tyvärr går det inte att välja t.ex. den engelska öppningsscenen och svensk textning, utan väljer man textning på ett språk får man även öppningsscenen på detta språk. Speciellt för den finska versionen är detta verkligen synd. I den finska versionen är nämligen ordmellanrummen ställvis fruktansvärt stora och det hela ser helt enkelt fult ut.
   Skivan är även i övrigt ovanligt låst. Under filmens gång går det inte att byta textningsspråk, eller ljudspår utan att gå via skivans meny (detta gällde åtminstone chefreds Philips 711-DVD-spelare). Skivans menyer finns i tre olika teman och det beror alltså på slumpen vilken meny man får då man lägger skivan i spelaren. Bilder över de olika menyerna samt mer information om deras skapande finns på den officiella Star Wars-webben på adressen http://www.starwars.com/episode-i/feature/20010927/index.html.
   På filmens kommentatorljudspår pratar George Lucas (Mr. Star Wars), Rick McCallum (producenten), Ben Burtt (ljudeffekterna och klipp), Rob Coleman (animationen) samt John Knoll, Dennis Muren och Scott Squires (visuella specialeffekterna). Tyvärr har alla herrar inte varit samtidigt i studion, så ljudspåret är inte en enhetlig diskussion, utan delar av enskilda monologer/diskussioner. Det positiva med att ha så här fruktansvärt många kommentatorer på ett och samma ljudspår är naturligtvis att det inte blir några onödiga stumma stunder, utan det finns alltid någon som har något att säga. Å andra sidan kan man ju tänka sig att det finns vissa scener som flere personer skulle vilja berätta om, men kanske vi ändå får höra det viktigaste. Med så här många personer på samma ljudspår är det tur att varje person identifieras med en text som ploppar upp i rutan och berättar vem det egentligen är som håller låda. Förövrigt är kommentatorspåret inte textat på något språk.
   Lucas berättar närmast om själva redigerandet och filmskapandet. Ofta använder han termer från musikvärlden och man får den bilden att hans sätt att skapa film är på sätt och vis musikalisk. Vid vissa tillfällen reflekterar Lucas även över själva historien och över scener som han inte kunde göra under "den ursprungliga trilogin", men som teknikens framfart nu gjort möjliga.
   Ben Burtts kommentarer om ljudskapandet kunde man gärna ha lyssnat även mer på medan producenten Rick McCallum lika väl kunde ha lämnats bort från ljudspåret. Animatorn Coleman och effekttripletten Knoll, Muren och Squires är nog intressanta, men sist och slutligen är filmen så proppfull med effekter att de egentligen borde ha ett helt eget ljudspår där de i lugn och ro kunde berätta om hur de olika effekterna skapats.
   Som en sista ingrediens har skivan ännu kryddats med en THX-testsvit. Med denna kan man relativt enkelt och effektivt testa och ställa in både ljudet och bilden i ens hemmabio.

Skiva nummer två innehåller då det egentliga bonusmaterialet. Visst finns här massvis med material och för alla ägare av vidbilds-tv:n kan berättas att nästan allt presenteras i anamorfisk vidbild. De enda som inte är anamorfiska är musikvideon Duel of the Fates, TV-reklamerna och dokumentären Starfighter, making of a game. Av dessa presenteras dock alla utom den sista i vidbild. Ja, egentligen kan man väl säga att även speldokumentären är i vidbild, men spelets och tillverkarens logotyp ligger av någon anledning på "vidbildsbalkarna".
   Det som dock ger bonusskivan ett stort minus är att materialet endast finns textat till engelska. Klarar du alltså inte av språket betalar du för en extra skiva som du inte gör något med. Varför textas själva filmen ifall man inte tror att extramaterialet skulle intressera dem som inte orkar eller kan följa med en engelsk diskussion. Nej, detta tyder helt enkelt på en otrolig slapphet eller snålhet av Lucasfilm!
   Bonusskivans menyer, som inte finns i olika versioner som filmskivans, är indelade i fyra huvuddelar: Trailers and tv-spots, Deleted scenes and documentaries, Featurettes and web documentary och Animatics and still gallery.
   Den första delen innehåller förutom två trailers (2,03 min och 2,20 min) och sju tv-reklam (den första ca 1 minut, resten ca 30 sekunder var) även musikvideon Duel of the Fates. Musikvideon är egentligen inget annat än en fyraminuters trailer, men den visades ju i tiderna t.o.m. på MTV, så visst måste den väl då räknas som en musikvideo.
   Animatics and Still gallery-delen innehåller den redan nämnda "dokumentären" Starfighter, making of a game, som är ungefär lika mycket dokumentär som Duel of the Fates är en musikvideo. Under fyra minuter får vi veta att Starfighter är ett fantastiskt spel och att det är en hel del jobb att göra ett videospel.
   Stillbildsgalleriet är indelat i tre delar: En med filmens reklamaffisch i olika språkversioner (bland dem svenska och finska), en annan med bilder som användes vid den massiva utereklamkampanjen och en tredje med s.k. production photos. Det här tredje stillbildsgalleriet är det absolut intressantaste med bilder från olika skeden av filmens produktion. Det som gör dessa produktionsbilder snäppet bättre än de flesta liknande DVD-bonusbilder är att alla bilderna är försedda med en förklarande text. Man behöver alltså inte gissa vem det är som bilden föreställer och vad personen i fråga håller på med. Bilderna går att se antingen med förklarande text eller utan.
   Animatics-delen är indelad i tre avdelningar den med. Den första är en liten tvåminutersförklaring över vad animatics egentligen är. I all korthet kan sägas att det är frågan om ett sätt att visualisera scener i filmen med enkla animationer. De två andra delarna är två scener ur filmen presenterade både som tecknade s.k. storyboards, animatics och slutlig filmscen. Förutom att scenerna kan ses i något av de tre olika produktionsstadierna kan man även välja att se alla tre olika visualiseringssätt på samma gång. I detta fall delas tv-rutan i tre delar med storyboarden och animaticsen i den övre halvan och den slutliga versionen i tv-rutans nedre halva. Det går naturligtvis att hoppa mellan alla olika versioner med DVD:ns kameravinkelknapp.
   De presenterade scenerna är Podrace lap one (2,39 min) och Submarine sequence (1,27 min).
   De två absolut intressantaste delarna av bonusskivan är Deleted scenes and documetaries och Featurettes and web documentary. Att besluta vilken av dessa som egentligen är bättre är en omöjlig (och totalt onödig) uppgift.
   Den absolut mest omtalade delen av hela bonusskivan är utan tvekan dokumentären The Beginning ­ Making of Episode I. Det här är en dryga en timme lång (1,06,18) dokumentärfilm som följer produktionen av episod 1 från ca fem månader före filmandet börjades till premiärdagen. Filmteamet som följde med skapandet av Star Wars The Phantom Menace hade slutligen över 600 timmar material att gallra ifrån. Dokumentären saknar helt berättare, bilderna får berätta för sig själva och visst har dokumentärteamet lyckats vara på rätt plats vid rätt tidpunkt flere gånger (bl.a. då Ewan McGregor får välja sitt eget ljussvärd och är överlycklig som ett barn i en godisaffär eller då filmteamet beskådar förödelsen på filmningsplatsen i Tunisien efter ett häftigt nattligt oväder). Det som dokumentet visar klart är att en filmproduktion av den storleksklassen som Star Wars är kräver ett idogt arbete av en massa människor. Lika klart blir det också att man med ett sådant produktionsteam som Lucas har till sitt förfogande kan göra nästan vad som helst (Råkade en skådespelare röra sig på ett icke-önskvärt sätt? Inga problem, använd litet digitalmagi och han rör sig precis som regissören vill.).
   Det som jag undrade över var hur lugna alla sist och slutligen var i dokumentären. Man skulle ju tycka att en såpass stressig produktion, som en sådan här massiv film måste vara, skulle få folk att koka över ibland, men inga bevis på detta syns egentligen.
   Enligt British Board of Film Classifications' webb har dokumentärens ljudspår klippts hela 13 sekunder. För att få en tillräckligt låg åldersbegränsning har alltså de värsta svordomarna strukits. Vad jag förstår är den nordiska versionen av dokumentären (likaså den australiensiska) identisk med den brittiska, så vi har väl den klipta versionen vi med (Enhörningen har kontaktat den finländska distributören för att försäkra saken, men har ännu inte fått något svar). I vilket fall som helst märks denna censurering egentligen inte. Själv lade jag märke till endast en scen där jag tyckte att ljudet hoppade och att repliken verkade underlig. Detta hände i scenen där Ewan McGregor efter en lasersvärdsfäktning hoppar ner på en stuntmadrass och därefter berättar hur kul han tycker att det är att spela i Star Wars; jag misstänker att McGregor använt ett litet väl färgstarkt uttryck i sin iver. I övrigt var det som sagt omöjligt att märka att ljudspåret klippts.
   Vad jag mest saknade i dokumentären var publikreaktioner efter premiären. Nu får vi endast se extatiska fans precis då filmen börjar, men hurdana var känslorna efter premiären. Och vad tyckte skådespelarna om filmen då? Det görs klart flere gånger att skådespelarna egentligen inte visste alls hur sceneriet de spelade i skulle se ut i den färdiga filmen. För skådespelarna var det ju som värst endast traskande omkring i blå kulisser samtidigt pratande med varelser som inte existerade. Med tanke på detta skulle det ha varit verkligen intressant att få höra hur Liam Neeson och gänget egentligen mottog filmen då de fick se den färdiga produkten. Eller är detta kanske sådant material som sparats till någonslags "The ultimate Star Wars Collectors Edition"-box med alla Star Wars-filmer, som säkert utges efter att alla sex filmer är färdiga om ett tiotal år eller så.
   Personligen tyckte jag att den tolvdelade "webbdokumentären" sist och slutligen var mer informativ och intressantare än In the Beginning. De mest ivriga fansen har naturligtvis sett webbdokumentären redan då den publicerades på den officiella Star Wars-webben i samband med filmandet av The Phantom Menace. Hur som helst är det nog helt annat att se på dokumentärfilmsnuttarna fyllande en hel tv-skärm än i frimärksstora gluggar på någon webbsida.
   Webbdokumentären följer med skapandet av filmen från den första november 1994 då George Lucas börjar skriva manuset till filmen till nära filmens färdigställande och John Williams' inspelande av filmens musik.
   Webbdokumentärens delar är:

All I Need is an Idea (4,19 min)
George Lucas börjar skriva manuset.
Thousands of Things (5,36 min)
Om att designa rymdskeppen, varelserna och allt annat i filmen.
Home Sweet Home (3,39 min)
Om hur man bygger scener.
Boys in Paradise (4,20 min)
Om rekvisitan, vapnen etc.
This is a Creature Film (3,34 min)
Om filmens varelser.
Prime of the Jedi (4,12 min)
Om fäktningskoreografierna.
Assistant Directors (5,32 min)
Vad gör egentligen "assistant directors" och varför jobbar de över tiotimmars arbetsdagar?
3000 Anakins (4,58 min)
Om att hitta rätt skådespelare för rollen som Anakin Skywalker.
It's Like War Now (7,34 min)
Om stormen i Tunisien.
Costume Drama (4,11 min)
Om filmens dräkter.
Bad Droid Karma (5,36 min)
Om att framställa den fullständiga versionen av R2-D2.
Movie Music (4,43 min)
John Williams om filmmusiken.

En hel del repetition av In the Beginning och webbdokumentären kommer i de fem längre "featuretterna":
Visual effects (8,38 min)
Om specialeffekterna.
Costumes (8,09 min)
Om dräktplaneringen och dräkterna.
Design (7,16 min)
Om hur filmen fått sitt visuella utseende. Varför ser rymdkeppen ut som de gör etc.
Fights (7,56 min)
Om fäktnings- och kampkoreografierna.
Story (8,15 min)
Om filmens intrig och själva berättelsen som ligger bakom filmen.

Förutom dokumentären om själva filmen är nog "deleted scenes" det DVD-bonus som intresserar de flesta. Eftersom Star Wars-filmerna är mycket effektrika och speciellt då en så stor del av scenografin i The Phantom Menace skapades digitalt är de bortklippta scener som presenteras på DVD:n inte vilka filmsnuttar som helst från klippavdelningens golv.
   De bortklippta scenerna är hela sju till antalet. De här är scener som filmats, men som lämnats bort från den slutliga filmen innan de fullbordats. Efter att Lucas beslöt att just dessa sju scener skulle införas på DVD:n har de gjorts färdiga med effekter och allt. Vilket otroligt jobb efektmästarna fått göra för att dessa "deleted scenes" kunde visas i sin slutliga form framgår av en av scenerna, The Waterfall sequence, vars produktion tittaren får följa med.
   Bortklippta scener kan vara roliga att se på, men ännu roligare och intressantare blir det då man får veta varför scenerna lämnats bort. I det här anseendet är Star Wars DVD:n exemplarisk. Vill man, så kan man se endast de "bortklippta scenerna", men vill man veta varför de är bortklipta och vad George Lucas och de andra i filmteamet tyckte om scenerna kan man se alla sju "bortklippta scener" inbakade i en dokumentärfilm om scenerna. Dokumentären är ca 20 minuter lång plus längden av scenerna:
  • Complete Pod Race Grid Sequence (6,40 min)
  • Extended Pod Race Lap Two (3,41 min)
  • The Waterfall Sequence (1,43 min)
  • The Air Taxi Sequence (1,02 min)
  • Dawn Before the Race (1,04 min)
  • Anakin's Scuffle With Greedo (0,51 min)
  • Farewell to Jira (0,58 min)

En av scenerna, The Air Taxi Sequence, gillade Lucas så mycket att han beslöt att lägga den till filmens DVD-version.
   Enligt DVD-webben The Digital Bits finns dessutom två kortare bortklippta scener med som gömt extramaterial (s.k. "easter eggs"). Det första "påskägget" hittas genom att välja menyn för de "bortklippta scenerna" och här ta fram Complete Pod Race Grid Sequence-scenen; klicka dig sedan fram till "Doc Menu"-knappen och tryck därefter på högerpilen på fjärrkontrollen. Nu aktiveras en liten fyrkant och då du nu trycker på OK ("enter" eller vad det nu heter) på fjärrkontrollen visas filmsnutten. Den andra gömda snutten hittas på samma sätt vid Extended Pod Race Lap Two.
   Förutom allt detta innehåller bonus-DVD:n ännu en hel del DVD-ROM-material, som undertecknad tyvärr inte kan säga något om, då jag inte har en dator med DVD-spelare.

Efter allt detta bonusmaterial är det ändå några saker undertecknad saknade: Eftersom musiken spelar en såpass viktig roll i Star Wars-filmerna skulle det ha varit otroligt fint om John Williams kunde ha berättat mer om skapandet av musiken. Vad betyder t.ex. orden i The Duel of the Fates egentligen? I ett av dokumentärsnuttarna blir det klart att orden inte är påhittade utan ord från ett riktigt språk och att de har valts närmast för hur de låter, men inget sägs om vad de betyder. Nåja, det där är väl en petitess, men något som inte skulle ha varit en petitess skulle ha varit ett extra ljudspår på filmen med endast musiken och kanske ännu t.o.m. kryddat med John Williams' kommentarer.
   Eftersom största delen av bonusmaterialet sist och slutligen är ganska allvarligt skulle det säkert ha lättat upp en hel del med en ordentlig "blooper-rulle", en längre eller kortare filmsnutt med tagningar som misslyckats av en eller annan, helst humoristisk, orsak. Litet i den stilen visas under sluttexterna av Deleted scenes-dokumentären och som en gömd filmsnutt på själva filmskivan, men det är egentligen så litet att det endast retar aptiten. Gör enligt följande för att få fram de misslyckade tagningarna som finns gömda på filmskivan: tag fram textningsmenyn, tryck sedan 11 på din DVD-fjärrkontroll följt av OK/enter ifall det behövs, tryck därefter 3 (igen OK/enter om det behövs) och därefter 8. Om allt gick väl startar nu en två minuter lång filmsnutt som visar vem som jobbat med DVD-produktionen varvat med lustiga misslyckade tagningar.

Summa summarum: Star Wars: The Phantom Menace är en diger DVD-upplaga. För alla Star Wars-fans skulle endast själva filmen ha varit mer än nog, men denna dubbelskiva innehåller tillräckligt med material för hålla varje fan fastklistrad vid tv:n i flere timmar. Men fans får aldrig nog och en definitiv Star Wars-utgåva är närmast en omöjlighet att göra. Ordentligt med ris får Lucasfilm dock för det faktum att bonusmaterialet inte är textat till annat än engelska!

-Ben Roimola- 10.10.2001
Reviderad 12.10.2001 (info om hur man får fram "påskäggen" samt noggrannare förklaring om dokumentärens censurering)