Science Fiction så in i Norden – Nordisk science fiction på film och tv 1916–2012
Författare: Peter Öberg
Förlag: Affront
Utgivningsår: 2012
ISBN 978-91-980505-0-9

”Norsk fiskångest, danska reptilmonster, finska rymdnazister och Svenska Ballard, Boye- och Bradbury-filmatiseringar – detta är bara några saker du kan läsa om i Science fiction så in i Norden.”

Med boken Science Fiction så in i Norden – Nordisk science fiction på film och tv 1916–2012 har Peter Öberg gjort en kulturbragd. Detta uppslagsverk som innehåller nästan alla science fictionfilmer som gjorts i Norden är ett måste för alla som gillar film. Boken i A5 format upptar i alfabetisk ordning science fictionfilmer från Danmark Finland, Island, Norge och Sverige. Det bästa är att boken är underhållande och Peter Öberg har sett filmerna utgående från vad de står för, inte utgående från deras konstnärliga värde eller dylikt.

Att läsa boken var för mig en njutning. Jag kanske inte håller med om Öbergs åsikter om vissa filmer, (men det behöver man inte), men jag uppskattar hans ärlighet. Det att han ännu till på köpet verkligen sett filmerna är något otroligt. Att få tag på filmer som Avaruuden teurastajat, Meteoren, The Drunken Jedimaster o.s.v. är ju redan något. Jag, som personligen är en storslukare av dessa filmer och älskar att titta på dylika s.k. ”indiefilemer”, blir väldigt glad. Här finns en hel del nya filmer som jag garanterat kommer att se på så fort jag får tag på dem. Här finns också en hel del filmer jag sett och som jag får lust att se på nytt. Mycket tack vare de ibland härliga filmbeskrivningarna: ”Budgeten är obefintlig och filmen är stundtals rätt så pratig, men när tygbläckfiskar och inklippta leoparder dyker upp går det inte annat än att bli glad” (Saturnuksen Sotavaltias).Mera rätt än så här kan man inte ha.

Symbolförklaringarna är lätta och informationen om filmerna är tillräcklig. Att det sedan endast finns två filmer per sida gör att texten blir luftig och underlättar läsandet i mitt tycke. Att man tagit med även animerade filmer och TV-serier gör ju saken inte sämre.

Finns det något som kunde förbättras då? Inte mycket. Litet finslipande kanske. Det skulle ha varit kul med ett index med alla filmer, på vilken sida de finns och varför inte med uppgifter om regissörer också. En annan grej som kunde ha varit kul skulle ha varit uppgifter om var man kan få tag på filmerna. Detta stör inte mig personligen för jag älskar att leta upp filmer genom internet etc. men detta kanske skulle ha gjort det lättare för många andra.

Men annars finns det inget annat att säga om denna bok än att gillar man film eller science fiction så skall man skaffa den. En fantastisk utgåva som borde finnas på alla entusiasters hylla.

-Kennet Lindholm- 4.11.2012