I huvudrollerna: Halle Berry, Kelsey Grammer, Hugh Jackman, Famke Janssen, Ian McKellen, Anne Paquin och Rebecca Romijn.
Längd: ca 106 min
Ursprungsland och -år: USA, 2006.
Distributör: FS Film Oy
Filmens webbsida finns på http://www.x-menthelaststand.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0376994/combined

Efter tre års väntan har det blivit dags för den tredje, och om man utgår från namnet, sista delen i filmatiseringen av X-Men, X-Men: The Last Stand. Denna film tar vid där X-Men 2 slutade. Man sörjer således ännu Jean Greys död medan nya hot mot mutanterna dyker upp. Denna gång är det som får Magneto och hans undersåtar att gå till anfall ett vaccin mot mutantgenen, eller helt enkelt ett botemedel. Problemet är hur detta botemedel kommer att användas, speciellt mot dem som inte anser sig vara sjuka. Något ännu mera skrämmande och mäktigt hotar emellertid under ytan. Jean Grey, som borde ha utplånats av vattenmassorna i slutet av X-Men 2, kommer plötsligt tillbaka. Frågan är om detta är Jean Grey eller hennes alter ego, den mäktiga men okontrollerbara Phoenix.

X-Men: The Last Stand tar oss med till en vid det här laget bekant värld. Här får vi åter stämma bekantskap med kända ansikten, medan även nya karaktärer med nya förmågor dyker upp. Problemet hur man ska handskas med mutanterna är alltjämt ämnet, trots att mutanternas ställning nu är bättre än tidigare. Med en egen minister för mutanterna kunde man tro att allt var gott och väl, men som väntat är saker och ting aldrig så enkla. Problematiken man här tampas med är egentligen rätt intressant och frågeställningarna aktuella i filmens värld. X-Men: The Last Stand kan således ses som en naturlig utveckling på de motsättningar som redan kom upp i de tidigare filmerna, motsättningar som inte är så enkla att lösa. För alla som gillat de tidigare X-Men-filmerna kan denna film således tyckas vara en värdig uppföljare. Tyvärr är så inte fallet.

Det är svårt att sätta fingret på vad exakt det är som inte fungerar med X-Men: The Last Stand, kanske helt enkelt för att problemen är flera. Medan det är intressant och tankeväckande att filmen inte vill ge några exakta svar eller klart identifiera någon som ond eller god får man ändå ibland känslan att detta i första hand beror på att filmskaparna inte riktigt haft klart för sig vad det är de velat komma till. Det som egentligen inte är en speciellt invecklad historia, i jämförelse med många andra filmer av idag, har i Brett Ratners händer blivit en ryckig, spretig och mållös berättelse som känns tunn i allt från dialog till händelseförlopp. Kanske är problemet delvis också hur filmen klippts ihop, den saknar ett flyt, men man får ändå känslan att det är mera än detta som ligger bakom.

Medan skådespelare ur det gamla gardet som Hugh Jackman och Ian McKellen gör strålande insatser som vanligt, i varje fall med det som getts dem, räcker de nya talangerna inte till för att fylla de hål som det allt uttunnande ledet av gamla hjältar lämnar efter sig. Halle Berry som Storm är här den kanske störst besvikelsen. Hennes rollinsats har väl inte varit lysande i någon av de tidigare filmerna heller men när hennes karaktär nu ofta hamnar i centrum blir bristerna ännu markantare. Av den diskreta men alltjämt närvarande humorn i de tidigare filmerna finns i sin tur bara torra rester kvar. Så, för att sammanfatta, bör nog den som i X-Men: The Last Stand väntade sig sommarens stora filmupplevelse se sig om efter något annat.

-Sofia Sjö- 23.5.2006