Finsk titel: X-Men,
hyr- och köpvideo även som DVD
Distibutör: FS Film (http://www.fs-film.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.x-men.nu (svenska) och http://www.x-men-the-movie.com (engelska)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0120903

Storbudgets-sf-film som baserar sig på X-Men-serierna. Goda och elaka mutanter slåss mot varandra. Intresant grundidé och visuellt snygg, men i det stora hela en rätt så tom skapelse.

Filmen X-Men baserar sig på Marvel-bolagets serie med samma namn. Själv har jag aldrig läst X-Men-serier och kände egentligen endast till att det hela berättade om goda och elaka superhjältar som slogs mot varandra. Uttrycket "SNIKT!" fick jag förklarat någon gång i början av 90-talet i samband med en seriefrågesport, ifall jag minns rätt. Och det är egentligen allt jag visste om X-Men. Jag har alltså ingen aning om hur förvanskad eller förenklad X-Men-filmen är jämfört med X-Men-serien.
   Själva grundidén i X-Men, så som den framförs i filmen, verkar nog så intressant: i vår värld existerar förutom vanliga människor även mutanter, människor med olika slags supergeneskaper. Mutant-egenskaperna varierar från person till person: en kan flytta på föremål utan att röra vid dem, en annan skjuter strålar ur ögonen, en tredje är som en mänsklig groda och en fjärde kan byta skepnad till närmast vad som helst. Det tycks inte finnas några som helst gränser för hurudana egenskaper muteringen för med sig.
   Eftersom uppkomsten av mutanter på senare tid ökat markant, börjar det övriga samhället bli oroligt. Kan mutanter tillåtas ha samma rättigheter som vanliga människor, eller borde alla mutanter registreras och i värsta fall isoleras från omvärlden. Mutanterna själva är grovt taget uppdelade i två läger: de som anser att mutanter och vanliga människor kan leva tillsammans och de som anser att ett krig mellan mutanter och vanliga är oundvikligt.
   X-Men-filmen börjar intressant med att visa chocken i att upptäcka att man är mutant (mutantegenskaperna dyker oftast upp under puberteten) och samhällets reaktioner på mutanter. Man kan bara tänka sig vilka läckra paralleller filmmakarna kunde ha byggt upp mellan vår värld med dess främlingshat och handikapsskräck och en värld där dessa känslor i stället riktas mot med människor med superkrafter.
   Tyvärr har X-Men-filmteamet inte velat följa denna snåriga stig, utan i stället valt att lägga fram en klatchig kamp mellan goda och elaka mutanter.
   Visst är filmen visuellt snygg, men i det stora hela är den fruktansvärt tom. Utan Järv-karaktären, eller Wolverine som han väl heter även på svenska, skulle filmupplevelsen ha blivit ganska så olidlig. Medan de övriga mutanterna endast tycks vara hjärnlösa robotar som gör exakt vad deras ledare befaller är Wolverine en karaktär som vägrar sluta tänka själv. Wolverine är samtidigt ett mysterium även för den organiserade mutantvärlden. Han är en ensam varg, som inte kommer ihåg sitt förflutna; en mutant som förbättrats av en hemlig grupp någon gång någonstans. Wolverines uppkomst är en solklar tråd att spinna vidare på i X-Men 2.
   För en X-Men-fan är filmen naturligtvis ett måste. För någon som inte känner till dessa superhjältar är väl filmen ett lika bra sätt att snabbt bli bekant med X-Men-universumet, och kolla vad det egentligen är frågan om, som vilken annan som helst. Men någon oförglömlig filmupplevelse är X-Men inte.

-Ben Roimola- 11.3.2001