Åldersbegränsning: F-15
Finsk titel: Witchblade,
hyrvideo
Distibutör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://tnt.turner.com/movies/tntoriginals/witchblade
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0169514

Pilotavsnittet till en kommande fantasyserie om en kvinnlig polis i dagens New York som råkar komma över ett uråldrigt vapen som för med sig övernaturliga krafter. Helt OK, men filmmakarna har sett Matrix en gång för mycket.

Witchblade berättar om den tuffa New York-polisen Sara Pezzini (spelad av den mycket Linda Hamilton-aktiga Yancy Butler), vars barndomsvän nyligen blivit mördad. Pezzini vet att en lokal maffialedare står bakom mordet, men hon har inga bevis. I samband med en våldsam eldstrid mellan en gangster och vår hjältinna kommer hon i kontakt med en mystisk stridshanske som ger henne övernaturliga krafter. Samtidigt stiger några mystiska karaktärer in i bilden. Dessa är bundna på något sätt till Witchblade-handsken, men är de här för att hjälpa Sara eller förgöra henne återstår att se. Så småningom får Pezzini lära sig att handsken kan vara lika mycket en välsignelse som en förbannelse.
   Witchblade är pilotfilmen till en tv-serie och det märks. Filmen introducerar flere mer eller mindre intressanta karaktärer och lämnar en hel del intrigtrådar hängande. Trådar som senare kan spinnas vidare i tv-seriens episoder. Filmen lämnar även, säkert avsiktligt, dörrarna öppna för huvudpersonen och serien att växa i egentligen vilken riktning som helst. Resultatet kunde lika gärna bli en polisactionserie med Profiler-aktiga övernaturliga element kombinerade med Matrix-aktiga action-scener som en litet dystrare dramaserie där huvudpersonen kämpar mot sin mörkare sida och samtidigt blir inblandad i flere personers kamp över kontrollen på henne och hennes själ. Lika gärna som handlingen i episoderna kunde vara lagd till dagens värld kunde den visa glimtar ur Witchblade-vapnets historia i äkta Highlander-stil. Troligast är ju att resultatet blir ett sammelsurium av allt möjligt som slutligen inte fungerar på något plan.
   Witchblade har potential både som film och tv-serie, och som film är den klart bättre än många "riktiga" filmer. Samtidigt gör tv-formatet och den klart vida åldersmålgruppen att en del av potentialen går förlorad. Till exempel är filmens musikljudpår förstaklassig med välpassande aningen tyngre rocklåtar och fyllnadsmusik som tilltalar en vuxen smak medan våldet är av den äckligaste tv-sorten: massor med skjutande och knytnävsslag, men inga konsekvenser. Alldeles klart upputsat för att kunna visas för en möjligast stor tittarskara. Det verkar ju nämligen som om speciellt tv-våld i USA skulle få innehålla hur mycket sparkar och slag som helst bara ingen ser ut att fysiskt skadas.
   Nämnas måste ju också de några otroligt Matrix-influerade actionscenerna. Influerade är kanske litet för snällt, direkt kopierade kunde man säga lika väl. Huvudpersonen blir hängande i luften mitt i ett hopp och kulorna flyger omkring i ultrarapid. Det här har vi sett förr och det här har vi sett bättre gjort, men tekniken går framåt och om det engång är tekniskt och finansiellt möjligt att använda dylika effekter i en tv-film, så var det ju endast en tidsfråga innan någon gjorde det.
   Filmen Witchblade lämnar alltså en något delad eftersmak. Å ena sidan OK, å andra sidan mindre så. Men vad kan man egentligen vänta sig av en tv-pilot som per definition egentligen är en halvfärdig produkt. Jag kunde tänka mig att följa med serien under ett antal avsnitt för att se hur den utvecklas. Det säger väl något positivt om pilotavsnittet.

-Ben Roimola- 11.3.2001