I huvudrollerna: Justin Chatwin, Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto och Tim Robbins.
Längd: ca 118 min
Ursprungsland och -år: USA, 2005.
Distributör: Buena Vista Int. Finland Oy
Filmens webbsida finns på http://www.waroftheworlds.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0407304/combined.

Om det finns någon som kan ta sig an H. G. Wells’ War of the Worlds så är det väl Steven Spielberg. Spielbergs filmatisering är en blandning av alla hans specialiteter. Här möter det lilla och det privata det stora och överdådiga. När mördarmaskiner reser sig ur marken där de legat i miljoner år följer förödelse av gigantiska mått som emellertid ges en personlig och individuell prägel med allt det grymma det innebär för individen att sitta fast i händelser som är utanför hennes kontroll.

I filmen får vi följa Ray Ferrier (Tom Cruise) som ska se efter sina två barn över en helg. Att det här med faderskap inte riktigt är hans grej görs klart från början. Som väntat blir filmen emellertid hans tillfälle att verkligen axla papparollen och visa vad han duger till när han blir tvungen att ta till flykten med sin dotter och tonårsson. Det som följer är en kamp för livet bland ondskefulla utomjordingar och panikslagna människor i mörka källare, ödelagda landskap och hotande gatumiljöer.

Det är svårt att se War of the Worlds utan att konstant påminnas av någon tidigare av Spielbergs storsäljare. I det meningslösa dödandet återkallas man till andra världskrigets ghetton medan de trots allt lite söta och nyfikna rymdvarelserna som Rays dotter Rachel (Dakota Fanning) lyckas observera för tankarna till en annan liten besökare från yttre rymden. Tyvärr räcker det inte ända fram. Det War och the Worldskanske för till den stora högen med undergångsfilmer är ett mera bitande personligt och oglorifierat perspektiv och en del mera ocensurerade scener. Människorna i denna film känns i vissa fall mera mänskliga än i filmer som Independence Day eller Armageddon och hjälten görs delvis mera komplex än i flera andra filmer av denna genre men sist och slutligen är det ändå samma gamla historia.

War of the Worlds har visserligen sina stunder, det är ändå Spielberg vi talar om, och för den som gillar undergångsgenren kan den säkert erbjuda en någotsånär underhållande filmkväll. Efter ett rätt skapligt inledningstempo med en godtagbar upptrappning av tragedin och rymdvarelsernas ockupation blir det hela emellertid ändå slutligen aningen för mycket och den snabba avrundningen gör vid det laget just det samma eftersom allt man vill är att komma ut i sommarsolen igen.

-Sofia Sjö- 5.7.2005