Musik: Marco Beltrami
I huvudrollerna: Mireille Enos, Daniella Kertesz och Brad Pitt.
Längd: ca 116 min
Ursprungsland och -år: USA, Malta 2013
Åldersgräns: 16

Zombeaction som börjar bra, men faller pladask mot slutet.

Plötsligt bryter en massiv och snabbt spridande global zombieepidemi ut. Överallt i världen försöker man hantera situationen på ett eller annat sätt, men i grund och botten verkar civilisationen kollapsa som ett korthus. Som tur har vi FN och den pensionernade specialagenten (eller vad han nu egentligen är) Gerry Lane (spelad av Brad Pitt) som kallas tillbaka till tjänst och får lov att rädda dagen.

Det absolut största problemet med World war Z är Brad Pitt. Det är inget fel på honom som skådespelare, men då han spelar filmens hjälte känns det helt självklart från första minuten att åtminstone han kommer att klara sig genom filmen med livhanken i behåll. Vill man göra en film som får åskådaren att bita sina naglar av spänning för hur det skall gå med huvudpersonerna skall man inte ha ett välkänt stort namn i huvudrollen. Antingen kör man med mindre kända skådespelare, eller så har man en drös stora namn och gör tittarens liv osäkert genom att ta livet av några stora rollkaraktärer snabbt och oväntat.

Om man frånser det faktum att man som tittare inte i något enda skede känner sig osäker för hur det kommer att gå med huvudpersonen börjar World War Z riktigt effektivt. Vår hjälte befinner sig mitt i en storstad med sin familj då epidemin bryter ut. Känslan av osäkerhet och oro för de nära och kära är handgriplig då vår hjälte inte riktigt vet vad som är på gång. Lika verklig är panikkänslan då det hela brakar loss och man inte riktigt vet vem man kan lita på eller hur man skall komma bort från situationen.

Intensiteten håller en tredjedel, eller kanske halvvägs in i filmen. Vår hjältefår resa ut i världen tillsammans med en virusspecialist för att reda ut zombiesmittans ursprung och den vägen hitta ett botemedel mot sjukdomen.

Filmen försöker ha ett globalt perspektiv och det är ju trevligt, men inte lyckas det riktigt. Det faktum att det den här gången är FN som räddar dagen känns ingenstans då organisationen här fungerar (och ser ut) precis som USA:s militär i vilken som helst tidigare ”Onkel Sam räddar världen”-film. Kanske någon i filmteamet i något skede tyckt att det blir mer diversifierat om vi har FN i stället för USA och helt enkelt använt ordbehandlarens ”sök och ersätt”-funktion till att byta ut bokstavskombinationen USA mot FN.

World War Z ser helt bra ut, speciellt i början. De stora människo- och zombiemassorna är riktigt välgjorda, men tyvärr räcker det inte.

Desto närmare slutet vi kommer, desto tröttare blir filmen och plötsligt är den slut. Slutet känns lite väl simpelt och hur än mycket man ännu under de sista minuterna försöker påstå att det är nu som kriget egentligen börjar känns det hela bara pinsamt; vi vet alla att den här ber'ttelsen är slut nu. Visst går det säkert att göra hur många fler World War Z-filmer som helst, men vi vet alla att de inte når upp till den första, som inte den heller når så värst högt upp.

-Ben Roimola- 19.7.2013