Åldersgräns: F-15
Finsk titel: Virtuaali painajainen
hyrvideo
Distibutör: Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0244290
Enhörningens poäng: 6

Lever du i verkligheten eller i en datorgenererad virtuell värld? Hur kan du vara säker på vad som verkligen är verkligt? What is the ... nej, det var ju den där andra filmen. Lågbudjetfilm om några människor som märker att dras verklighet är allt annat än de trott.

Virtual Nightmare är en av de här filmerna som leker med tanken om verklighet kontra illusion. Hur kan vi veta vad som egentligen är verkligt? Eftersom allt som människan upplever sist och slutligen endast är elektriska och kemiska impulser i hjärnan kan man tänka sig att genom att mata hjärnan med lämpliga impulser kunde man få en människa att uppleva vad som helst som för henne känns lika verkligt som verkligheten.
   Det här är en urgammal idé inom sf, men en idé som verkar vara svårare att förverkliga i filmform än i bokform. Nyare filmer som mer eller mindre väl tacklat konceptet är bl.a. Total Recall och Matrix.
   Virtual Nightmare marknadsförs litet i Matrix-stil. Kassettfodralets pärmbild har klara Matrix-antydningar med sina ettor och nollor och den grötonade bilden på bakpärmen tillsammans med bakpärmstexten (som förövrigt inte har mycket med själva filmen att skaffa) är nog till endast för att locka Matrix-publiken att se även denna film. Det är egentligen litet synd med Matrixismerna, för sist och slutligen står Virtual Nightmare alldeles fint på egna ben och har egentligen inget annat gemensamt med Matrix än "vet du vad som är verkligt"-idén.
   Grundintrigen i Virtual Nightmare är föga originell: Huvudpersonen börjar märka underligheter i sin vardag och så småningom börjar han se genom illusionen och glimtar "den riktiga verkligheten". Filmen lyckas dock vilseleda tittaren flere gånger (vilket i och för sig inte är så svårt i en dylik film, man vet ju aldrig vad man skall tro på) och håller tittaren i sitt grepp även om handlingen ibland käns aningen långrandig. Mot slutet blir det hela dock igen intressantare och sist och slutligen behandlar Virtual Nightmare virtualvärldskonceptet och människornas reaktioner till det bättre än filmer med långt större budget har gjort.

-Ben Roimola- 24.6.2001