I huvudrollerna: Stephen Fry, John Hurt, Natalie Portman, Stephen Rea & Hugo Weaving.
Längd: ca 136 min
Ursprungsland och -år: USA/Tyskland, 2005
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab
Filmens webbsida finns på http://wwws.se.warnerbros.com/vforvendetta/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0434409/combined

V for Vendetta tar oss med ett stenkast in i framtiden till en värld där krig, osäkerhet och förtryck utgör vardagen för de flesta. I England råder emellertid i varje fall på ytan ett slags lugn. Här har en förtryckande diktator kommit till makten, en religiös konservativ fanatiker som lovat trygghet i utbyte mot fullständig underkastelse. Under ytan pyr emellertid missnöjet och vetskapen om att det inte är så här det borde vara. Att allt inte står rätt till. Den man som sätter allt i gungning är den mystiske V som på Guy Fawkes minnesdag spränger en av Londons mest kända byggnader i luften och erbjuder alla att ett år senare göra honom sällskap och se parlamentsbyggnaden gå upp i rök. Filmen är emellertid egentligen Eveys berättelse. Den unga kvinna V räddar från lagens korrumperade väktare och vars liv och öde sammanförs med V:s.

Hur kan man bästa beskriva V for Vendetta? Historien är berättelsen om Greven av Monte Christo satt i en framtida värld där nazitysklands renhetstänkande förverkligats och makthavarna styr både media och vanliga medborgare med en hjärnhand. Allt inspirerat av Guy Fawkes, mannen som ett par århundraden tidigare försökte spränga parlamentsbyggnaden i luften. En man som här emellertid återuppväcks som både idé och individ och vars handlande sätts i ett nytt ljus. Kan det finnas ett verkligt skäl att spränga en symbol som det brittiska parlamentshuset i bitar? Filmen är emellertid också en ung kvinnas utvecklingshistoria. En kvinna som får möta sina demoner och finner styrkan bakom. Samtidigt är detta också ett detektivdrama som med den traditionella dystra brittiske deckaren i ledningen långsamt nystar upp ett mysterium med djupt gående följder.

V for Vendetta är en i vid det här laget lång rad av filmer som bygger på en serie eller ett seriealbum. Även i denna film kommer seriekänslan upp, men istället för att påpekas och understrykas aktualiseras den här i första hand genom enkla cinematografiska grepp och genom en stilren och avskalad värld i både form och bild. Istället för att göra just seriebakgrunden till centrum har man i V for Vendetta låtit själva idén bakom styra. Det vi således får är en science fictionfilm som bygger minst lika mycket på ord som handling. Som de flesta vet är emellertid film i första hand ett visuellt medium. För att en replikbaserad film, speciellt i en genre som är så actioninriktad som science fictionfilm, ska lyckas krävs det något verkligt extra både av själva dialogtexten och skådespelarna i själva utförandet. Dialogen måste sedan vägas upp med en intressant handling, för att inte tala om, i och med att vi här, som de flesta filmtittare antagligen vet, har att göra med ett manus att bröderna Wachowski, kryddas med imponerande stridsscener. Det hela kan verka som en omöjlighet, men är något man i V for Vendetta mycket långt lyckats med.

Med Hugo Weavings djupa stämma som bärare genom filmen förs vi in i ett drama som känns både avlägset och skrämmande nära. Ett drama som bjuder på tragiska öden, ett verkligt detektivdrama och hopp, allt på samma gång. Filmen har visserligen också sina svagare stunder. De olika sambanden blir ibland onödigt tillkrånglade och en del av karaktärerna onödigt klichéartade. (För att inte tala om den usla svenska textningen, eller vad sägs om ”Uttöm hallarna!” som översättning av ”Clear the halls!”) Historien är ju inte heller direkt ny trots att den fått en fascinerande och nyskapande ansiktslyftning. Men trots detta hör filmen enligt mening ändå till en av de bästa science fictionberättelserna som tagit sig upp på vita duken under senaste år. Den som förväntar sig en ny The Matrix kommer i varje fall när det kommer till actionsekvenserna att bli besviken, men som en filosofisk eller moralisk studie har filmen en hel del att ge.

-Sofia Sjö- 22.3.2006