Författare: Maths Claesson
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2013
ISBN 9789163871580
Författarens hemsida på förlagets webb

Recensionen har publicerats i Åbo Underrättelser 24.8.2013.

I ett framtida Stockholm drömmer sig tonårskillen Linux bort till rymden. Sommarlovet har fått värsta möjliga start. Inte nog med att Linux är nyinflyttad, rätt ensam och ständigt åker vilse i miljonstaden. Han har dessutom fått underkänt i matematik och måste spendera hela sommaren med att plugga för att klara omprovet. En ljusglimt i tillvaron är ändå Elvira, Linux klasskompis, som tipsar honom om uttagningen till rymdambassadör på Gröna Lund. Linux har alltid velat bli rymdpilot och nu kan han kanske få chansen. Men vad är det som krävs av en rymdambassadör och hur ska Linux klara sig mot alla de stöddiga killarna som verkar säkra på att de är bäst? Och vad gör man när det visar sig att en rymdpilot faktiskt måste kunna matematik?

Medan svensk fantasy så sakteliga börjar bli något relativt vanligt är svensk science fiction något bra mycket mera unikt. Utan tvivel skrivs det science fiction i Sverige, men tyvärr har det inte väckt förlagens intresse. Därför är det riktigt upplyftande att kunna hålla första boken i vad som utlovas bli en serie science fictionungdomsböcker i sin hand. Uttagningen eller Linux 01 är Maths Claessons debutroman. Att det är just en science fictionroman som blev Claessons förstlingsverk är knappast en slump. Claesson var med och grundade alla science fictionälskares anhalt i Stockholm, Science fiction bokhandeln, så science fiction kan anses vara hans genre. Att han kan sitt fält visar han tydligt i Uttagningen. Claesson målar upp ett framtida Stockholm som känns både bekant och lagom främmande. I bästa science fictionberättaranda pekar han på de förändringar framtiden fört med sig utan att bli övertydlig eller slösa tid på onödiga detaljer.

Som berättelse är Uttagningen en rak och välskriven historia. Den håller läsaren intresserad från början till slut, men saknar dock verkliga höjdpunkter och är också rätt förutsägbar. Linux värld är en värld där de schyssta får chansen och riktig vänskap är möjlig. Det här är alltså ingen dystopi, men det är en värld med sina egna utmaningar och en värld där man långt måste klara sig på egen hand, även om tekniken alltid finns nära till hands. Ett mera varierat persongalleri och en mera djupgående karaktärsutveckling hade tillfört berättelsen både ett djup och ett lyft, men som debutroman är det här inte alls illa. Även om Uttagningen är en fungerande helhet väcks en nyfikenhet om vad som händer sen. Boken är således också en bra början på det som säkert kan bli en riktigt läsvärd serie.

-Sofia Sjö- 17.9.2013