Filmens webbsida finns på http://www.treasureplanet.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0133240.
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även dubbade versioner på svenska, finska och isländska. Alla ljudspåren är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, isländska, engelska, engelska för hörselskadade, och estniska.
    Bonus: Bonusmaterialet är indelat i fyra underavdelningar som till en del innehåller samma material vilket gör det hela mycket rörigt.
  • Intergalaktiska rymdäventyr:
  • RLS Legacy: Virtuell 3d-genomgång och skattjakt : Här hittar vi som namnet säger en filmsnutt där kameran sveper runt fartyget RLS Legacy. Samma film kan ses antingen som en teknisk genomgång (10,13 min anamorfisk vidbild, dubbat eller med originalljudet och textning på svenska eller finska), en sjöfartsgenomgång (9,28 min anamorfisk vidbil, ddubbat eller med originalljudet och textning på svenska eller finska) och som en skattjakt. Den tekniska genomgången innehåller förutom animationsteknisk information även smått om själva fartyget; med finns även en del intrigavslöjanden. Sjöfartsgenomgången liknar mycket den tekniska genomgången, men den här gången blir det mera information om själva båten som om den vore riktig. Skattjakten går ut på att söka efter kartbollar runt om på skeppet genom att styra filmfärden med fjärrkontrollens knappar. Hittar man alla kartdelar belönas man med något som kallas Treasure Planet multilanguage clip reel, det här är helt enkelt filmens musikvideo på sex olika språk (3,41 min, vidbild); det är egentligen riktigt intressant att se hur lika sångenlåter på de olika språken.
  • Disneypedi: Om praters liv (12,10 min, bildformat 4:3, otextat, men visas på det språk man valt för skivan): riktigt intressant litet faktapaket om pirater; indelat i sex kapittlar som dock alla kan ses också som en helhet.
  • Disneys magiska värld med Roy Edward Disney (14,30 min, bildformat 4:3 med vissa filmsekvenser i vidbild, textat på svenska och finska): Kort dokumentär om hur filmen gjordes; intressant men onödigt kort.
  • John Rzeznik "I'm Still Here" (4,14 min, vidbild, otextad): överraskande annorlunda Disneymusikvideo med mycket få inslag från själva filmen.
  • Borttagna scener (alla dessa har var sin introduktion av regissörerna och allt detta kan även ses i det visuella kommentarspåret):
  • Ursprunglig prolog: Jim som vuxen (3,01 min, bildformat 4:3 och vidbild, textnin på svenska och finska).
  • Alternativt slut: Benbows återuppbyggnad (1,10 min, bildformat 4:3 och vidbild, textnin på svenska och finska).
  • Jim träffar Ethan (1,59 min, bildformat 4:3 och vidbild, textnin på svenska och finska), denna visas även i "Disneys magiska värld med Roy Edward Disney".
  • Bakom kulisserna:
  • Berättelsen: trailer på Disneys gamla "The Treasure Island"-film (2,09, bildformat 4:3, textning på svenska och finska) och ett galleri med ett 15-tal produktionsskisser.
  • Grafisk formgivning: filmsnutten Barndywineskolan (2,25 min, bildformat 4:3 och vidbild) berättar var illustratörerna och formgivarna sökte sin inspiration; stillbildsgalleriet innehåller ett sextiotal produktionsskisser, målningar och stillbilder från filmen; Lagen om 70/30 (1,39 min; bildformat 4:3 och vidbild) är en filmsnutt som berättar om blandningen av 1700-tal och sf.
  • Figurerna: bildgallerier med bilder av följande karaktärer: Jim Hawkins, John Silver (även två filmsnuttar på 1,02 min och 0,38 min), Dr Delbert Doppler, Kapten Amelia, Mr Arrow, Scroop, Sarah Hawkins. Billy Bones, B.E.N. (även en filmsnutt på 1,07 min), Hands, Flint, Morph, Plinde Pew, Pirater, Rymdhamnen och modeller (filmsnutt på 3,12 min).
  • Animation: fyra underavdelningar med följande: kroktest (1,02 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska), Delbert Doppler (1,11 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska), Silvers utveckling (2,27 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska), streckteckningar: Amelias hytt (2,12 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska), streckteckningar: jämförelse mellan grovanimation och färdiga filmen (1,40 min, bildformat 4:3, textning på svenska och finska).
  • Borttagna scener: precis samma som i huvudavdelningen "Borttagna scener" (se ovan).
  • 3D-komposition: fyra underavdelningar med följande: färgnycklar är 14 bilder utan förklaringar, layout-demonstrationer är en filmsnutt (1,24 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska) om planeringen av kameravinklar etc, skattkammarplaneten hittas är en filmsnutt (2,10 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska) om hur skattkammarplaneten formgavs, ljussättning är en filmsnutt (1,13 min, bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska) som visar hur ljussättningen påverkar scener även i animerade filmer.
  • Att blanda 2D och 3D: två filmsnuttar om användningen av datoranimation och vanlig animation: 3D-kamera (1,43 min bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska) samt effekt animation (1,20 min bildformat 4:3 och vidbild, textning på svenska och finska) samt hela RSL Legacy: virtuell 3D genomgång och skattjakt avsnittet som även finns i avdelningen "Intergalaktiska rymdäventyr".
  • Musik: John Rzezniks musikvideo igen (se ovan).
  • Kommentarer:
  • Kommentarspår med de båda regissörerna, producenten och en hel del andra från filmteamet. Under kommentarspåret visas 21 filmsnuttar som berättar om hur filmen gjordes. Dessa filmsnuttar är samma minidokumentärer som spritts ut bland det övriga bonusmaterialet så vill man komma enkelt undan är det nog bäst att se dem här. De enda filmsnuttarna som inte är med i den visuella kommenaren är de virtella 3D-genomgångarna av skeppet och naturligtvis skattjakten med dess pris samt Disneypedin om piraternas liv. Innehållet i kortfilmen "Disneys Magiska värld med Roy Edward Disney" är även det till största delen med bland den visuella kommentaren. Kommentarspåret och de extra filsnuttarna är textade på svenska och finska.

I Disneys version av Robert Louis Stevensons klassiska Treasure Island (Skattkammarön) förs äventyret inte på de stormande haven utan i det ändlösa universum. Treasure Planet bjuder på en njutbar blandning 1700-tal och science fiction-framtid, men tyvärr är det något som fattas från helheten.

Ytterligare en Disneyfilm utan dessa evinnerliga sång- och dansnummer. Kanske Disney har lämnat dem för gott, man kan väl hoppas.
   Treasure Planet är Disneys version av Robert Louis Stevensons Treasure Island, eller Skattkammarön som originalromanen heter på svenska. I stället för att göra ett 1700-tals piratäventyr har filmteamet förflyttat hela berättelsen in i en mytisk och romantisk framtid. En framtid där mäktiga solsegelprydda skepp plöjer rymdens hav lurpassade av elaka pirater. En framtid och en värld där rymdfart är så mycket enklare och framförallt stiligare än den någonsin kan bli i vår värld, helt enkelt för att rymden i Terasure Planet inte verkar vara ett vakuum, utan ett luftfyllt kosmos.
   Konstnärerna, grafikerna och alla andra i filmteamet som skapat Treasure Planets värld och hela filmens utseende har verkligens lyckats fint. Blandningen av gammalt och futuristiskt fungerar perfekt och framför tittaren utsprider sig en fantasieggande drömvärld som jag kan tänka mig att varje äventyrslysten sf-fantast gärna skulle ta del av.
   Treasure Planets universum är fyllt av olika slags varelser och människorasen är endast en av otaliga intelligenta livsformer. Jag undrar om filmmakarna har bekantat sig med Cordwainer Smiths texter, åtminstone kom jag genast att tänka på novellen The Ballad of Lost C'Mel med dess mänskliga djurhybrider då den kattlika kaptenen Amelia gjorde sitt inträde. Kapten Amelia får sin livslåga genom Emma Thompsons mycket passande ljudskådespel. En lika passande roll gör den från TV-serien Fraser bekanta David Hyde Pierce som astronomen doktor Doppler. Tyvärr lyckas dock inte Joseph Gordon-Levitt (kanske mer känd som Tommy från TV-serien 3rd Rock From the Sun) väcka några större positiva känslor som huvudpersonen Jim Hawkins. Personligen skulle jag mycket hellre ha följt med Amandas och Dopplers äventyr än Jims. Troligen beror det här helt enkelt på att jag hade lättare att identifiera mig med dessa två äldre karaktärer än den tonåriga huvudpersonen.
   Tyvärr är det något i Treasure Planet som gör att det hela inte riktigt håller måttet. Visst är filmens värld fantastisk, visst är filmen tekniskt mycket fin (även om blandningen av datoranimation och "vanlig" animation inte alltid riktigt fungerar) och visst är största delen av karaktärerna och ljudskådespelandet riktigt bra. Men av någon anledning orkade inte årminstone jag bry mig så mycket om huvudpersonen. Filmens intrig bjöd inte heller på några överraskningar efter att världen definierats och huvudpersonerna introducerats. Äventyret fanns där, men kanske det skulle ha gjort gott ifall man inte hade slipat berättelsens kanter riktigt så mycket som man nu hade gjort. Det hela kändes på något sätt litet väl putsat för att vara ett äventyr om (rymd)pirater och gömda skatter.
   Pirater och gömda skatter ja, det är ju just det som Robert Louis Stevensons klassiker berättar om. Även i Disney-versionen får huvudpersonen tag på en skattkarta och besluter sig för att söka fram skatten. Ett hisnande rymd/sjöäventyr följer kryddat med stormar, myterier och skeppsbrott.
   Hade filmen haft det där något lilla extra i manuset eller huvudpersonen eller varifrån det nu sedan fattdes skulle Treasure Planet ha vunnit full pott. Som den är nu är filmen vacker att se på och presenterar en såpass intressant värld att det egentligen är otroligt synd filmen inte bär helt ut.

-Ben Roimola- 4.10.2003