Regi: Len Wiseman
Manus: Kurt Wimmer, Mark Bomback; manuset är baserat på Philip K. Dicks novell We Can Remember It For You Wholesale.
Musik: Harry Gregson-Williams
I huvudrollerna: Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranston, Colin Farrell, Bill Nighy och Bokeem Woodbine.
Längd: ca 121 min.
Ursprungsland och -år: USA/Kanada, 2012

Varför göra en remake av Total Recall? Det är en fråga som man rätt naturligt ställer sig när man hör om Total Recall anno 2012. Nu är jag visserligen inte en jätte fan av originalet från 1990 heller, men den filmen kändes ändå på nåt sätt ny och utmanande när man först såg den. När man år 2012 glider ner i biostolen är det från första början med en viss skepticism. Vad nytt kan man ha att komma med? För att ge den nya Total Recall nån slags rättvisa låt oss emellertid börja med att se på den inte i jämförelse med originalet utan för sig själv, i den mån det nu är möjligt.

Total Recall utspelar sig i en framtid där Jorden till stora delar har förstörts efter ett flertal kemiska krig. Det finns i filmens nu endast två beboeliga områden, De Förenta Brittiska Nationerna och Kolonierna, det vill säga f.d. Australien. Douglas Quaid är en fabriksarbetare som i likhet med så många andra bor i Kolonierna men dagligen pendlar till sitt jobb i London med hjälp av The Fall, en tunnel genom jorden. Quaid är missnöjd med sitt liv och bestämmer sig för att testa att få nya minnen inplanterade. Vid inplanteringen går emellertid någonting fel. Quaid jagas plötsligt av polisen och den person han trodde var hans fru, men han kommer undan tack vare de dolda förmågor han visar sig ha. Det visar sig att Quaid är en hemlig agent, men han har inget minne av sitt förflutna. I jakten på sitt minne dras han in i en maktstrid mellan De Förenta Brittiska Nationerna och Kolonierna som kan få förödande följder.

För den som tycker om action, snabba jaktscener, visuellt tilltalande lek med gravitationen och lite lätt filosoferande om hur minnet fungerar är Total Recall inte så illa. Man har rätt väl lyckats bygga upp en framtidsvärld som känns så där lagom bekant och främmande på samma gång. Visuellt och actionmässigt håller filmen tempot uppe från början till slut. Och visst finns det här också nån slags historia och rättvise kamp som i teorin kunde beröra. Inte helt usligt med andra ord, men ändå fattas nåt. Problemet är kanske i första hand här att man inte någonsin ges en möjlighet att verkligen bekanta sig med de utsatta, d.v.s. Koloniernas arbetare. Minnesleken känns dessutom här ytlig och allt annat än originell vilket gör att man sist och slutligen nästan hoppas att allt bara var en dröm, men aldrig egentligen utmanas att tänka i de banorna.

Jämfört med originalet känns således den nya Total Recall som något visuellt snyggare och en film med en massa mycket mera imponerande specialeffekter, men annars något bra mycket mindre och plattare. Bristen har här också kanske delvis att göra med karisma. Jag är ingen stor Arnold Schwarzenegger-fan, men actionhjälte kunde gubben ändå spela. I jämförelse känns Colin Farrells Quaid som en skugga utan mål, mening och verklig styrka. Till all tur finns i den nya versionen kvinnor som till och med slår Sharon Stone. Kate Beckinsale visar kort och gott återigen att hon kan springa och slåss i högklackade skor i bästa Buffystil och att hon kan spela ond slagskämpe lika väl som god. Hennes karaktär ger liv åt filmen till slutet, men ger förstås inte direkt ett tröstande svar på centrala frågor som vart sjutton tog Mars vägen?

-Sofia Sjö- 31.8.2012