Längd: ca 96 min
Ursprungsland och -år: USA, 2001
Finsk titel: Lara Croft - Tomb Raider
Distibutör: Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
Filmens webbsida finns på http://www.tombraidermovie.com/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0146316
DVD-fakta: Anamorfisk vidbild för själva filmen och de bortlämnade scenerna samt den alternativa inledningen, resten av bonusmaterialet är i gamaldags tv-format (4:3); ljudspåret är Dolby Digital 5.1 för filmens del och DD 2.0 för extramaterialet; textning på svenska, finska, danska, norska, engelska och holländska; bonus: en hel del bonusmaterial och det bästa är att allt förutom regissörens kommentarer och musikvideon är textat på bl.a. svenska, Crafting Lara Croft (6,46 min) om hur Angelina Jolie skolades för rollen; Deleted Scenes innehåller fyra scener som lämnats bort från filmens slutliga klipp; Stunts (9,24 min) om filmens stuntscener; Digging into Tomb Raider (25,47 min) den huvudsakliga "making of"-dokumentären, innehåller en del material som kommer fram även i de kortare dokumentärerna; U2:s musikvideo Elevation (3,52 min); Are You Game (7,59 min) om hur Lara Croft-spelen kom till; Alternative main title (2,00 min) är en alternativ öppningsscen för filmen, Visual Effects förklarar hur 8 specialeffektsscener egentligen gjordes; slutligen har vi regissörens kommentatorljudspår som är fullt med intressanta synpunkter och små informationssnuttar om nästan varje scen i filmen. DVD:n innehåller även en hel del DVD-ROM-material, men den har jag inte haft någon möjlighet att undersöka.
Enhörningens poäng: 8

Utmärkt action-film i Indiana Jones' anda. Rekommenderas.

Att göra en film som baserar sig på ett videospel har visat sig vara en svår uppgift, åtminstone om man vill att filmen skall bli en lika stor hit som spelet. Super Mario Bros, Wing Commander, Street Fighter... listan av videospelsfilmer som mer eller mindre floppat är lång. Men det är ju klart att någon skulle lyckas en dag och regissör Simon West tycks ha gjort det.
   Jag har faktiskt inte spelat ett enda Tomb Raider-spel (att pröva en demo räcker väl inte), så jag vet egentligen inte hur väl filmen lyckats överföra det som överföras kan från originalet. Men filmen fungerar väl som en självständig produkt och det visar ju att filmteamet inte kan ha misslyckats totalt.
   Lara Croft - Tomb Raider kan väl närmast jämföras med Indiana Jones-filmerna. Vi åker runt världen för att söka efter urgamla artefakter som inte får hamna i fel händer. Det som skiljer Lara från Indiana är att äventyret sker i nutid och att huvudpersonen är en kvinna.
   Som karaktär är Lara Croft släkt förutom med Indiana Jones även med James Bond. Precis som James är Lara brittisk och har en hel del mojänger till sitt förfogande. Lara kommer dessutom från en rik släkt och har således inga problem med att finansiera sina äventyr.
   Tomb Raider-filmen är välgjord arkeologaction. Gillade du Indiana Jones-filmerna kommer du absolut att gilla även Tomb Raider. Filmen är visuellt mycket lyckad, stunterna och specialeffekterna är av toppklass och huvudpersonen är naturligtvis hur "cool" som helst. Angelina Jolie spelar rollen som Lara Croft mycket trovärdigt och utgående från dokumentärerna som finns med på DVD-skivan tycks hon verkligen ha gillat rollen till en sådan grad att hon t.o.m. gjorde flera av stunterna själv.
   Regissören Simon West visar sig vara en utmärkt actionregissör som även förstår att låta skådespelarna överta scenen vid de lugnare tillfällena. Fler Lara Croft-filmer, ja tack.
   Ett speciellt tack måste nog även riktas till den som svarat för DVD-versionen. Förutom att extramaterialet är riktigt intressant och regissörens kommentatorljudspår är ett nöje att lyssna på är allt tänkbart extramaterial textat även på svenska! Den enda missen är att kommentatorljudspåret endast finns textad på engelska, men visst är det här hundrafalt bättre än den vanliga situationen där allt bonusmaterial endast finns att tillgå på ursprungsspråket.

-Ben Roimola- 30.12.2001-16.1.2002