Finsk titel: Titan A.E,
hyrvideo även som DVD
Distibutör: FS Film (http://www.fs-film.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.titanae.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0120913
Enhörningens poäng: 6

OBS: Videoversionen innehåller både den ursprungliga filmen samt en dubbad version. DVD-versionen innehåller även det ursprungliga ljudspåret och det rätta vidbildsformatet, men tyvärr är ljudet endast Dolby Digital 2.0. Vill du ha originalljudspåret i Dolby Digital 5.1 (som lär vara riktigt bra) får du köpa filmens brittiska eller amerikanska upplaga.

Animerad rymd-sf-film som har potential, men faller på löjligheter i manuset. Klår de flesta Disney-filmer i vilket fall som helst.

Titan A.E. berättar om en avlägsen framtid. Så gott som hela Jordens befolkning stryker under då en agressiv främlingsras anfaller och förstör planeten. Den lilla del av Jordens befolkning som lyckas fly katastrofen blir så småninom ett slags galaktiska flyktingar. B-klassens varelser utan ett eget hem som får ta de sämsta jobben och aldrig egentligen slår rot någonstans.
   Filmens huvudperson är en ung man som får veta att han är nyckeln till mänsklighetens nya hopp. Någonstans ute i rymden finns människornas sista stora tekniska kraftansträngning från tiden före katastrofen, rymdskeppet Titan. Nu gäller det att hitta skeppet innan mänsklighetens fiender gör det.
   Titan A.E. kunde ha varit en utmärkt film. En västerländsk animationsfilm som försöker nå upp till den topp-platå som härskas av de japanska animationsmästarna. Regissören Don Bluth är känd för att göra animerade filmer som inte ens försöker vara Disney-kloner och med det här har Bluth än en gång lyckats. Titan A.E. är ingen Disney-film, detta i en positiv bemärkelse. Här behöver tittaren inte vara rädd för att huvudpersonen mitt i allt skall brista ut i ett löjligt sång- och dansnummer, nej det här är ingen musikal! Filmen försöker även styra undan klischen med mänskliga storögda söta varelser, men lyckas inte helt.
   Det första problemet som tittaren stöter på är alla rymdvarelser som sist och slutligen uppför sig som människor, speciellt som nästan alla tycks prata utmärkt engelska. I en animerad film har man möjligheten att göra precis hur främmande främlingar som helst, men tyvärr har Bluth &co. inte vågat ta steget helt ut.
   Det andra stora problemet, och det som sänkte filmen i undertecknades ögon var manuset. Långt var allt helt OK, men någonstans halvvägs dök de första så stora ologiskheterna upp att de störde filmnjutningen. Desto närmare slutet filmen kom, desto värre blev det. Det värsta var sparat till slutet och vid det laget flög allt vad logik och vetenskaplig trovärdighet heter så långt ut genom fönstret att jag inte kunde annat än sitta och vrida mig.
   Nej, science fiction behöver inte vara vetenskapligt exakt, men en god historia måste ha en innbördes logik och trovärdighet och denna trovärdighet existerade inte i Titan A.E:s slutcener.
   Ett tredje problem, men ett mycket mindre sådant än de ovannämnda, var själva animationen. Titan A.E. kombinerar en "gammaldags" tecknad stil med modernare datorgrafik. Det här om något är ju smaksaker, men jag tyckte inte att denna kombination fungerade. Kontrasten mellan de olika scenerna och i värsta fall elementen i samma scen blev för stor. Speciellt irriterande var att användningen av de olika stilarna inte var konsekvent. I en scen var alla rymdskepp "datoranimerade" och i nästa var de "handmålade".
   Jag skulle mycket gärna vilja rekommendera Titan A.E. Det är så sällan vi får västerländska animerade filmer som inte underskattar tittarna, men tyvärr har Bluths senaste sina allvarliga fel. Hellre tittar man ju på det här än flere andra filmer, men vill du se en mästerlig animerad sf-film får du nog gräva fram något japanskt, t.ex. Hiroyuki Yamagas Wings of Honneamise som t.o.m. utgavs här i Finland för några år sedan (1997).

-Ben Roimola- 4.5.2001