I huvudrollerna: Jeff Bridges, Jodelle Ferland, Brendan Fletcher, Janet McTeer & Jennifer Tilly.
Längd: ca 122 min
Ursprungsland och -år: Kanada, Storbritannien, 2005
Distributör: Cinema Mondo
Filmens webbsida finns på http://www.tidelandthemovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0410764/combined

Att gå och se en film som bär Terry Gilliams namn tenderar att innebära en del överraskningar och en djupdykning ner i det oväntade, övernaturliga, fantastiska och rent ut sagt galna. Tideland är inget undantag. I denna film är huvudpersonen den lilla flickan Jeliza-Rose, spelad av Jodelle Ferland. När Jeliza-Roses mamma (Jennifer Tilly) dör av en överdos tar hennes pappa (Jeff Bridges) med sin dotter ut på prärien till det hus där han växte upp. Huset står öde sedan fler år tillbaka, men både det och dess omgivning gömmer på överraskningar och oväntade möten. Efter att Jeliza-Roses pappa åkt på en liten ”semester” med hjälp av en spruta i armen, en semester som blir aningen längre än planerad, ger sig Jeliza-Rose tillsammans med sina Barbiedockshuvuden ut för att upptäcka huset och landskapet runt omkring. Vi får i resten av filmen följa Jeliza-Rose genom både verkliga händelser och av bl.a. Alice i Underlandet inspirerade fantasier där hennes smått absurda grannar Dell (Janet McTeer) och Dickens (Brendan Fletcher) spelar en central roll, händelser och fantasier där ett barns oskuld och en ofta plågsam verklighet blandas på ett sätt som kanske bara Terry Gilliam kan göra i någon mån drägligt.

Som historia är Tideland egentligen inte direkt invecklad. För att inte förstöra för den som vill se filmen vill jag inte nämna några detaljer, men händelseförloppet är rätt rakt och filmen innehåller inte egentligen några stora vändningar eller plötsliga infall. Men då bör det kanske påpekas att ”inte egentligen” när det gäller en Gilliamfilm kan innefatta en hel del. Tideland är som sagt en blandning av fantasi och verklighet. Det mest fascinerande med filmen är kanske att det som egentligen är ”verklighet” på många sätt är mera fantastiskt, otroligt och oväntat än det som är en liten flickas fantasier. På många sätt är det också det faktum att man tillåts se allt med Jeliza-Roses ögon som gör att man står ut till slutet. Tideland är nämligen ingenting för den som har en känslig mage och även för den som vet sig tåla en hel del kan filmen erbjuda en och annan magstark scen. Ja, detta är en varning.

Att på något sätt bedöma om Tideland är en sevärd film eller inte känns på många sätt omöjligt. Samtidigt som detta är en visuellt vacker film som trots sitt långsamma tempo inte kan anklagas för att vara tråkig och som dessutom bjuder på flera duktiga rollprestationer, inte minst av unga Jodelle Ferland, är det samtidigt en film som alla säkert kommer att ha mycket olika uppfattningar om. Själv kände jag mig smått yr när jag lämnade biosalongen och kom dessutom på mig själv att någon gång mot slutet av filmen sitta och fundera på om ekorren möjligtvis kunde vara till hjälp. Det kunde den inte, men ibland känner man sig tvungen att gripa efter halmstrån. Känslan av lätt förvirring höll i sig en bra stund efter att jag återvänt ut i vårsolen och om man ska bedöma en film efter i vilken mån den kan erbjuda en annorlunda upplevelse så måste Tideland helt klart ges tummarna upp. För alla som älskar Terry Gilliam är det också klart en film man bör se. Men varningen ovan kan också vara värd att ta på allvar.

-Sofia Sjö- 15.3.2007