Regi: Alan Taylor
Manus: Christopher Markus, Stephen McFeely och Christopher Yost
Musik: Brian Tyler
I huvudrollerna: Christopher Eccleston, Christ Hemsworth, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Natalie Portman och Rene Russo
Längd: ca 111 min
Ursprungsland och -år:

Det har blivit dags att stifta bekantskap med Tor igen, det vill säga Marvels Tor i äkta Hollywoodtappning. Efter den första Tor-filmen, betitlad kort och gott Thor, och The Avengers är det här ingen ny bekantskap. Vi har igen att göra med en hjälte från Asgård som har en problematisk relation till både sin far och sin bror och som mest av allt verkar önska att han befann sig på Jorden med sin älskade Jane Foster. Innan det kan bli verklighet måste dock ondskan övervinnas i den ena imponerande striden efter den andra. Det är inte direkt svårt att gissa sig till hur det kommer att sluta.

För att nu ändå ge en lite mera detaljerad bild av handlingen är ”the bad guys” den här gången svartalverna ledda av Malekith. Dessa varelser trodde man att redan tidigare blivit utrotade tillsammans med den starka och farliga etern, men så var inte fallet. Världarna närmar sig nu återigen en viktig formation och Malekith planerar att använda etern för att förstöra dem alla. I sitt letande efter Tor har emellertid Jane av misstag stött på den bortgömda etern och denna har intagit hennes kropp. Som människa är hon inte stark nog att hålla etern och något måste göras för att rädda henne och stoppa Malekith. Tor har en plan, men Oden är inte med på noterna. Lyckligtvis är Loke mer samarbetsvillig, men han är och andra sidan kanske inte så mycket att lita på.

Thor: The Dark World kommer inte att gå till historien som varken en science fiction- eller Marvel-klassiker. På många sätt är det här bara en i raden av hjältefilmer som visserligen erbjuder en hel del action, men inte så mycket mera sen. Originell känns Thor: The Dark World således inte. Men den har ändå något som inte alla hjältefilmer har: humor. Med det här menar jag inte att filmen är en komedi eller att den blir rolig av misstag, men i den första Tor-filmens och The Avengers anda är Thor: The Dark World kryddad med en hel del riktigt roliga scener och finurliga replikutbyten. Att skådespelarna igen gör hyfsade prestationer och bjuder på sig själva gör inte saken sämre. Som helhet betyder det här att man lämnar biosalongen med ett leende på läpparna och en känsla av att man säkert kunde ha gjort något mera vettigt med de senaste nästan två timmarna, men att det här inte var så illa heller.

-Sofia Sjö- 18.11.2013