Ursprungsland och -år: Tyskland/USA, 1999
Finsk titel: 13. kerros
Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
köpDVD
Filmens webbsida finns på http://www.spe.sony.com/movies/13thfloor/index.html
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0139809
DVD-fakta: Bildformatet är anamorfisk vidbild; ljudspåret är Dolby Digital 5.1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska, grekiska, hebreiska, hindi, holländska (även bonusmaterialet), polska, tjeckiska, turkiska och ungerska; bonus: minimal text-info och filmografier om Bierko, Mol, Mueller-Stahl och Rusnak; filmens trailer (2,06 min, vidbild) som berättar alldeles för mycket, se den först efter att du sett filmen; mycket intressant kommentatorljudspår med regissören Rusnak och produktionsdesignern Petruccelli (textad endast på holländska), några skisser om hur man planerat att vissa scener skulle se ut (presenteras anamorfiskt); tio bildpar som visar scener med och utan specialeffekter (presenteras anamorfiskt) samt The Cardigans musikvideo "Erase and Rewind" (3,43 stereo, vidbild).
Enhörningens poäng: 9

Ett mordmysterium, en kärleksberättelse och verkligen bra science fiction. Vad mer kan man önska sig!

The Thirteenth Floor är ytterligare en av de här "något går åt pipan i VR"-filmerna. Jo, vetenskapsmännen har än en gång lyckats skapa en perfekt virtuell verklighet, men något går snett. Projektets ledare mördas och misstankarna riktas mot hans närmaste kollega. Vad är det som projketledaren kommit underfund med som är så farligt att han måste dödas, och vem är mördaren?
   Jag hade inga höga förväntningar då jag satt mig ner för att se The Thirteenth Floor. Förväntningarna föll annu mer då Roland Emmerichs namn dök upp i rutan. Som tur var han inte regissör utan endast producent, men det bådade ju inte gott.
   Så snabbt själva filmen kom i gång var jag dock på kroken direkt och den kroken höll. The Thirteenth Floor är det absolut bästa VR-mysteriet jag hittills sett. Filmen är dessutom en vinnare på så gott som alla fronter!
   Filmens VR-världen är formad enligt Los Angeles år 1937 och här har produktionsdesignern verkligen fått visa vad han går för och han går för mycket. De "historiska scenerna" är otroligt snygga och detaljerade. Hela filmen är förövrigt ett visuellt mästarverk och nu är det inte specialeffekterna som jag pratar om utan just filmens scenografi. Filmen har ju redan några år på nacken, men jag gissar att det här är en av de filmerna som kommer att klara tidens tand verkligen bra.
   Huvudrollsskådespelarna var mestadels okända för mig, men de gör ett ypperligt jobb. Speciellt huvudparet Craig Bierko och Gretchen Mol får visa hela sin repertoar.
   The Thirteenth Floor hör till de filmer som får en gammal sf-veteran som undertecknad att återfinna samma fascination som man hade då man läste sina första sf-böcker. Det här är en film som lyckas återskapa den där fantastiska känslan av "sense of wonder", då ens hjärna slår kullerbyttor av de otroliga nya idéer som den matas med. Grundidén i filmen är egentligen inget nytt, men den presenteras verkligen fint och är definitivt en av de idéer som kan få en "icke-frälst" att tända på sf.
   Filmen passar dock mer än väl att visas även för folk som i vanliga fall inte gillar sf. Mordmysterier och kärleksberättelser brukar gå hem hos de flesta, samtidigt är filmen dock renodlad science fiction som Enhörningen rekommenderar mycket varmt.
   Det är ett utmärkt val att både regissören (Josef Rusnak) och produktionsdesignaren (Kirk M. Petruccelli) får ordet på DVD:ns kommentatorljudspår och efter att ha sett filmen kunde jag knappt vänta att få lyssna på vad dessa herrar hade att berätta. Kommentatorljudpåret är verkligen intressant och under filmens gång hinner Rusnak och Petruccelli egentligen gå igenom allt från skapandet av manuset till den sista omformningen av filmen i klipprummet. Tyvärr är kommentatorljudspåret inte textat på något annat språk än holländska.
   The Thirteenth Floor finns på DVD i en box tillsammans med sf-filmen Gattaca (även den naturligtvis recenserad i Enhörningen). Den här boxen är en verklig godbit för alla som gillar tankeväckande sf.

-Ben Roimola- 16.2-17.3.2002