Filmens webbsida finns på http://sony.com/theone
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0267804
  • Bildformatet är anamorfisk vidbild
  • Skivan innehåller ljudspåret på engelska förutom som Dolby Digital 5.1, även som Dolby Digital 2.0.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska och isländska.
  • Otextat kommentatorljudspår med regissören James Wong, produktionsdesignern David Snyder, filmfotografen Robert McLachlan och filmklipparen James Coblentz.
    OBS: Av någon anledning blir ljudet från kommentatorljudspåret mer och mer efter under filmens gång. Detta märks redan ungefär 10 minuter in i filmen då någon av kommenterarna hänvisar till en scen som tittaren såg redan en minut tidigare, och det blir bara värre. I slutet av filmen är skillnaden mellan vad som sägs och vad som syns i rutan över tre minuter. Detta leder till att det är närmast omöjligt att följa med kommentarerna och att kommentarerna slutar abrupt mitt i en mening då filmen slutar.
  • About Face (5,56 min, 4:3, filmsekvenserna i vidbild, otextad): kort dokumentär om hur scenerna med två Jet Li i samma bild egentligen gjordes.
  • Jet Li is The One (15,10 min, 4:3, filmsekvenserna i vidbild, otextad): dokumentär om hur filmen gjordes. Innehåller intervjuer med bl.a. regissören, skådespelarna, mansusskribenten, stuntkoordinatorn och kampkoordinatorn.

Kampsportsaction med sf-kryddor. Kunde ha blivit en riktigt intressant sf-film, men som den är nu intresserar den säkert mera kampsportsfansen än sf-fansen.

The One är en sf-kampsportsactionfilm där actionscenerna har en stark Matrix-smak och sf-elementet är intressant. Tyvärr blir det mindre sf och mer kampscener till slut.
   Sf-elementet i filmen är parallella universum. Det finns inte bara ett universum, utan flere, ett multiversum. Alla levande varelser existerar i flere olika universum och alla är de mer eller mindre olika. Det här är ett intressant koncept som använts relativt mycket i skriven sf och även i sf-tv-serier som t.ex. Quantum Leap och Sliders, men väldigt litet i sf-filmer. Tyvärr är det inte värst mycket som The One spekulerar med parallella världar, men även det lilla får det att vattnas i munnen på en sf-fan.
   I The Ones multiversum är alla parallella liv sammanlänkade. Råkar ditt parallella jag dö i ett av universumen överförs den individens livsenergi till alla kvarvarande exemplar som i sin tur blir litet starkare, litet smartare, litet snabbare.
   Jet Li spelar Gabriel Yulaw, en mordglad person som strävar till att bli den enda av sitt slag i hela multiversum. Han hoppar omkring från universum till universum och dödar sina "kopior". Till slut finns bara två exemplar av honom kvar, och som vi vet från vissa andra filmer: "There can be only one."
   Naturligtvis får Yulaw inte härja helt fritt. Det finns lagar och polisstyrkor. Att förflytta sig mellan de olika universumen är strängt förbjudet och att gå omkring och döda folk är inte så lovligt det heller. Yulaw jagas alltså av multiversums polis, speciellt då agenterna Harry Roedecker (Delroy Lindo) och Evan Funsch (Jason Statham). Yulaws mission blir inte enklare av det faktum att hans sista offer, Gabe Law (även han naturligtvis spelad av Jet Li), sugit i sig lika mycket extra livsenergi som sin elaka motpart.
   Parallellvärldsspekulationerna får dock ge vika då Jet Li kämpar mot Jet Li med såväl eldvapen som knytnävar och sparkar. Kampkoreografin är OK, men inte på något sätt otroligt imponerande. Detta trots att Corey Yuen, som skapat filmens kampkoreografi, har en stark bakgrund i Hong Kong-filmer. Kanske problemet ligger i filmens åldersgräns. Åtminstone nämner regissören på kommentatorljudspåret flere gånger hur filmteamet var tvunget att tona ner våldet för att nå den önskade amerikanska PG-13-gränsen. Detta har tyvärr lett till att våldet i The One är filmvåld av värsta slaget. Skotten, slagen och sparkarna flyger, men effekten är minimala. Inget blod, inga brutna ben, nästan inga vrål av smärta. Visar man våldshandlingar skall man också visa konsekvenserna anser jag.
   The One är en OK film, men visst kunde den ha varit så mycket bättre. Det är synd att filmmakarna inte utvidgade sf-elementet. Det lilla de leker med visar att science fiction inte är totalt främmande för manusskribenterna. Den interna logiken med multiversumidén håller ihop relativt väl och filmen kunde ha varit ytterst intressant om den hade gjorts som en science fictionfilm med actionkryddor i stället för vice versa. Gillar du action mer än science fiction uppskattar du The One säkert mer än undertecknad.
   Till sist ett varningens ord om DVD-versionen. Av någon anledning släpar kommentatorljudspåret efter bilden. I början är allt bra, men omkring tio minuter in i filmen är ljudspåret redan ca en minut efter och då vi kommer till filmens slut kommer kommentatorernas ord över tre minuter efter att ifrågavarande scener visats. Detta leder till att kommentatorljudspåret slutar mitt i en mening, och naturligtvis till att det är mycket svårt att följa med kommentarerna och fösöka koppla ihop dem med bilden. Kan det månne vara möjligt att kommentatorljudspåret inte synkroniserats till PAL-hastighet? (Filmer blir ju ca 4% kortare jämfört med originalet då de visas i europeisk PAL-videostandard, detta på grund av att bliderna i PAL visas litet snabbare än på film eller amerikansk NTSC-video.) Speciellt synd är detta eftersom kommentatorljudspåret är riktigt hyggligt med information om närmast alla olika aspekter i filmskapandet. På det finländska DVD-omslaget stod dessutom att det endast skulle vara regissören som talar på kommentatorljudspåret, men i verklighet är det fyra personer som berättar om filmen. Förutom regissören James Wong är även produktionsdesignern David Snyder, filmfotografen Robert McLachlan och filmklipparen James Coblentz med.

-Ben Roimola- 2.7.2002