Finsk titel: Vihreä maili,
Distibutör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://thegreenmile.warnerbros.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0120689
Enhörningens poäng: 9

Den gröna milen baseras på Stephenen Kings följetongsroman (utgiven 1996 i sex delar) med samma namn. I envolymsutgåva på svenska av Bra Böcker 1999.
   Jag läste boken före jag såg filmen. Oftast är det till nackdel när ingenting stämmer med de föreställningar man byggt upp från romanen. Så är dock inte fallet med Den gröna milen, filmen gör en inte besviken. Den följer troget Kings roman, om inte alla gånger i detalj, så desto mera i andemeningen. En eloge till Frank Darabont som översatt romanen till film med varlig och känslig hand. Romanen och filmen kompletterar varandra och ger en total och djup upplevelse av total ondska, men samtidigt djup medmänsklighet och övernaturlig mystik i de människoöden King målar upp för oss.
   Den gröna milen handlar om vakter och interner i ett cellblock i Cold Mountains delstatsfängelse där samvetslösa mördare väntar på att gå "Den gröna milen" till elektriska stolen. Händelserna utspelar sig 1932, men gör inget anspråk på att vara dokumentär eller något inslag i debatten om dödsstraff. Vi kommer in i filmen under en pågående jakt på mördaren av två småflickor. Mördaren påträffas och vakterna i cellblocket får sitt livs chock när de tar emot den mest storvuxna människa de någonsin sett. Men det är bara början ...
   I huvudrollen som vakten Paul Edgecombe ses Tom Hanks. En inte obetydlig roll - trots sin litenhet - spelar en grå liten mus, och gör det bra(!) Uppmärksamheten ligger inte på huvudpersonen - berättaren i boken - utan delas av övriga skådespelare som gör starka rollprestationer.
   Ytligt sett är detta en thriller med övernaturliga inslag i X-files stil. Men den är djupare än så. Den går in i människoödena, deras hopp och förnedring. Deras maktlöshet, men också mod och tillit. Spänningen i filmen byggs upp utan onödigt hög "blodfaktor" och den saknar inte överraskningar och tänkvärda djupheter. Är man ute efter renodlad science fiction kan en kritik vara att SF inslaget är av underordnad betydelse i Den gröna milen. King rör sig sin vana trogen i det övernaturliga, men någon science fiction är filmen inte. Trots detta ger den näring för själar med smak för livets stora frågor. Det övernaturliga har också rimliga och trovärdiga proportioner. Det är en naturalistisk och charmig film som kan ses oberoende särintressen. Filmen kändes för mig 3 h och 1 min kort, och liksom boken njöt jag av varje minut. Jag rekommenderar båda varmt.

-Peter Damlin- 7.3.2001