Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
hyrvideo, även som DVD
Filmens webbsida finns på http://www.sony.com/theforsaken/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0245120
Enhörningens poäng: 8

Modern blodig och våldsam vampyraction. Gillade du t.ex. From Dusk till Dawn komer du att gilla även den här.

Fastän filmerna egentligen inte har så mycket med varandra att göra förde premissen i The Forsaken tankarna direkt till den otroligt fina Rutger Hauer-thrillern The Hitcher. Precis som i Hauer-filmen har vi här en ung man som antar ett jobb som går ut på att transportera en bil från den ena ändan av USA till den andra. Precis som i Hauer-filmen stöter vår unga hjälte på en liftare och gör sitt livs misstag i att erbjuda denne en lift. Intgrigmässigt slutar likheterna här, men The Forsaken har något av samma tryckande, aningen desperata stämning över sig som The Hitcher. Vyerna över ödsliga slätter och närmast övergivna ökenvägar är en annan länk mellan filmerna, likaså huvudpersonerna av vilka Kerr Smith påminner en hel del C. Thomas Howell och Izabella Miko den unga Jennifer Jason Leigh.
   Men som sagt, detta är inte en ny The Hitcher. The Forsaken är en modern vampyractionfilm, med en hel del blodigt våld. Nära filmsläktingar är t.ex. Near Dark och From Dusk till Dawn och på tv-sidan Buffy The Vampire Slayer. The Forsaken har inte ett dugg av humorn som återfinns i Buffy, men filmen har något av samma attityd. Buffy utan humor och utan tv:ns tyglande inverkan på våldet skulle kunna vara något i den här stilen.
   Vi har alltså en värld där vampyrer existerar. Att vampyrer är mer än en myt får vår huvudperson lära sig på ett mycket handbegripligt sätt. The Forsaken skriver om den traditionella vampyrmyten en aning, men inte för mycket. Vampyrerna dör av solljus eller halshuggning, men man blir inte vampyr direkt efter att man blivit biten och det går t.o.m. att hejda "spridningen av infektionen" och man kan bli botad från vampyrism.
   Filmens manus fungerar för det mesta riktigt bra och skådespelarna är det inget skäl att skylla. Filmen får dessutom några plus i mariginalen för en förvånande naturlig inställning till nakenhet. Troligen har filmen fått en del av sin åldersgräns av förekomsten av nakna kvinnobröst, men om man (kanske) bortser från öppningsscenen är nakenheten mer en naturlig ingrediens än ett svepskäl för att visa upphetsande bilder. Måste man klä av en kvinna för att undersöka ifall hon blivit vampyrbiten gör man det och man gör det utan att göra ett stort nummer eller en upphetsande scen av det hela.
   The Forsaken skall väl räknas som en ungdomsfilm. Åtminstone är huvudpersonerna och närmast alla andra personer i filmen för den delen rejält under femtio. Filmen strävar efter en viss "coolness" och uppnår den faktiskt. Då det hela till på köpet kryddas med en rejäl dos välvald musik blir resultatet en helt njutbar film. Inte kommer The Forsaken att vinna några oscars inte, men visst har den sin plats bland de bättre moderna vampyrfilmerna.

-Ben Roimola- 16.10.2001