Distributör: Paramount/Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot).
Filmens webbsida finns på http://www.thecoremovie.com/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0298814/combined.
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även en tjeckisk dubbning. Båda ljudspåren är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska, engelska för hörselskadade, arabiska, bulgariska, holländska, polska, rumänska, tjeckiska och turkiska.

Bonus: (förutom kommentarljudspåret är allt bonusmaterial textat på samma språk som själva filmen)

• Kommentarljudspår med regissören Jon Amiel (textad endast på engelska). Jag lyssnade endast på korta snuttar av kommentarljudspåret, men Amiel lät engagerad och det hela verkade relativt intressant.
  • To the Core and Back - The Making of The Core (10,52 min, 4:3, filmsekvenserna i vidbild): Relativt sedvanlig "making of"-dokumentär med intervjusnuttar med regissören, skådespelarna och andra från filmteamet. Regissören har dock ganska intressanta kommentarer, men praten om filmens vetenskapliga exakthet lönar det sig nog att ta med en rejäl nypa salt.
  • Deconstruction of the Visual Effects: Regissören, specialeffektsmästaren och andra i filmteamet berättar om filmens specialeffekter i allmänhet och om några större scener i detalj.
    • Previsualisation (4,31 min, 4:3).
    • Trafalgar Square (3,16 min, 4:3 & vidbild).
    • Rome (3,32 min, 4:3 & vidbild).
    • The Golden Gate Bridge (4,26 min, 4:3 & vidbild).
    • The Geode (3,02 min, 4:3 & vidbild).
  • Deleted/Extended Scenes (14,27 min, vidbild): Ett kollage av tio scener som lämnats bort eller förkortats ner i den slutliga filmen. Scenerna kan ses antingen med originalljudet och textning (samma textningsalternativ som för själva filmen), eller med regissörens kommentarer (kommentarerna är textade endast på engelska). I sig själv skulle de bortlämnade scenerna kanske inte vara så intressanta, men kommentarerna gör genast det hela intressantare. Regissören Amiel berättar vad han ville med dessa scener och vad han tycker om dem. Den svenska översättningen innehåller annars otroliga tabbar, så lita mer på dina öron än på texten.

Enhörningens poäng: 5

En massiv katastrof hotar allt liv på Jorden, lyckas våra (eller egentligen USA:s) rådfärdiga vetenskapsmän rädda oss? The Core missar stort i trovärdighet vilket är katastrofalt för en katastroffilm.

The Core är en katastroffilm i global skala och med minimal trovärdighet. Jordens yttre kärna har slutat rotera vilket leder till att Jordens magnetfält så småningom kollapsar. Detta i sin tur leder till att all den mindre hälsosamma strålning som magnetfältet skyddar oss från kommer att nå jordytan och allt liv kommer att dö.
   Ack och ve! Som tur har en amerikansk (naturligtvis) forskare kommit på ett sätt att borra sig genom jordskorpan och klara sig i de otroliga tryck- och temperaturförhållanden som råder i Jordens inre. Det gäller alltså bara att sätta ihop ett team av kunniga forskare, bygga en "jordraket" och komma på ett sätt att få kärnrotationen igång på nytt. Hurra, snart är vi räddade!
   Någonstans bland filmens bonusmaterial säger regissören att han inte ville göra en film där USA räddar världen, utan ville visa att alla Jordens folk kan arbeta tillsammans om det riktigt kommer till kritan. Nja, så mycket av den tanken återstår nog inte i filmen. Den amerikanska presidenten och militären besluter vad som är bra för världen och en endaste "utomamerikan" tycks finnas med i räddningstruppen.
   Bland bonusmaterialet, som förövrigt är textat även på svenska, ett stort tack för det även om översättningens kvalitet inte riktigt är den högsta, berättas även att en eller två tankar skulle ha ägnats åt filmens vetenskapliga exakthet. Hur det nu egentligen är med den saken är ju svårt att säga, men utöver Jordklotets uppbyggnad tycks inte filmmakarna ha följt sina vetenskapliga rådgivare så värst mycket. Det verkade litet som om regissören skulle berätta mer om dessa saker på kommentarljudspåret, men då jag inte lyssnade på kommentaren i sin helhet kan jag inte svära på den saken.
   The Core är litet som en blandning mellan katastroffilm och en berättelse av Jules Verne. En enorm fara hotar, men vetenskapsmännen och ingenjörerna klarar nog av det. Det här kan ses som en av de positivare sidorna med filmen. För en gångs skull anlitar man vetenskapsmän och andra experter för att avklara faran i stället för att, som så ofta, kalla på militären.
   Det som The Core snubblar värst på är trovärdigheten och den inre logiken. OK, det är inte så katastrofalt om inte alla vetenskapliga fakta är riktigt exakt rätt. Filmen behöver ju inte ha något med riktig vetenskap eller verkligheten att göra. Spännande händelser och sympatiska huvudpersoner räcker nog långt. Men då filmen inte längre följer sina egna "naturlagar" eller sin inre logik blir det stora problem, och här ligger kärnan till de största problemen i The Core. Ta som exempel det faktum att vi i filmen har en manick som kan borra igenom nästan vad som helst, men som sedan vid ett lämpligt dramatiskt tillfälle naturligtvis stöter på något borren inte klarar av. Jasså, den ostoppbara borren kunde alltså stoppas, skulle det inte ha varit bäst att reda ut sådana här saker redan innan man åtog sig en resa till Jorden innandöme?
   Förutom att filmen inte är trovärdig tror jag att det helt enkelt finns en gräns för hur stora katastrofer vi människor kan fatta. En brinnande skyskrapa eller ett sjunkande skepp går an. Ett meteornedfall kan man väl också handskas med, men då vi pratar om en katastrof som på en gång skulle kunna förstöra hela planeten blir det helt enkelt för mycket. Åtminstone blev det för mycket för The Core.

-Ben Roimola- 4.1.2004