Längd: ca 105 min
Åldersbegränsning: F-16
Finsk titel: The Astronaut's Wife,
Distibutör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.astronautswife.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0138304

The Astronaut´s Wife är en psykologisk thriller med miljön förlagd till NASA och det amerikanska rymdprogrammet i nutid. Men betoningen ligger på thriller och kretsar sig mera runt astronautens fru än rymden. Man kan fråga sig varför det nästan alltid är kvinnor som ska utsättas för psykologisk skräck? Men det är i så fall också enda klichén i The Astronaut´s Wife, filmen förmår överraska och hålla åskådaren i en nyfiken spänning.
   Det ligger en aura av mystik över det som kunde ha varit tråkiga vardagliga händelser. Att beskriva redan en del av händelseförloppet skulle förstöra filmens styrka: det ovissa, men den kretsar sig runt två astronauter - och fram för allt deras fruar. Astronauterna drabbas av en olycka under en rutinflygning när de befinner sig utanför skytteln för att reparera en satellit. Två minuter står de utanför kontakten med rymdcentret. Vad hände under dessa 120 sekunder? Svaret växer sakta fram i all sin brutalitet under filmens gång.
   I huvudrollerna ses Johnny Depp som astronauten och Charlize Theron som hans fru. De gör ett bra jobb som understryks av det suggestiva bildspråket och de konstnärliga och mycket tilltalande bildkompositionerna. Att konversationerna huvudsakligen förs viskande kan vara något irriterande om man också vill höra vad de säger och inte bara läsa textrutan, men det är en del av den suggestiva miljön och egentligen ett bra psykologiskt grepp.
   The Astronaut´s Wife är en SF thriller jag kan rekommendera. Den är välgjord, fascinerande och en njutning för ögat, med för en gångs skull ett litet annorlunda slut. Se den, och varför inte - tillsammans med din fru, eller vice versa?

-Peter Damlin- 7.3.2001