Bildformat: vidbild (DVD:n lär ha anamorfisk vidbild).
Finsk titel: Terminator 3: Koneiden kapina.
Recensionsformat: video.
Filmens webbsida finns på http://www.terminator3.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0181852/combined

Enhörningens poäng: 8.

Arnold Schwartzenegger is back! Och filmen The Terminator är också tillbaka efter tolv års uppehåll! Den senaste filmen Judgment Day gjordes 1991 och var en dyrgrip både innehållsmässigt och ekonomiskt; med omtalade specialeffekter, jag tänker givetvis på den flytande metallen som bad guy terminatorn var gjord av. Nu är Robert Patrick (som då spelade terminatorn men nu kanske är mera känd som agent Dogget i X-files) utbytt mot Kristianna Loken som spelar en uppgraderad robot med megavapen inbyggda i armen och alltså är en kvinnlig killing machine med uppdrag att döda den nu vuxne John Connor (Nick Stahl). Men Connor har hållit sig under jorden i alla dessa år och är alltför svår att spåra, och därför är terminatorn också ut efter att döda hans officerare, d.v.s. de som kommer att bli hans officerare i det kommande kriget mot maskinerna.
   Arnold spelar som vanligt en gammal 101-modell med uppdrag att skydda Connor. "Och som vanligt" är kanske nyckelorden till filmen Terminator 3, för det mesta av handlingen är nära nog identisk med de tidigare filmerna. Trots en ny regissör (Jonathan Mostow, tidigare: James Cameron) har filmen över huvud taget inget nytt att komma med. Tråkigt kan det tyckas, visst, men å andra sidan, vi fantaster vill ju att allt ska vara precis som förut och i detta fall kan man inte klaga på att man "förstört" filmen. Terminator 3 ger action, dyra förstörelsescener och stel Schwartzeneggerhumor och är lika bra som ettan och tvåan, och dessutom något av en nostalgisk upplevelse. Loken som T-X terminatormodell gör - som sig bör - en robotaktig karaktär och Arnold är snubblande nära att göra en parodi på sig själv (vad kan han annat göra som det begrepp hans rollfigur blivit).
   Rise of the Machines heter filmen och det är också vad den handlar om. Framtidshistorien går alltså framåt ett steg och vi får se hur robotarnas uppror egentligen kom igång. Men där slutar den också, och om The Terminator lever vidare och uppstår igen som film om cirka tio år, är min gissning att det är själva kriget mot maskinerna - med John Connor som hjälte - som vi får se.
   Mycket kunde sägas om att resa tillbaka i tiden och reda upp felaktigheter och de tidsparadoxer som detta för med sig, men The Terminator är inte en film som hänger sig åt intellektuella spekulationer. Därför kan vi kanske också lämna hän den morbida fascination vi människor har för domedagen och världens ände och njuta av att det blir attans spektakulär film av eländet.

-Peter Damlin- 29.2.2004