Distributör: MGM Home Entertainment / FS Film Oy (http://www.fs-film.fi).
hyr- och köpDVD.
I IMDb hittas Teen Wolf på http://www.imdb.com/title/tt0090142/combined och Teen Wolf Too på http://www.imdb.com/title/tt0094118/combined.
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även dubbade ljudspår på italienska, polska,spanska och tyska. Alla ljudspåren är mono.
  • Textning på svenska, finska, engelska, franska, grekiska, holländska och tyska.

• Inget bonusmaterial.

När Hollywood sätter klorna i ett ämne vet man aldrig riktigt vad man kan vänta sig. Inte så sällan blir det pannkaka men nu som då lyckas man med en riktig bedrift. Detta gäller inte minst när temat varulvar kommer på tapeten. Ibland får vi tragiska skrämmande varelser som både väcker våra sympatier och en känsla av skräck och ibland får vi Michael J. Fox i lurviga ben. Det är svårt att hitta ord att beskriva Teen Wolf och Teen Wolf Too med eller i alla fall att hitta smickrande sådana. Visst det är trevligt när gamla klassiker finns tillgängliga på DVD och ännu bättre om man får två filmer till priset av en men ibland frågar man sig ändå vilket dammigt hörn man hittat filmerna i. Teen Wolf fann kanske en publik på 80-talet bland alla andra lätta ungdomskomedier men lätt och komedi är inte riktigt de ord denna recensent i första hand kopplar samman med temat varulvar.
   Teen Wolf / Teen Wolf Too är med andra ord en rätt markant besvikelse för de som kan tänkas falla för lurviga saker med vassa tänder och för de som gillar komedier är belöningen heller inte så stor. Att Teen Wolf och Teen Wolf Too dessutom nästan är samma film, något man inte heller gjort något större försök att dölja snarare tvärtom då skådespelare och karaktärer fritt återanvänts i uppföljaren och filmen faktiskt heter Teen Wolf Too, gör inte saken desto bättre. Historien i båda filmerna är en vändning på tonårsdramat att växa upp och finna sin plats i tillvaron och läxan vi lär oss är att man måste vara sig själv, även om man råkar vara en varulv.
   Trots allt detta finns det ändå ett par detaljer som talar för filmerna eller i alla fall för Teen Wolf och då tänker jag faktiskt inte bara på Michael J. Fox' lurviga ben. Trots att Teen Wolf inte är en skräckfilm, inte ens har uns av skräck i sig har den ändå ett ganska skönt sätt att ta i tu med varulvstemat. Skräcken förkastas inte utan ligger genom stora delar av filmen under ytan som en möjlighet medan det komiska släpps in genom knasiga karaktärer och vågade kast i berättelsen. Att varulvstemat är nåt man lagt en viss tanke vid syns speciellt i användningen av ljud som lyfter första delen av Teen Wolf till försvar för slutet av filmen som en fyraåring kunnat räkna ut.
   Teen Wolf Too i sin tur finns det inte så mycket förlåtelse för men eftersom den kommer på samma skiva som Teen Wolf kan den alltid användas till att fylla en och en halv timme en regnig söndag. Om inte annat kan anblicken av en dansande och sjungande varulv i blålila kostym och tomteröda skor komma att vända upp och ned på alla ens förutfattade meningar om vad en varulvsfilm borde innebära.

-Sofia Sjö- 18.10.2004