[Pärmen på Syner i natten.]

Syner i natten - ett skräckgalleri
Översättning: Maria Hansson, Rickard Berghorn, Lisa Sjöblom, Ebba Nordenadler och Bertil Falk
Utgiven av Aleph Bokförlag (http://www.alephbokforlag.se)
Utgivningsår: 2003
ISBN 91-974537-2-2

Syner i natten - ett skräckgalleri är en antologi innehållande 20 noveller, som tidigare har publicerats i den svenska tidskriften Minotauren. Genren är alltså skräck hela vägen, men med mycket variation på de cirka 250 sidorna. Blandningen blir ganska intressant då elva av novellerna är skrivna av unga svenska författare, medan resten utgörs av mer eller mindre kända äldre klassiker, de flesta översatta från engelska. Boken är indelad i sex undergallerier med olika teman, och innehållsmässigt är det allt från spökhistorier och levande döda till mord, ockultism och plågade själar i allmänhet. Ett fåtal av novellerna är till och med humoristiska.
   Det första galleriet heter "Gengångare världen över", och är den del av boken som tilltalar mig minst. Fyra av de fem novellerna är gamla spökhistorier, som varken är kusliga eller speciellt välskrivna. Ett riktigt bottennapp är den uråldriga indiska spökhistorien (utan känd författare), som knappast intresserar någon annan än folklorister. Lyckligtvis är den kort. Ambrose Bierces Halpin Fraysers död, Ola Hanssons Från de döda och Bernard Capes Marmorhänderna är heller inga höjdare. Den enda nyare novellen i galleriet är skriven av Minotaurens egen redaktör Rickard Berghorn, som står bakom hela sex bidrag i antologin. Väggen handlar om två mystiska spökhänder, som från en tom lägenhet bankar och knaprar sig genom en trävägg i ett gammalt hyreshus. Berättelsen är ok, men inte Berghorns bästa i boken.
   Det andra galleriet är benämnt "På andra sidan", och novellerna Övergång av Per Jorner och I Carcosa av Ambrose Bierce beskriver vad som händer efter döden. Jorners (f. 1974) berättelse är nästan filosofisk eller religiös och faktiskt riktigt fascinerande. Definitivt en av de bättre i boken.
   Det tredje galleriet heter "Plågade själar", vilket är en beskrivande titel. Lägg ännu till "...som mördar", så råder det inget tvivel om temat. De tre novellerna är Henrik Johnssons Mordet, Rickard Berghorns Svartsjukan och Pål Eggerts Den nostalgiske guden. Alla är ganska bra, den sistnämnda är till och med riktigt bra. Eggert berättar om en kvinnlig gerillasoldat i Latinamerika, som efter att alla i hennes hemby massakreras säljer sin själ till dödsguden för att bli en så effektiv hämnare som möjligt. Novellen kombinerar på ett intressant sätt modern politik med gammal latinamerikansk mytologi, och då Eggert dessutom gör levande personbeskrivningar - läsaren kommer till och med dödsguden in på livet - blir resultatet något som verkligen fastnar i minnet.
   Det fjärde galleriet går under namnet "Ondskans mekanismer" och är antologins klart sjukaste del. Temat är riktigt onda/psykiskt sjuka människor som plågar sin omgivning. Rickard Berghorn har skrivit tre av de fyra novellerna, och de håller samtliga jämngod kvalitet. Där Berghorn håller sig till en vardaglig stil svävar signaturen "Alvis" ut desto mer. Den senares novell Henry Lee följer tankarna i en mordisk psykopats hjärna, och på tio sidor lyckas Alvis nog få mången läsare illamående.
   Det femte galleriet, "Blandade sällsamheter", innehåller fyra noveller. Sfinxen är en kort historia av skräcknovellernas kung, Edgar Allan Poe. Den har visserligen en ganska kul slutknorr men hör definitivt inte till den gamle skräckmästarens bästa. Mattias Fyhrs novell Drömmar i Tallinn är en sällsynt meningslös berättelse, och slutar med en så fantasilös kliché att man knappt kan tro det är sant. Fyhr försöker kanske fullt medvetet härma stilen hos en lågstadieelev, och skrämma läsaren genom att helt enkelt vara skräckinjagande dålig? Tackolov är nästa novell, Rickard Berghorns En skön konst, bättre. Galleriets bästa är dock med god marginal Taskspelaren av Richard Middleton. Den handlar om en trollkarl som plötsligt, då han minst väntar det, går direkt från att vara mycket medioker till absolut strålande. Taskspelaren i fråga trollar spektakulärt bort sin fru på scen - av misstag. Tyvärr går han så snabbt tillbaka till att vara medioker att han får problem med att trolla tillbaks henne.
   Det sjätte och sista galleriet består av "Två svarta klassiker", som är lite längre (och bättre) än de övriga novellerna i antologin: Arthur Machens Det inre ljuset och Washington Irvings Legenden om Sleepy Hollow. Machen hörde liksom bland andra Aleister Crowley till det ockulta sällskapet Golden Dawn, och hans novell är följaktligen också den snudd på ockult. Det är en mycket mörk berättelse som lämnar många tolkningsmöjligheter, och som absolut är en av antologins kusligaste.
   Syner i natten avslutas med en översättning av Washington Irvings fina klassiker om den sömniga amerikanska byn Sleepy Hollow. Den filmatiserades ju för några år sedan på ett utmärkt sätt av Tim Burton, och behöver kanske ingen närmare presentation. Novellen lockar säkert många nyfikna läsare och kan därför ses som denna antologis främsta dragplåster. Det är förresten intressant att notera att Irvings berättelse om Sleepy Hollow egentligen är mest humoristisk, och att Tim Burton inte har plockat från den mycket mer än platserna, ett par figurer och lite stämning. Själva handlingen i Burtons film är inte tagen från novellen.
   Överlag är Syner i natten en intressant men ojämn antologi. Riktiga skräckfantaster vill säkert läsa den från början till slut, medan de flesta andra kan sålla ganska mycket i materialet.

-Michael Karlsson- 18.11.2003