Åldersgräns: 7.
Distributör: FS Film Oy (http://www.fs-film.fi)
hyr- och köpDVD.
Filmernas webbsida finns på http://www.starwars.com
I IMDb hittas filmerna på
The Empire Strikes Back http://www.imdb.com/title/tt0080684/combined
  • Filmskivorna innehåller originalljudspåret på engelska som Dolby Surround och som Dolby Digital 5.1 EX. [Av någon orsak registrerade inte den förstärkare jag använde den första filmen som 5.1EX, utan som vanlig 5.1.]
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, engelska och engelska för hörselskadade. Observera att texten inte går att byta under filmens gång och att texten som rullar ut i rymden i början av filmen visas på det språk man valt som textningsspråk.

• På alla tre filmskivorna finns ett kommentarspår med regissören/skaparen George Lucas, skådespelaren Carrie Fisher, ljuddesignern Ben Burtt och specialeffektsexperten Dennis Muren. På The Empire Strikes Back är även den filmens regissör, Irvin Kershner, med. Kommentarspåret är textat endast på engelska. Även om man ser på kommentarspåret otextat visas den talande personens namn i rutan.
  • I en Internetkopplad dator fungerar skivorna dessutom som nycklar som låser upp extra material på Star Wars-webben. Fullständigt fungerar det hela väl endast om man kör Windows som operativsystem på sin dator, men skivorna informerar att "Some features may work on Apple Macintosh running OS 10.2 or greater", vilket naturligtvis tröstar oss Mac-människor en aning.

Bonusskivan:
Allt material på bonusskivan är textat på svenska, finska, norska, danska och engelska, men det finns ingen meny där man kan välja texten, utan valet måste göras med DVD-spelarens fjärrkontroll. Textningsspråket kan bytas eller stängas av under dokumentärfilmernas gång. Det är verkligen fint att distributionsbolagen äntligen börjat inse vikten med att texta även bonusmaterialet. Tyvärr är åtminstone den svenska texten inte alltid så lyckad, troligen har översättaren haft för kort tid på sig för att göra ett ordentligt jobb (bl.a. kallas "blaster" konsekvent för "eldkastare" i bildtexterna och "stormtrooper" mycket okonsekvent för antingen "stormtrouper", "stormtruper" eller "attacksoldat").

• Documentary and Featurettes
    • Empire of Dreams - The Story of the Star Wars Trilogy (150,44 min, anamorfisk vidbild): Uttömmande dokumentär om hur de tre första Star Wars-filmerna gjordes, vilka problem filmteamet och speciellt Lucas fick kämpa med och vad Lucas egentligen var ute efter. Innehåller massor med information och beaktar närmast varje aspekt av filmmakandet. Ger dock samtidigt en glimt av vilka otroliga mängder olika slags arkivmaterial som säkerligen finns i Lucasfilms arkiv och hur mycket mer man ännu kunde ha berättat om filmerna.
    • Featurettes
      • The Characters of Star Wars (18,57 min, anamorfisk vidbild): Om hur karaktärerna kom till, men också en hel del om t.ex. roboternas design. Trevliga "bloopers" under sluttexterna.
      • The Birth of the Lightsabers (15,34 min, anamorfisk vidbild): Om hur ljussvärdseffekterna gjordes och om kampteknikernas utveckling i de olika filmerna. Även denna dokumentär lämnar en gnagande känsla av att det finns massvis med material som ännu kunde ha visats.
      • The Force is With Them: The Legacy of Star Wars (13,24 min, anamorfisk vidbild): Klubben för inbördes beundran? James Cameron, Peter Jackson, Ridley Scott och ytterligare några filmmakare berättar hur enormt Star Wars påverkat dem. Nåja, visst är det ju relativt intressant, men nog skulle jag hellre ha sett t.ex 13 minuter roliga misslyckade tagningar.
  • Trailers and TV Spots
    • Trailers: Tre trailers var för alla tre filmer samt dessutom en 1997 Special Edition-trailer (2,03 min, anamorfisk vidbild). För varje del av filmtrilogin finns en "teaser" (1,58 min, 1,25 min och 1,23 min, bildformat anamorfisk vidbild), en "launch trailer" (1,06 min, 2,03 min och 1,29 min, anamorfisk vidbild) samt en "re-release trailer" (0,32 min, 1,44 min och 1,22 min, anamorfisk vidbild). Vissa är riktigt intressanta, t.ex den första filmens "teaser" andra är otroligt dåliga, men kanske intressanta just därför (t.ex. Empire Strikes Back-filmens teaser, som består enbart av stillbilder på produktionsmålningar).
    • TV Spots: TV-reklam för alla tre filmer. Fyra reklamer var för de två första filmerna och tre för den sista. Alla utom två är 0,31 min långa (de två udda är 0,16 min och 0,17 min) och bildformatet är anamorfisk vidbild förutom reklamerna för den första filmen där bildformatet är 4:3. Filmsnuttarna kan ses en i taget eller alla i ett kör (5,09 min).
  • Video Games and Still Galleries
    • Exclusive Production Photos (bildformat 4:3): Bilder både framför och bakom kameran från alla tre filmer. Med finns även bilder från bortklippta scener. Alla bilder kan ses med eller utan förklarande bildtext. Bilderna kan visas alla i ett kör eller en film i taget. Totalt finns närmare 300 bilder.
    • Posters: Trettio bilder på filmaffischer från olika delar av världen. Varje affisch kan ses som helhet eller i delförstoring.
    • Episode III: Making the Game (6,10 min, anamorfisk vidbild): Riktigt intressant dokumentär om designandet av det kommande nya Star Wars Episod III-videospelet. Mycket om ljussvärdsfäktning och även små spoilers gällande den kommande filmen.
    • X-box Game Demo: Star Wars Battlefront: På bonusskivan lär det finnas en spelbar demo av spelet Star Wars Battlefront för X-box-spelkonsolen.
    • Star Wars Battlefront game trailer (1,18 min, vidbild): Kort reklamaktig trailer för det nämnda konsolspelet.
    • Som gömt bonus finns dessutom en slags slutkrediter för filmernas DVD-utgåva med många roliga kort filmsnuttar med misslyckade tagningar. Totalt är scenkollaget 4,32 min och bildformatet varierar mellan 4:3 och vidbild. Klicka här för att komma till The Digital Bits' hemsida och läsa hur man kommer åt det gömda bonuset.
  • Episode III Preview: The Return of Darth Vader (9,09 min, anamorfisk vidbild): Kort dokumentär om den kommande sista Star Wars-filmen. Dokumentären koncentrerar sig närmast på hur Darth Vaders kostym och hjälm gjordes samt på inspelandet av Obi-Wans och Anakins stora slutkamp.

Den ultimata rymdäventyrstrilogin äntligen på DVD. Filmerna är superbt restaurerade och ser splitternya ut. Boxen innehåller varken de gamla originalversionerna eller "special edition"-versionerna från 1997 utan en slags tredje upplaga av filmerna och bra så. Den här recensenten ser ingen orsak att gräma sig över att "originalversionerna" fattas. Filmerna fungerar fint trots sin ålder och bonusmaterialet är drygt, men lämnar ett svårstillat hunger efter mer.

[Pärmen på Star Wars Episod IV.]Lite längre:
Inledande trams
Att varje storfilm får en DVD-utgåva ett antal månader efter biopremiären är i dag ett faktum. Likaså är det ett faktum att många mer eller mindre obskyra filmer fått se sin stig leda till ett evigt (?) liv på den lilla blanka skivan. Det finns dock en handfull filmer som av en eller annan orsak inte utgetts på DVD trots ett idogt intrese av mindre eller större fangrupper. Star Wars-filmernas originaltrilogi hör till denna udda kategori. Jag skulle inte vara i det minsta överraskad om Lucasfilm fått de första frågorna om när Stjärnornas krig kommer på DVD dagen efter att DVD-formatet lanserades. Fansen kan ha gråtit blod över att få sina favoritfilmer på sitt favoritfilmmedium, men George Lucas &co har ansett sig vara för upptagna med andra projekt för att ägna sig åt det enorma jobb som en DVD-utgåva av original-Star Wars tveklöst skulle vara.
   Ursprungligen hade Lucas planerat att ge ut originaltrilogin på DVD efter att den sista Star Wars-filmen, Star Wars - Episode III: The Revenge of the Sith, fått sin bio- och kanske även DVD-premiär. Enligt en intervju på CNN:s webb fick dock rädslan för ökande filmpiratism George Lucas att ändra på planerna. Den 10 februari i år kom slutligen det officiella ordet och ett drygt halvår senare har verkligheten äntligen hunnit alla glada Star Wars-fans i kapp och originaltrilogin utges på DVD (här i Finland är det officiella utgivningsdatumet 22.9.2004).

[Pärmen på Star Wars Episod V.]Om själva filmerna
Vad skall man säga om en filmtrilogi där den äldsta filmen snart är 30 år gammal. Vad kan man säga om en film som blev en överraskningssuccé utan like och ledde till uppkomsten av ett filmimperium som dess skapare George Lucas knappast kunde ens ha drömt om i sina vildaste dagdrömmar som ung filmstuderande.
   Faktum är att vi för närvarande håller på att bevittna uppkomsten av en generation Star Wars-fantaster för vilka "de äkta" Star Wars-filmerna är Episod I, II och III, alltså den nya Star Wars-trilogin. Det kommer att bli intressant att se hur den generation som vuxit upp med unga Anakin Skywalker, Jar Jar Binks och Darth Maul om tio-tjugo år kommer att se på filmerna.
   Men det här ligger i framtiden. För min generation (en mycket stor del av den åtminstone) kom julafton redan i september i år med Star Wars (A New Hope), Star Wars: The Empire Strikes Back och Star Wars: Return of the Jedi restaurerade och utgivna på DVD.
   Är det någon vits att referera handlingen i de tre första Star Wars-filmerna? Kan det finnas folk bland Enhörningens läsare som inte vet vad 27, 24 och 21 år gamla succéfilmer går ut på. Vad vet du om t.ex The Goodbye Girl? (Kanske en hel del, eftersom filmen ändå var nominerad för Oscarpriset för bästa film samma år som Star Wars och faktiskt fick priset i kategorin bästa manliga huvudroll.) Hur som helst är den kanske delvis bittra sanningen att Stjärnornas krig, Star Wars, är en nästan trettio år gammal film så det finns egentligen ingen orsak att utgå från att alla, speciellt av den yngre generationen skulle känna till filmerna utan och innan.
   Den ursprungliga Star Wars-trilogin är ett äkta rymdäventyr utan desto djupare andemening. Speciellt gäller detta den första filmen: underhållning som bäst. Tittaren sveps med direkt från filmens första scen, och bärs i väg genom filmen ända till slut, med sådan fart och fläng att hon efter att den sista slutkrediten tonat ut högst troligen bara sitter där andfådd och undrar om det hela faktiskt tagit närmare två timmar... och är färdig att se det hela på nytt (eller att mata in nästa del av trilogin i DVD-spelaren).
   Man blir imponerad av hur bra speciellt den första filmen sist och slutligen hållit för tidens tand. Det är ju klart att Lucas genom åren putsat upp och filat på diverse specialeffekter, men bortser man från dessa och studerar endast filmens grundkoncept, visuella uttryck och berättelse kan man inget annat än lyfta på hatten för farbror George och hans team!
   Filmens handling är ju sist och slutligen ytterst okonstlad, en enkel saga om kampen mellan det goda och det onda. En berättelse om en ung mans väg från ett simpelt liv till en värld full av äventyr. George Lucas hade studerat en hel del i olika mytforskares verk, speciellt då Joseph Campbells, och ville bygga upp en berättelse som skulle vara en slags utkristalliserad grundmyt som kunde resonera med tittaren oberoende av vilken mytbakgrund denna hade. Och det här lyckades Lucas ju med närmast perfekt. Berättelsens simpelhet och dess allmängiltiga grundkoncept gör att den säkert aldrig kommer att föråldras. Äventyr och uppväxthistorier av det här slaget är lika gamla som mänskligheten själv och kommer alltid att berättas och alltid att förstås och uppskattas.
   Då vi därtill pryder den simpla och fungerande berättelsen med ett visuellt uttryck som redan då filmen gjordes samtidigt var både gammalmodig och futuristisk har vi ett vinnande koncept, en film som knappast någonsin kommer att se föråldrad ut.
   Studera filmens, och hela filmtrilogins för den delen, visuella design: se på dräkterna, se på frisyrerna, se på rymdskeppen och allt annat som utgör filmens kulisser. Stormtrooper-rustningarna ser inte i det minsta föråldrade, 70-talistiska, ut. Skulle någon idag göra en rymd-sf-film med skepp som såg ut som de stora "Stardestroyer"-skeppen eller "X-wing"-jaktskeppen skulle ingen höja på ett ögonbryn och tycka att de ser lustiga ut. Lucas hade ett fantastiskt öga för design och han hade turen att få lysande formgivare och konstnärer i sitt stall. Skulle Star Wars-världen se ut som den gör utan Ralph McQuarrie och Joe Johnston, knappast.
   Den första filmen, Star Wars (som senare fick underrubriken A New Hope), är en helhet som fungerar fullt och gott på egna meriter. Lucas hade helt enkelt ingen möjlighet att göra något annat än en film som i värsta fall skulle bli den enda av sitt slag. Skulle Star Wars inte ha blivit en sådan megasuccé som den blev skulle det aldrig ha blivit någon trilogi. Visst hade Lucas en större helhet i tankarna, men att få finansiering för en science fiction-filmtrilogi var en omöjlig uppgift sålunda fick han nöja sig med att göra en film och drömma om en uppföljning.
   Genast då det var klart att Star Wars blev en vinstbringande kassamagnet sparkades arbetet med trilogins två övriga delar i gång. Ser man på trilogin som helhet fungerar den första filmen som en slags prolog där Star Wars-världen presenteras för tittaren. Star Wars: The Empire Strikes Back och Star Wars: Rerurn of the Jedi fokuserar mera på huvudpersonerna än själva äventyret (som dock naturligtvis finns med som ett stort och kraftigt element). Vi får lite mer romantik och lite mer filosofi, men huvudsakligen är det dock frågan om en underhållande äventyrsberättelse. Samtidigt byggs dock hela Star Wars-mytologin och -världen upp till att slutligen vara det fantastiskt detaljerade universum vi känner. En värld full av möjligheter, en värd full av äventyrsberättesler. Och fast Return of the Jedi knyter vackert ihop trådarna och trilogin bildar ett väldefinierat paket kan man inte låta bli att undra: Vad hände sedan? Hur gick det egentligen med det kollapsande imperiet och den sprudande nya republiken?

[Pärmen på Star Wars Episod VI.]Hur ser de ut och vilka versioner är det då egentligen?
Alla de recensioner jag hittills läst om DVD-utgåvan av Star Wars-trilogin berömmer bildkvaliteten till skyarna. Jag kommer inte att göra ett undantag, det finns ingen orsak till det. Utan att ljuga rejält finns det helt enkelt absolut ingen möjlighet till att vara av annan åsikt än att bildkvaliteten är ypperlig. Tar man i beaktande att den äldsta filmen i trilogin snart fyller trettio år är det som Industrial Light and Magic och speciellt Lowry Digital Images presterat inget annat än ett mirakel.
   Restaureringen av filmtrilogin var ingen liten uppgift. Efter att ILM digitaliserat de gamla filmoriginalerna och färgkorrigerat dem togs materialet över av Lowrys 600 PowerMac G5-datorer och närmare femtiomannapersonal. Filmerna finkammades och restaurerades bl.a. genom att avlägsna alla repor och allt smuts ur bilderna.
   Resultatet är otroligt fint (sade jag det kanske redan)! Trilogiboxens promotionsmaterial och diverse artiklar på webben menar att filmerna aldrig sett så här bra ut, inte ens under sina första premiärvisningar, och det kan man faktiskt tro.
   Visst finns det ännu bilder och scener som Lucas kanske vill fixa i kommande versioner av filmerna. Ta som exempel några "ljussvärdet på/av"-scener i den första filmen där man klart ser ett hopp från ena stunden till den andra: skådespelaren har kanske inte stått fullt stilla då hans ljussvärd bytts från ett utan klinga till ett med klinga). Men i det stora hela ser filmerna ut som om de gjorts i år. Bildkvalitetsmässigt flyter de utan några som helst problem i hop med filmerna i den nyare trilogin. Detta är naturligtvis något som Lucas är ute efter.
   Vilket för oss ganska naturligt till frågan: är detta originalversionerna av filmerna. Motfrågan kunde väl vara: vad är egentligen originalversionen av Star Wars. För mig är t.ex. originalversionen av den första filmen den som inte har undertiteln A New Hope. Men det enkla svaret på frågan är "Nej". Det här är inte de versioner som visades i biograferna 1977, 1980 och 1983. Men det här är inte heller de versioner som var på biorunda 1997, de s.k. "special edition"-versionerna.
   För DVD-utgivningen har Lucas filat på filmerna ytterligare och det har han ju sist och slutligen all rätt att göra. Inget i dessa versioner av filmerna stack mig i ögat som på något negativt sätt annorlunda eller onormalt. Om det här är de versioner av filmerna som Lucas anser vara de officiella versionerna för 2004 så är det gott och väl för mig.
   Jag är säker på att det förr eller senare kommer att dyka upp webbsidor som minutiöst rapporterar varje ändring i varje scen (något i stil med Paul Ens' Star Wars Special Edition Annotations som jämför originalversionerna med "special edition" versionerna finns redan i Coming Soons recension, men jag tror det här är bara början). För mig personligen räcker det dock med att filmerna känns bra som de är nu.
   Ifall de ursprungliga oediterade versionerna från tidigare skulle ha funnits med tror jag att jag sist och slutligen skulle föredra att se dessa restaurerade och fixade versioner. Jag antar nämligen att diverse problem som man hade med specialeffekterna i tiden då filmerna gjordes inte skulle se så trevliga ut nu. Visst skulle det gå att se filmerna och njuta av dem med hjälp av nostalgins rosa glasögon som får allt att se fantastiskt ut, men varför göra det om man kan få det hela att se bra ut på riktigt.
   Ett bra exempel på detta får man faktiskt i början av den första filmen. Då filmdistributören 20th Century Fox' logo dyker upp i rutan och fanfarerna ljuder låter det otroligt platt, tunnt och skrälligt. Sekunderna senare dundrar de första takterna av John Williams' Star Wars-tema så otroligt klart och omfamnande som något i Dolby Surround 5.1EX endast kan låta. Det är ju faktiskt inte endast bilden som restaurerats och fixats utan även ljudet (även om ljudmixningen säkert till stora delar redan gjordes för nypremiären 1997).
   Det som jag dock saknar är en möjlighet att jämföra, att se för mina egna ögon vad allt man egentligen har fixat och ändrat och hur mycket bättre de nya versionerna ser ut jämfört med de gamla. Till en viss grad kan man göra detta då bonusmaterialet innehåller gamla trailers och tv-reklam som naturligtvis inte har modifierats på samma sätt som själva filmerna. En del av bonusdokumentärerna innehåller också snuttar ur "originalversionerna", men tänk vilken maffig dokumentär man kunde ha gjort om filmernas restaurering och de olika versioner som existerat. Något i stil med "Star Wars now and then - the evolution of the saga"; kanske det är något vi får se i någon kommande utgåva.

[Pärmen på Star Wars Trilogy-boxens bonusmaterial.]Bonusmaterialet
The Star Wars Trilogy-boxen följer samma mönster då det gäller bonusmaterialet som Indiana Jones-boxen: Varje film på sin egen skiva, med endast ett kommentarspår som bonus, samt en fjärde skiva som innehåller allt övrigt bonusmaterial.
   Boxens bonusmaterial är för det mesta förstaklassigt. Bonusskivan är indelad i fyra huvudkategorier: Videogames and Still Galleries, Documentary and features, Trailers and tv spots och Episode III preview: The Return of Darth Vader. Av dessa är nog dokumentäravdelningen den mäktigaste med sammanlagt dryga tre timmar filmmaterial.
   Men även om bonusmaterialet är höglassigt har den ett stort "fel". Den får en att hungra efter mera. Se bara på filmsnuttarna som visas under eftertexterna av såväl den långa dokumentären Empire of Dreams som de kortare The Characters of Star Wars och The Birth of the Lightsaber. Det tycks ju finnas hur mycket intressant och roligt material som helst i Lucasfilms arkiv: bortlämnade scener, roliga misstag under tagningarna, intressanta scener bakom kameran o.s.v.
   Det är inte endast filmmaterial som man tycker att saknas. Varför finns t.ex inget galleri med produktionsskisser med bland bonusmaterialet. Man tycker ju att åtminstone de fem Star Wars-målningar som Ralph McQuarrie gjorde och som avsevärt hjälpte Lucas att sälja filmidén till filmstudion borde finnas dokumenterade. Och visst skulle det vara intressant att även se det berömda kontraktet som gav Lucas rättigheterna till försäljningen av filmens kringmaterial (leksakerna och alla andra diverse prylar). Vissa av dessa dokument visas ju i förbifarten i The Empire of Dreams, så nog finns de ju arkiverade alltid.
   Det bonusmaterial som finns och speciellt de filmsnuttar som visas i samband med dokumetärernas eftertexter har en viss anda av aptitretare. Kommer vi kanske att få se någonslags ultimat "The Making of Star Wars"-dokumentärbox till ära för den första filmens trettioårsdag år 2007? Jag hoppas vi inte blir tvungna att vänta till 50-årsjubileet 2027.

Summa summarum
Episoderna IV-VI av Star Wars finns äntligen på DVD. Fansen har all orsak till total glädjeyra, de tre gamla Star Wars-filmerna har aldrig sett så här bra ut! Är du inte fan, men uppskattar visuellt förstaklassiga rymdäventyr och kan njuta av pur underhållning blir du knappast besviken om du investerar i DVD-boxen i fråga.

-Ben Roimola- 18-22.9.2004