Regi: J.J. Abrams
Manus: J.J. Abrams, Michael Arndt och Lawrence Kasdan
Musik: John Williams
I huvudrollerna: John Boyega, Adam Driver, Carrie Fisher, Harrison Ford, Peter Mayhew och Daisy Ridley.
Längd: ca 135 min
Ursprungsland och -år: USA, 2015

Tummen upp för regissören J.J. Abrams & co! Med den nya Star Wars-filmen har han lyckats med konststycket att i en och samma film skapa något för en helt ny fangeneration och oss gamla fans som blev frälsta med originalfilmen för snart fyrtio år sedan.

Star Wars Episode VII – The Force Awakens, som filmens fulla titel lyder, är en hederlig enkelspårig äventyrsfilm i samma stil som George Lucas’ originalfilm, Star Wars, från 1977. De politiska krumelurer som Lucas &co. senare skapade för de nyare Star Wars-filmerna (delarna I–III) lyser med sin frånvaro, här är det det renodlade goda mot det onda som gäller igen.

Då George Lucas skapade de tre äldsta Star Wars-filmerna, Star Wars Episode IV – A New Hope (1977), Star Wars Episode V – The Empire Strikes Back (1980) och Star Wars Episode VI – Return of the Jedi (1983), var det prat om att filmserien i sin helhet skulle bestå av nio delar uppdelat i tre trilogier. Senare ändrade sig Lucas och ansåg att sex filmer skulle få räcka. I början av 2000-talet återvände han till Star Wars-världen och skapade den kronologiskt sett första trilogin med filmerna Star Wars Episode I – The Phantom Menace (1999), Star Wars Episode II – Attack of the Clones (2002) och Star Wars Episode III – Revenge of the Sith (2005)

För något år sedan sålde Lucas hela Star Wars-businessimperiet till Disney, och nu får vi den där tredje och sista filmtrilogin, där berättelsen kronologiskt sett följer de filmer som skapades på 1980-talet. Blev du konfunderad, nej, det trodde jag väl inte.

Man kan säga att de som tagit fram The Force Awakens har haft ett lättare jobb än de som jobbade med episoderna I–III. Lucas & co. hade ett mål som de var tvungna att träffa. Det som hände i episoderna I–III skulle leda upp till de då redan existerande episoderna IV–VI. Abrams &co. i sin tur har en utgångspunkt från vilken de kan fabulera fritt, utveckla världen i mer eller mindre vilken riktning som helst utan att behöva fundera hur A skall kunna leda till ett redan förutbestämt B.

The Force Awakens tar sin avstamp några tiotal år efter händelserna i Return of the Jedi. Även om rebellerna slog det onda rymdimperiet tycks de mörka krafterna alltid lyckas återuppstå.

I det stora hela har The Force Awakens så mycket likheter med originalfilmen A New Hope att man kunde se den nya filmen som en omstart, ”reboot” talar de om i stora världen, av hela Star Wars-universumet: en ung föräldralös hjälte från en ökenplanet, en droid på ett viktigt uppdrag, en liten grupp hjältar i kamp mot en stor ondska och 15 minuter tid att förstöra domedagsvapnet.

Någon direkt omstart är det här dock inte, utan The Force Awakens fästs på sin plats i Star Wars-kronologin genom, för oss gamla fans, välkomna och nostalgiframkallande uppträdanden av gamla bekanta, och nu då flere tiotals år äldre rollfigurer som Han Solo, Leia Organa och Chewbacka spelade naturligtvis av Harrison Ford, Carrie Fisher och Peter Mayhew.

Fastän grundintrigen är bekant är The Force Awakens, som tur är, mer rotad i 2015 än i 1977. Den unga huvudpersonen som skall rädda hela världen och växa till en kompetent hjälte är en kvinna (fint spelad av Daisy Ridley) och den andra huvudpersonen är en mörk man (John Boyega). Överlag har Abrams &co målat Star Wars-universumet med mer diversifierade färger än många andra stora actionfilmer. Här har vi folk av olika kön, hudfärg och kroppstyp i alla tänkbara roller. Speciellt positivt är det naturligtvis att se rollmodeller för de små flickor som kanske vill bli kampglada hjältar, piloter eller stormtroopers i stället för prinsessor.

På tal om yngre publik känns det nog som om The Force Awakens mer riktar sig till en vuxen publik än t.ex. The Phantom Menace. Här finns inga barn i huvudrollerna och speciellt de krigsaktiga scenerna känns mer ”realistiska”, utan att dock vara värst blodiga, filmens åldersgräns är ju ändå bara 12.

Star Wars hade sin premiär år 1977 var effekterna och scenografin något man speciellt lyfte fram. Effekterna öppnade helt nya visioner och scenografin med alla futuristiska prylar som såg äkta och använda ut skapade en på allt sätt trovärdig illusion av en levande värld.

Samma känsla finns även i den nyaste filmen. Specialeffekterna i filmer har redan i flera år varit trovärdiga vad än man skapar med dem. The Force Awakens är inte ett undantag, allt ser verkligt och trovärdigt ut. Scenografin i sin tur följer den modell som formats i de tidigare Star Wars-filmerna. Är du bekant med de tidigare filmerna känner du dig hemma i alla de olika världarna som filmen presenterar.

Gillar du äventyrsfilmer är The Force Awakens en godbit att se fram emot. Om du därtill ännu gillar Star Wars och har sett de tidigare filmerna får du en extra njutbar garnityr på tårtan!

-Ben Roimola- 16.12.2015