Finsk titel: Star Wars: Episodi III Sithin Kosto
Distributör: FS Film Oy
Filmens webbsida finns på http://www.starwars.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0121766/combined.

George Lucas &co gjorde det! Den nya Star Wars-trilogin får en avslutning som är värdig den gamla trilogins arv.

Det är tre år sedan jag skrev recensionen till Attack of the Clones, och hela sex år sedan The Phantom Menace. Jag avslutade båda recensionerna med att jag gärna skulle se nästa episod genast.
   Nu har man då sett den, möjligtvis sista Star Wars-filmen, Star Wars Episode III - The Revenge of the Sith. Ingen ny film på kommande, inga trådar som lämnats hängande. Jag känner mig tillfreds. George Lucas lyckades avrunda sin nyare Star Wars-trilogi riktigt fint. Jag har inget sug efter nästa episod eller någon ny film. Det jag möjligtvis kunde tänka mig göra just nu är att se den gamla trilogin; helt enkelt för att se hur bra berättelsen egentligen flyter över till den delen av helheten, men den här recensionen kommer ju inte till av sig själv, så det är väl bäst att koncentrera sig på tangentbordet.
   Jag förberedde mig för Episod III genom att se de två tidigare episoderna, och det är jag glad för. Den nyare Star Wars-trilogin är mer tydligt en trilogi, en helhet uppdelad i tre separata berättelser, än den gamla trilogin.
   I Episod III för Lucas &co. till sitt logiska slut förutom Anakin Skywalkers transformation till Darth Vader, även uppkomsten av det galaktiska imperiet. Och han gör det bra! Star Wars Episode III - The Revenge of the Sith är definitivt den bästa av de tre nyare Star Wars-filmerna och inte blir den långt efter de äldre filmerna heller. Efter att ha sett filmen bara en gång är det naturligtvis svårt att rangordna den med de andra filmerna, men jag skulle inte undra om den så småningom skulle kliva mycket högt i min personlig Star Wars-rangordning, kanske till och med förbi några av de gamla filmerna. Hur som helst skall det bli intressant att i något skede se alla sex filmer i en mer eller mindre enhetlig maratonsession.
   Star Wars Episode III - The Revenge of the Sith börjar med en av de intensivaste actionsekvenserna i Star Wars-filmernas historia. Gillar du massiva rymdslag och kamerakörningar härs och tvärs runt stora rymdskepp är du i sjunde himlen genast då förtexterna rullat sin väg ut i rymdens evigheter.
   Filmens inledning bjuder inte endast på rymdaction utan tittaren bjuds även på förstaklassig Jedi-kampkonst och även dramatiska och till och med skakande scener. Filmens ton sätts redan under dessa första minuter: vi är klart och tydligt i en mörkare värld än i de två tidigare Star Wars-filmerna, ja kanske i en mörkare värld än någon tidigare Star Wars-film. Jag medger att jag blev överraskad av hur grymma vissa scener i filmen egentligen var. Inte grymma på ett grafiskt våldsamt sätt utan grymma på ett mer filosofiskt plan. Grymheterna går inte i övredrift och de passar definitivt in i filmens mörka undertoner, men jag är ändå överraskad av att George Lucas valt att göra som han gör, positivt överraskad.
   Förutom att filmen är mörkare än de flesta Star Wars-filmer har den också något som ingen tidigare Star Wars-film haft: ett samhälleligt/politiskt budskap. Ja, så tolkade åtminstone jag vissa av filmens "det som började som gott glider nästan obemärkt över till ont"-teman. I den här filmen, och så här efterklokt tänkt i hela den nya trilogin, lyckas Lucas otroligt bra med att få tittaren med sig på "ett korståg mot det onda" bara för att sedan låta tittaren upptäcka att gott och ont också kan vara bara två olika synsätt på samma sak och att det goda vi nu hurrar för egentligen är det onda vi hela tiden velat slåss emot.
   Star Wars Episode III - The Revenge of the Sith är alltså en riktigt lyckad film. Hur bra filmen skulle kännas som ett ensamt verk i stället för en del av Star Wars-sagan är en annan sak, men egentligen är det en onödig spekulation. Episod III är en del av en större helhet och där med basta.
   Förutom att Episod III bjuder på all den audiovisuella rikedom vi blivit vana med då det gäller Star Wars får vi den här gången även en mycket bra berättelse och - beroende på hur man nu läser det hela mellan raderna - kanske även något lite djupare än bara ett äventyr.
   Förutom att filmen binder lyckat ihop alla trådar från de två tidigare filmerna lyckas den även med konststycket att bygga en bro över till den äldre trilogin. Med de äldre filmerna i baktanke höjs slagkraften i och betydelsen av några scener flera potens och dessa scener uppnår mytiska dimensioner inom Star Wars-helheten. Filmen blir helt enkelt större än livet.
   Star Wars Episode III - The Revenge of the Sith gör knappast någon Star Wars-fan besviken. George Lucas &co. har gjort ett fantastiskt jobb! Efter det här har åtminstone jag inga problem med att sätta min tillit till den kommande Star Wars-tv-serien. Nu får vi bara hoppas att Lucas och kumpanerna tar i beaktande att vi som blev Star Wars-frälsta i slutet av 1970-talet nu är redan i 40-årsåldern och gärna skulle se att den tv-serien hade hjältar även i vår ålder.

-Ben Roimola- 11.5.2005