Distributör: Paramount/Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
Filmens webbsida finns på http://nemesis.startrek.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0253754/combined.
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även en tjeckisk dubbning. Båda ljudspåren är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska och tjeckiska.

Bonus: (förutom kommentarljudspåret är allt bonusmaterial textat på samma språk som själva filmen; här finns en hel del intrigavslöjanden, så det lönar sig att se bonusmaterialet först efter filmen)

• Kommentarljudspår med regissören Stuart Baird (textad endast på engelska): Jag lyssnade inte på kommentarerna i sin helhet, men noterade att Baird både börjar och slutar relativt tvärt. I filmens början är han bara plötsligt där och berättar om varför filmens titel är som den är och i slutet av filmen slutar han plötsligt prata nästan mitt i en mening. Kommentarljudspåret verkade även i övrigt inte värst inspirerande, men som sagt provlyssnade jag den endast här och där.
  • New Frontiers: Stuart Baird on directing "Nemesis" (8,43 min, 4:3 och vidbild): Regissören berättar om vad han ser i filmen och litet om skådespelaren Tom Hardy.
  • A Bold Vision of the Final Frontier (10,17 min, 4:3 och vidbild): Regissören berättar om hur det var att regissera filmen.
  • A Star Trek Family's Final Journey (16,17 min, 4:3 och vidbild): Huvudrollsskådepelarna, manusförfattaren och producenten berättar om filmen.
  • Red Alert! Shooting the Action of "Nemesis" (10,09 min, 4:3 och vidbild): Regissören och skådespelarna berättar om filmens stora actionscener.
  • Deleted Scenes (19,57 min, vidbild): Sju scener som lämnats bort från filmen. De längre scenerna är klart intressanta, bl.a. den altrenativa slutscenen. En del av scenerna introduceras av regissören eller skådespelarna, vilket gör det hela genast mycket intressantare.
    • Rick Berman Introduction (0,47 min, vidbild): Producenten Berman berättar allmänt om varför vissa scener klipptes från filmen.
    • Chateau Picard, 2267 (5,48 min, vidbild): Introduktion av Patrick Stewart. Scen mellan Picard och Data, där de diskuterar mänskligt beteende.
    • The Time of Conquest (4,23 min, vidbild): Introduktion av Stuart Baird. Shinzons ursprungliga första uppträdande.
    • Federation Protocols (0,53 min, vidbild): Kort scen mellan Worf och Picard om federationens protokoll vs. säkerhet.
    • A Loss of Self (0,49 min, vidbild): Kort scen mellan Troi och Picard om telepati etc.
    • Turbolift Violation (2,27 min, vidbild): Introduktion av Stuart Baird. Ett möte mellan Troi och Shinzon.
    • Sickbay Prepares for Battle (1,00 min, vidbild): Kort scen mellan Picard och Crusher.
    • Advice for the New First Officer (3,47 min, vidbild): Filmens alternativa slutscen.
  • Photo Gallery: Ett 40-tal produktionsskisser och -fotografier.

Enhörningens poäng: 6.

Den sista (?) långfilmen med kärntruppen från Star Trek: The Next Generation-tv-serien styr den här gången ut till det Romulanska imperiet. Star Trek: Nemesis bjuder på intressanta händelser för Trek-fansen, men orkar knappast intressera övriga.

Star Trek: Nemesis är troligen den sista filmen med hela besättningen från Star Trek: The Next Generation-tv-serien. Pickard &co förbereder sig för sin sista gemensamma seglats ombord på rymdskeppet Enterprise (modell NCC-1701-E). Det som ursprungligen var menat att bli något i likhet med en semesterresa får en tvärvändning då Rymdfederationens uråldriga fiender, Romulanerna, plötsligt meddelar att de vill starta fredsförhandlingar.
   Även om regissören Stuart Baird försöker hävda motsatsen är Star Trek: Nemesis i förstahand en film för Star Trek-fans. För den som känner tv-serierna och filmerna dyker många bekanta nunor fram här och där. Känner du inte till Star Trek från förut kommer de flesta av filmens lustigheter att gå dig helt förbi. Själva äventyret går nog att följa med även om man aldrig skulle ha hört om Trek förut, men sist och slutligen kan man nog fråga sig varför någon överhuvudtaget skulle vara intresserad av att se den här filmen, om man inte är intresserad av Star Trek. I grund och botten är nämligen Star Trek: Nemesis inte någon vidare bra film.
   Ja, vill man vara riktigt "elak" så kan man nog säga att Star Trek: Nemesis inte ens är en science fiction-film. Visst har vi rymdskepp och utomjordingar, men science fictions innersta väsen fattas. Här finns inga egentliga spekulationen eller ens den där fantastiska känslan av förundran ("sense of wonder") som så ofta förknippas med science fiction och fantasy. Plockar man bort alla sf-dekorationer är Star Trek: Nemesis sist och slutligen lika litet science fiction som en James Bond-film.
   Samtidigt är Star Trek: Nemesis ändå en viktig milstolpe i Star Trek-historien. Här presenteras många händelser som är av största vikt för Star Trek-universumets framtida historia. Bland dessa finns såväl stora incidenter som kan påverka alla Trek-berättelser efter denna, som mindre händelser som närmast påverkar den gruppen Trek-karaktärer som vi blivit vana med att tänka som besättningen av den nya U.S.S. Enterprise. För en Star Trek-fan bjuder filmen på överraskningar och efterlängtade vyer från början till slut.
   Men även om Star Trek Nemesis är en äkta fans dröm är det nog samtidigt en mardröm. Förutom att filmen i sin helhet är snäppet mörkare och flera snäpp våldsammare än Star Trek-filmer brukar vara får man nog fråga sig vad manusförfattarna och regissören egentligen har haft i tankarna då de skrivit Picards roll för den här filmen. Star Trek: Nemesis är definitivt en Picard-film, att det är kaptenen på U.S.S. Enterprise som är huvudpersonen finns det ingen tvekan om, men vad är det här för en Picard? Speciellt under scenen på ökenplaneten uppför sig Patrick Stewarts rollfigur som om han skulle ha en värre medelålderskris. Och vad hände egentligen med "prime directive", Stjärnflottans regel nummer ett, något i stil med: Du skall icke blanda dig i andras, speciellt lägre rasers, leverne. Om inte expeditionen till ökenplaneten där Picard &co kör runt som dårar och skjuter glatt omkring bryter mot "prime directive" gör nog inget det.
   Förutom "Deleted Scenes"-avdelningen är DVD-skivans bonusmaterial inte värst imponerande. Paramount, distributören eller vem det nu egentligen är skall dock få ett stort tack för att ha textat allt bonusmaterial (förutom kommentarljudspåret) även på svenska (och alla andra språk som filmen är textad på). Hoppas dena trend ökar och otextat bonusmaterial på DVD-skivor så småningom blir ett minne blott.
   Star Trek: Nemesis presenterar en intressant antagonist, innehåller några massiva rymdstrider (som dock är otroligt tvådimensionella då man tänker sig att det inte finns någon upp eller ner i rymden) och händelser som ingen Trek-fan kan missa, men sist och slutligen är detta en relativt medioker Star Trek-film. Är du inte en Trek-fan gör du bäst i att se någon annan film i stället.

-Ben Roimola- 4.1.2004