Regi: J. J. Abrams
Manus: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damon Lindelof
Musik: Michael Giacchino
I huvudrollerna: Benedict Cumberbatch, Simon Pegg, Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana och Karl Urban.
Längd: ca 132 min
Ursprungsland och -år: USA, 2013

Sommar betyder en hel rad påkostade science fictionfilmer, men följden att årstiden kan vara en riktig höjdare eller ett verkligt lågvattenmärke för science fictionfans, beroende på hur man ställer sig till det som erbjuds. Först ut i sommar är Star Trek: Into Darkness, en film som fans både längtat efter och bävat för. Star Trek från 2009 delade tittarna i de som såg en möjlig ny och fascinerande början och de som bara såg ett försök att göra pengar.

Star Trek: Into Darkness fortsätter berättelsen om de nya unga Kirk och Spock och de andra besättningsmännen på the Enterprise. Efter att ha trasslat till det för sig förlorar Kirk the Enterprise, men det tar inte länge innan hans och Spocks förmågor återigen behövs för att rädda världen. En mystisk man utför terrorattacker och verkar direkt vilja skada regimen. Kirk och Spock får order om att utplåna förbrytaren John Harrison som tagit sin tillflykt till klingonplaneten Kronos. Som Spock rätt snabbt konstaterar verkar det vara något konstigt med deras order. När Harrison låter sig tillfångatas och avslöjar sin identitet börjar en större komplott rullas upp. Harrison heter egentligen Khan och är en supermänniska som uppväckts ur sitt nerfrusna tillstånd av amiralen Marcus med tanken att han kan användas i det annalkande kriget med klingonerna. Khan är emellertid, som alla med någon kunskap om Star Trek vet, inte att lita på.

Den som tycker om action och 3D-äventyr har knappast så mycket att klaga på när det gäller Star Trek: Into Darkness. Filmen är rätt långt en lång räcka actionscener, snyggt gjorda, men i längden aningen enformiga. För den som är en trogen fan av Star Trek och mera intresserade av en god berättelse erbjuder filmen i första hand en hel massa lösa trådar och frågetecken. Karaktärer och sidoberättelser introduceras, men utan någon bakgrund eller återkoppling och tragedier antyds, men fördjupas aldrig. Kort sagt är Into Darkness inte direkt den mest lyckade fortsättningen på Star Trek-sagan. Här finns visserligen en del ljuspunkter. Chris Pine och Zachary Quinto är helt acceptabla som Kirk respektive Spock, men det är ändå britterna Simon Pegg och Benedict Cumberbatch som lyser som Scotty respektive Khan. I längden räcker det här ändå inte till och det är svårt att hålla tillbaka gäspningarna innan sluttexten rullar upp.

-Sofia Sjö- 7.6.2013