• Rare Stan Lee Home Movie Footage (3,10 min, 4:3, stumfilm): snuttar från diverse hemfilmer.
  • Trailer på Spider-Man-filmen (2,21 min, anamorfisk vidbild).
    Följande är s.k. gömda bonus:
  • Kort videosnutt där Stan Lee berättar om "no price"-tävlingarna (1,39 min, vidbild) hittas i slutet av Cast bios-avdelningen.
  • Kort videosnutt där Stan Lee och Kevin Smith fotograferas (1,38 min, 4:3) hittas i slutet av Cast bios-avdelningen.

Mutants, Monsters & Marvels är en tvådelad, sammanlagt en och en halvtimme lång, intervju med Marvels legendariske serieguru Stan "The Man" Lee. Som intervjuare fungerar Kevin Smith.
   Stan Lee, som idag torde vara någonting mellan 80 och 90 år gammal, är mannen som under sin långa karriär som kreativ chef på Marvel skapade, eller var med och skapade, seriefigurer som Spider-man, X-men, Hulk, Fantastic Four, Iron Man och Daredevil. Åt läsare som inte vet så mycket om serietidningar bör kanske påpekas att samtliga dessa är bland de populäraste och tuffaste seriefigurer som någonsin funnits. Det här är inte bara min åsikt, det kan nästan betraktas som rena fakta - speciellt nuförtiden, då filmerna om Spiderman och X-men har blivit jättesuccéer och nya megabudgetfilmer om Hulk och Daredevil s.a.s. ligger i röret.
   Vem Kevin Smith är har inte så stor betydelse egentligen i det här sammanhanget, men han har hur som helst skrivit och regisserat kultfilmerna Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma och Jay & Silent Bob Strike Back. Han har också själv varit med och gjort serier för Marvel, och han är helt klart en av Lees största fans, vilket ju framgick redan i Mallrats, där Stan Lee gjorde en rolig cameo.
   Första delen av intervjun på Mutants, Monsters & Marvels-dvd:n framstår av någon orsak i menyn som den andra, och är knappt 50 minuter lång. Lee berättar om hur han började skriva serier och hur han fram till 40-årsåldern bara gjorde klichéfyllda struntserier. Till sist fick han nog och tänkte sluta, men beslöt att göra en serietidning till - för första gången helt enligt egna önskemål. Eftersom den skulle bli hans sista behövde han ju inte bry sig om att få sparken, så han kunde göra vad han ville. Nå, tidningen blev The Fantastic Fours debut och den satte en ny standard för hur superhjältar skall vara. En succé både försäljnings- och kvalitetsmässigt. Ordentligt uppmuntrad fortsatte Lee som serieskapare, fortsatte att göra som han ville, och fortsatte att skapa succéer.
   Här passar det att påminna om att Lee var den som stod för idéerna till figurerna och skrev berättelserna, men han tecknade inte. Till sin hjälp hade han ett team tecknare, som han nu i efterhand hyllar som det bästa han någonsin hade kunnat få.
   Andra delen av intervjun fokuserar på Lees allra mest populära figur, Spider-man. Klart att en dvd inte kan vara hur lång som helst, men personligen tycker jag det är litet synd att bara Spider-man behandlas mera ingående. I fråga om till exempel X-men skrapas det i jämförelse tyvärr bara på ytan.
   Överlag är intervjun typiskt amerikansk. Mönstret är känt från till exempel intervjuerna med skådespelare i Actor's Studio. Intervjuaren: "Det och det projektet som du gjorde blev en stor succé. Du gjorde den verkligen bra, det var ju rent genialt. Berätta om det!" Den intervjuade: "Jag tycker också att den var braŠ blablabla". Kevin Smith öser alltså beröm över Stan Lee (vilket ju förstås i och för sig inte är obefogat, men inte heller så intressant i längden) och undviker att ta upp mer kontroversiella ämnen. Lee svarar humoristiskt och drar en hel del roliga anekdoter, men speciellt djupt är det inte. Rentav störande blir det när Lee upprepade gånger säger att han i sin tur är en stor fan av Kevin Smith - Klubben för Inbördes Beundran.
   Nå, visst är det ändå kul att få höra varför Lees hjältar i det civila så ofta har två likadana initialer (Peter Parker, Bruce Banner, Reed Richards, Matt Murdoch, m.fl.), vem som är Lees favoritskurk, hur man fejkade konkurrensen mellan serieföretagen Marvel och DC, vem Spidermans mardrömschef Jonah J. Jameson var baserad på, och så vidare. Såna trivia kryllar dvd:n av.
   Bland extramaterialet finns förutom en del onödigt "bakom scenen"-snack en ganska kul intervju med Stan Lees fru, och så - faktiskt - det inslag på dvd:n som egentligen säger allra mest om Stan Lees personlighet och hans världsbild. Jag syftar på dikten God Woke, som finns med bara som audio, uppläst av Lee. Dikten är av det längre slaget, och Lee skrev den någon i början på 1970-talet för en spoken word-show. Jag vill inte avslöja för mycket om den, men måste ändå säga att den i mitt tycke var överraskande bra, och indirekt förklarar väldigt mycket om varför Lees serier är som de är.
   Summa summarum: alla som gillar Marvels serier vill garanterat se Mutants, Monsters & Marvels en gång. Däremot är det nog bara de verkliga freakarna som behöver köpa denna dvd.

-Michael Karlsson- 24.1 2003