Åldersbegränsning: F-15
Finsk titel: Spiders,
hyrvideo
Distibutör: Universal Pictures Finland
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0203940
Enhörningens poäng: 3

Otroligt dålig tonårs-sf-skräckis om ett rymdexperiment med spindlar som misslyckas katastrofalt. Filmen kan enkelt summeras av sig sjäv: i en scen säger en av huvudpersonerna "It's like a bad sci-fi movie.". Exakt! Ödsla inte pengar eller tid på den här.

Spiders är både tekniskt och innehållsmässigt en otroligt dålig och amatörmässig film. Filmen börjar med att visa hur rymdskytteln Solaris skjuts upp i rymden (det lånade filmmaterialet står ut som en sticka i tummen). Med i skytteln finns en eller flere spindlar som det är meningen att astronauterna skall göra hemliga experiment med. Experimenten misslyckas naturligtvis katastrofalt och snart har vi hela rymdskytteln krashandes ner på Area 21 (sic!) i den värsta miniatyreffekten undertecknad sett på mycket länge. Nästa steg blir att hämta in armén och några specialagenter plus naturligtvis våra huvudpersoner (som den här gången jobbar för en skoltidning). Därefter är det dags för mutantspindeln att börja döda mäniskor en efter en.
   Förtio minuter in i filmen tyckte jag att den egentligen kunde sluta, men tyvärr höll den ju på ännu en lång stund.
   Spiders lyckas med att vara en ganska så total bottennotering. Med en miljonbudget kunde säkert manuset ha resulterat i en intetsägande, men någotlunda underhållande sf-skräckfilm. Men med den budjeten som Spiders är gjord med är resultatet endast dåliga specialeffekter, dåligt skådespelande, otroligt amatörmässiga missar (varför bär pressfotografen en systemkamera dinglande runt halsen, när han ändå tar alla foton med en billig pocketkamera?), "oneliners" lånade från andra filmer och de värsta klichéerna på länge (jo, den kvinnliga huvudpersonens klädsel minskar med en konstant faktor under filmens gång och "höjdpunkten" nås med en våt t-skjorta i en stor vattencistern; vid närmare eftertanke så minskade ju faktiskt även den manliga huvudpersonens klädsel, så kanske filmen försökte vara jämlik...).
   Filmmakarna har tydligen även haft svårigheter med att veta hur och när de egentligen borde avsluta filmen. Som den nu är, så verkar det faktiskt som om teamet mitt under filmningen plötsligt fått en masa pengar. Efter att filmens första 70 minuter gått med en handfull skådespelare och en scenografi som har "billigt" stämplat över sig fylls filmens sista 20 minuter med scener med relativt stora mängder statister och specialeffekter som ser ut att vara i en helt annan prisklass än de tidigare. Det lustiga är att de här sista 20 minuterna egentligen är alldeles onödiga.
   Spiders är en totalt intetsägande film. Vill du absolut se en spindelfilm rekommenderas hellre Arachnophobia (1990) eller klassikern Tarantula (1955).

-Ben Roimola- 10.3.2001