Ursprungsland och -år: USA, 2004
Finsk titel: Hämähäkkimies 2
Filmens webbsida finns på http://www.spiderman.sonypictures.com/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0316654/combined
  • Ljudspåret är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska, arabiska, bulgariska, hebreiska, hindi, holländska, kroatiska, rumänska, serbiska, slovenska, och tjeckiska.

Bonusmaterialet på DVD 1 är textat på engelska och holländska - inklusive de två kommentarspåren. Textning för allting på den andra DVD:n, som innehåller enbart bonusmaterial, är på engelska, franska, italienska och holländska. Ljudspåren för bonusmaterialet på DVD 2 är Dolby Digital 2.0. Bildformatet för allt bonusmaterial på DVD 2 är 4:3, förutom "Spinning the Game" som är vidbild.

• Två kommentarspår (DVD 1). Ett med Sam Raimi, Tobey Maguire och producenterna Avi Arad och Grant Curtis, samt ett med den tekniska personalen John Dykstra, Scott Stokdyk, Lydia Bottegoni, Anthony LaMolinara, Steve Johnson & Eric Hayden.
  • "Spidey Sense 2" (DVD 1). Funktion som gör att man kan låta textrutor med trivia poppa upp under filmens gång. Endast på engelska.
  • Musikvideo med bandet Train, låten "Ordinary" (3,53 min, vidbild, DVD 1).
  • "Web-i-sodes" (4:3, DVD 1), fyra promosnuttar med korta intervjuer. Släpptes antagligen på filmens webbsida inför premiären. "Costume Design" (1,25 min) handlar om hur kläderna i filmen designades, "Comic-Con 2003" (2,27 min) är från en seriemässa, med kommentarer av seriefansen och klipp från en presskonferens med filmmakarna, "J. Jonah Jameson" (1,50 min) handlar om den legendariske tidningschefredaktören som spelas av J.K. Simmons, och i "Peter Parker and Mary Jane Watson" (2,38 min) poängteras det att det finns en kärlekshistoria i filmen.
  • Trailers, förutom för "Spider-Man 2" (1,27 min) även för fem andra filmer.
  • "Making the Amazing" (126,13 min, DVD 2), en över två timmar lång dokumentär om hur filmen gjordes. Eftersom den är så här lång får ovanligt många olika personer komma till tals och också prata lite längre än vanligt. Det är alltså inte bara reklamsnack.
  • "Featurettes" (DVD 2), tre kortare dokumentärer som lika gärna kunde vara delar av "Making the Amazing". De hålls separata antagligen därför att det främst är originalmaterialet, d.v.s. serien, som tas upp och serieskaparna som intervjuas mest (bl.a. Stan Lee och John Romita). "Hero in Crisis" (14,49 min) handlar om det faktum att Peter Parkers liv alltid har varit problemfyllt, "Ock-Umentary - Eight arms to Hold You" (22,11 min) handlar om superskurken Doctor Octopus, och "Interwoven: The Women of Spider-Man" (15,27 min) är om kvinnorna i Spider-Mans liv, förutom flickvännerna även bl.a. faster May.
  • "Enter the Web" (14,18, DVD 2). Visar i realtid hur några scener gjordes, med multi-vinklar. Man kan välja mellan tre olika vinklar, plus en där alla vinklar visas samtidigt.
  • "Gallery" (DVD 2), bildgalleri med originalversionerna av Alex Ross' målningar som visas i filmens inledning.
  • "Interactive" (DVD 2). Trailer för Activisions spel "Spider-Man 2" (2,13 min), samt "Spinning the Game" (3,33 min), en kort dokumentär om hur spelet gjordes.
  • På DVD 2 finns dessutom DVD-ROM bonusmaterial, som man kan se på sin dator: recensioner, mobiltelefonsgrejer, ett onlinespel och en nedräkningsfunktion för "Spider-Man 3".

Regissören Sam Raimis Spider-Man (2002) var en massiv framgång och efter Bryan Singers stiliga förarbete med X-Men (2000) ledde den till en att en uppsjö av superhjältefilmer blev oundviklig. Att det gick så bra för Spider-Man berodde inte bara på marknadsföringen. Den var de facto mycket välgjord och en föredömlig filmversion av en tecknad serie, trogen originalet.
   Sam Raimi ville förstås göra även Spider-Man 2 och fick för den ännu större budget, kring 200 miljoner dollar. Det här syns verkligen. Alla skådespelare från ettan har ställt upp på nytt.och filmen är rik på detaljer och väldigt snygga miljöer. Den är tekniskt avancerad och har actionscener som verkligen får en att tappa hakan. Det bör genast sägas att Spider-Man 2 verkligen är välregisserad och -filmad.
   Själv tycker jag att tvåan är till och med bättre än ettan, och många andra lär hålla med mig (även medelvitsordet på IMDb är högre). Filmen fungerar så bra tack vare att stommen - berättelsen - är välskriven och har flera intressanta element som är ihopfogade på ett effektivt sätt. Storyn är en smakfull blandning av action, drama och humor.
   I ettan var det nogt ett problem att halva filmen gick åt till att presentera Peter Parker och hur han blir superhjälten Spider-Man. Efter det fanns det inte mycket utrymme kvar för att riva av actionstoryn med Green Goblin. Det här problemet har man inte haft med tvåan, och den är därför en starkare helhet.
   Inledningen till Spider-Man 2 fokuserar på Peter Parkers (spelad av Tobey Maguire) privatliv. Det är svårt för Parker att hitta balansen och få det att fungera att han är dels superhjälte med hemlig identitet, dels en ung man som försöker hinna med både jobb och studier. Spider-Man kritiseras hårt, framförallt av media, och som privatperson lyckas Parker varken sköta sina jobb eller studier ordentligt. Hans enda nära släkting, faster May (Rosemary Harris), är orolig för honom och hon är dessutom olycklig på grund av fattigdom och ensamhet. Till råga på allt tänker kvinnan som Peter Parker älskar, Mary Jane Watson (Kirsten Dunst), gifta sig med en annan man, och Parkers bästa kompis, Harry Osborn (James Franco), håller på att bli galen och hatar framförallt Spider-Man. Kort sagt är allting ett enda elände.
   Parker blir dock bekant med den sympatiske forskaren doktor Otto Octavius (Alfred Molina) och får lite välbehövlig uppmuntran av honom. Octavius är mycket intelligent och en framstående naturvetare. När Parker träffar honom har han just utvecklat ett revolutionerande litet fusionskraftverk, som påminner om en liten sol. Det alstrar extremt mycket energi, tillräckligt för hela världens behov, och antas vara mycket stabilt. För att kunna hantera kraftverket har Octavius konstruerat avancerade robotarmar som fästs på ryggen och styrs direkt från hjärnan.
   Men när Octavius på en pressinfo skall presentera kraftverket för omvärlden så går allting galet, med bland annat det resultatet att robotarmarna fastnar på Octavius' rygg och blir permanenta kroppsdelar. Det visar sig att armarna har en egen vilja och personlighet, och de kan göra ett och annat till exempel när Octavius sover. Octavius blir schizofren och därmed superskurken Doctor Octopus. "Doc Ock" får väldigt farliga idéer om hur fusionskraftverket borde utnyttjas och sätter därför igång med att reparera det...
   Jo, det är en typisk superhjältestory och traditionell Spider-Man action. Men filmen är sällsynt välgjord och det är ju dessutom så att Doctor Octopus är en av de tuffaste motståndarna som Spider-Man någonsin har råkat på i serierna. Det blir därför spännande och händer mycket sådant som alla vänner av Spider-Man definitivt vill se. I mitt tycke är Spider-Man 2 en riktig höjdarfilm.

-Michael Karlsson- 8.1.2005