Finsk titel: Space Cowboys
Distibutör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www2.warnerbros.com/spacecowboys
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0186566
Enhörningens poäng: 6

Space Cowboys är ett verk av Clint Eastwood, han har både producerat och regisserat filmen, dessutom innehar han huvudrollen som en av fyra före detta astronauter som gör come back.
   Början tar oss tillbaka till de amerikanska testfälten för överljudsplan 1958 och ett rymdprogram betecknat Daedalus. Programmet avslutas och aspiranterna med ambitioner att nå månen får till sin besvikelse söka sig nya mål i livet. Tills en dag i nutid en rysk satellit i bautaklassen får spunk och NASA (och därmed USA) får visa sig på styva linan, och givetvis räddas världen än en gång. Nåja, till Clints heder måste sägas att vad jag kallar flaggfaktorn (antalet gånger USAs flagga syns i bild) inte är alltför hög i filmen. Däremot är den en typisk Clint och skiljer sig i sitt upplägg inte mycket från t.ex. Firefox (1982) av samme cowboy. Den av regeringen så snöpligt förskjutne experten (i detta fall på styrteknik för satelliter), är plötsligt den absolut ende som kan rädda världen och ansiktet på en illa omtyckt chef. (Vilket som är viktigare framgår inte av filmen.) Clint - den här gången i skepnad av DrCorvin ser sin chans att återförena det gamla Daedalusgänget och äntligen efter 40 år se jorden ordentligt från ovan.
   Egentligen kunde man recensera filmen med ett enda ord: nostalgi! Fyra gamla Hollywoodkändisar gör ännu en film tillsammans. De spelar fyra pensionerade astronauter i avsikt att visa de unga rymdtupparna att det fortfarande finns stake i gamlingar om man riktigt lägger manken till. Då vi var unga kunde vi - och vi kan än: är temat i filmen. Filmen utspelar sig i nutid - till stor del i omloppsbana runt jorden med härligt vackra rymdscener, men science fiction? Knappast. Den enda sense of wonder man kan få av denna film är en förundran över att vi faktiskt lever i en tid då 40 år gammal science fiction blivit verklighet! Nostalgi.
   Men filmen är i alla fall välgjord och om man fascineras av flyg och rymdfart riktigt njutbar. Och space cowboyerna är inte alltför hjältemodiga, nästan bara vanliga dödliga.

-Peter Damlin- 28.7.2001