Distributör: Oy Nordisk Film Ab
Filmens webbsida finns på http://asoundofthunder.warnerbros.com/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0318081/combined

• Skivan innehåller originalljudspåret på engelska i DTS 5.1 och Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska och danska.

• Filmens trailer (1,50 min, anamorfisk vidbild) samt trailers på Brothers Grimm, The Cave, Danny the Dog, The River King, Cronicas, Mørke, The Jacket, Adams Æbler och Silver Hawk.

A Sound of Thunder tar oss med till år 2055. Ny teknik har nu utvecklats som gör resor eller hopp tillbaka i tiden möjliga. Som så mycket annan teknik är även denna något för de rika. Under tidshopp tillbaka till dinosauriernas era får de med tillräckligt mycket pengar möjligheten att skjuta en av dessa bjässar. Regeln är emellertid att inget får förändras. Man skjuter därför endast djur som man redan vet på förhand att kommer att dö hur som helst någon minut senare. För att garantera att världen som man känner den inte påverkas måste man också alltid se till att inte stiga av den plattform man använder sig av. Naturligtvis går någonting fel och filmens hjälte Dr Travis Ryer har bara några timmar på sig att ta reda på vad som hänt och ställa allt till rätta igen innan världen och alla han känner genom en omvriden evolution har förändrats till något oigenkännligt.

Ray Bradburys novell om jägarna från framtiden som åker tillbaka i tiden och med ett litet felsteg vänder världen som vi känner den upp och ner är väl vad man kan kalla en science fictionklassiker. Det är varje fall en historia som många verkar känna till och dessutom en historia som alltid verkar ha fascinerat. Att således få se en film som baserar sig på denna berättelse är inte direkt förvånande. A Sound of Thunder har också en del som talar för sig. Science fictionfilmer baserade på science fictionnoveller eller romaner har ju under senare år rönt en del framgång och att man dessutom kunnat få med lite av en Jurassic Park känsla borde ju vara ett plus. Vem gillar nu inte monster? Skådespelarinsatserna är också mycket goda med Edward Burns som en helt övertygande hjälte och Catherine McCormack som en härligt förbannad vetenskapskvinna. Uppbyggnaden av historien är heller inte dålig och man lyckas upprätthålla en viss spänning ända till slutet. Men tyvärr räcker detta inte ända fram.

A Sound of Thunders mest iögonfallande problem är antagligen de mycket dåliga specialeffekterna. Kort sagt har skaparna av filmen inte ens kommit nära till att göra Chicago 2055 till något levande och verkligt. De små glimtar vi får av staden känns precis som det de är. Något skapat i en studio och i en dator. Trots att historien har en rätt ok uppbyggnad blir filmupplevelsen också aningen ryckig och känns på ett paradoxalt sätt både för långsam och för snabb på samma gång. Problemet ligger kanske här i det svåra med att kombinera en idédriven science fictionberättelse med filmens behov eller intresse för det spektakulära. För att åskådaren ska hänga med och begripa tanken bakom måste en hel del förklaras. Delvis kan det visserligen visas, men ofta blir man ändå tvungen att sätta det hela i ord. Samtidigt finns emellertid behovet att underhålla och ge åskådaren den visuella upplevelse science fictionfilm gjort sig känd för. Det man får är något överdrivet färdig tuggat där den spektakulära delen känns som fyllning utan originalitet. Det här är emellertid kanske att analysera filmen lite för ingående. Det är kanske lika bra att bara säga det som det är. A Sound of Thunder är en B-science fictionfilm och inget mera.

-Sofia Sjö- 13.3.2006