Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 7.
Distributör: Scanbox Finland.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.skycaptain.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0346156/combined.

Skaparna av Sky Captain and the World of Tomorrow stoltserar med att detta är den första film som nästan helt spelats in framför en blue screen. I filmen förflyttas vi till 30-och 40-talets sf-pulptidningarnas värld med enorma robotar mitt i Manhattan och Hindenburg III ankrad vid the Empire State Building. Robotarna som visar sig ha trampat in i städer världen över för att hämta olika föremål styrs av en galen vetenskapsman vid namn Totenkopf som måste hittas och stoppas. Lyckligtvis finns just mannen som är rätt för denna uppgift, Joe "Sky Captain" Sullivan, som i sitt specialdesignade propellerplan med f.d. flickvännen och reportern Polly Perkins tar oss med på en svindlande resa från Manhattan till Himalaya och vidare. Med en känsla av film noir berättar Kerry Conran en historia vi alla känner igen men som aldrig tidigare nåt vita duken i den här formen. Filmen får en att känna sig nostalgisk samtidigt som man inser att detta är något helt nytt. Problemet är bara att det inte är tillräckligt nytt.
   Sky Captain and the World of Tomorrow är en tjusig idé som emellertid lider på flera punkter. Historien är, som sagt, inte ny vilket inte gör den dålig i sig, men om man hela tiden vet hur det ska gå räcker det inte med små vändningar och överraskningar för att stoppa publiken från att se på klockan. Den största bristen återfinns emellertid i huvudkaraktärerna som är som plockade ur en film från 30-talet, fullständigt orörda av tidens tand, stilig hjälte och tuff, envis men smått klantig blondin. Kanske försöker man vara ironisk genom att ge oss så allt igenom karikerade karaktärer men man har i så fall inte vågat ta steget ända ut. Att det dessutom fullständigt saknas någon gnista mellan Jude Law och Gwyneth Paltrow gör inte situationen bättre. Kanske är problemet också det samma här som för skådespelarna i andra filmer som mer eller mindre spelats in framför en blue screen, det krävs inte bara bra skådespelare utan också en verkligt bra regissör för att få det att funka. Lyckligtvis lyfter en del av de mindre karaktärerna som Ribisi Giovannis Dex filmen en hel del.
   Trots dessa brister är Sky Captain and the World of Tomorrow ett inte helt meningslöst experiment men ett mera vågat manus med nya karaktärer kunde göra nästa film av detta slag till mera än något man bara ler åt samtidigt som man tänker "Jaså, det här är alltså gjort digitalt, det var ju...intressant". Dagens publik kan det här med specialeffekter men hur var det med bra manus nu igen?

-Sofia Sjö- 11.11.2004