och Ziyi Zhang
Längd: ca 121 min
Ursprungsland och -år: Kina, 2004
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på finska på http://www.lentavientikarientalo.fi/ och på engelska på http://www.houseofflyingdaggers.com/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0385004/combined

House of Flying Daggers utspelar sig i slutet av Tang-dynastin då en hemlig rörelse som kallar sig de flygande dolkarnas hus hotar regimen. Poliserna Jin och Leo hittar på en bordell en ung danserska som man misstänker har kontakter till dolkarna eftersom hon är en tränad i stridsteknik och dessutom blind som dottern till dolkarnas tidigare ledare. För att få flickan Mei att föra dem till dolkarna arrangerar man en fritagning där Jin får agera hjälten för att övertyga Mei att hon kan lita på honom. Fritagningen för historien ut i höstfärgade skogar och ljuvliga landskap men allt är inte som det verkar vara och alla inte vad de ger sig ut för.
   Som tidigare filmer av denna genre erbjuder House of Flying Daggers en skön blandning av underbara landskap och imponerande stridsscener där svärd, dolkar, pilar och bambustavar regnar genom luften medan hjältarna parerar dem med kontrollerade, blixtsnabba rörelser. I denna film är det i första hand i skogslandskap med allt från björkar till bambu man rör sig och de sagolika miljöerna och de imponerande striderna förstärker inte sällan varandra och gör filmens rätt utdragna handling och ständiga växlingar mindre påtagliga. Trots att det inte skadar med filmer som inte har Hollywood genrens spikraka och ofta lättuträknade historia känns det som om man i House of Flying Daggers ibland satt till ännu en sväng på historien enbart för att få med ännu en strid eller ännu en ritt bland höstfärgade träd.
   House of Flying Daggers är med andra ord en visuellt mycket tilltalande film men historiens många svängningar känns i slutändan smått poänglösa. Genom sin kombination av aktion, drama och romantik erbjuder filmen emellertid något för de flesta. Att House of Flying Daggers dessutom som andra filmer i denna genre presenterar en blandning av starka både manliga och kvinnliga karaktärer gör den inte sämre trots att man kan fråga sig om det inte är ett rätt traditionellt triangeldrama man i grund och botten lurar på.

-Sofia Sjö- 9.2.2005