Bildformat: vidbild
Finsk titel: Henkien kätkemä
Distributör: Cinema Mondo
Filmens webbsida finns på http://www.ntv.co.jp/ghibli/sennokami/index2.html, en finsk webbsida finns på http://biorex.lasipalatsi.fi/ohjelma/henkienkatkema.html
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0245429
Enhörningens poäng: 9

Fantastiskt fin tecknad långfilm om en liten flicka som måste rädda sina föräldrar undan en otäck besvärjelse. Utmärkt film oavsett enligt vilken kategori man klassificerar den. Passar väl för såväl barn som vuxna.

Med filmen Sen to Chihiro no kamikakushi (svensk titel Gömd av andar) gör den mästerlige filmregissören Hayao Miyazaki äntligen entré på den finländska bioscenen. Två av Miyazakis äldre filmer, Tonari no Totoro och Kurenai no Buta visades i finsk TV för ett antal år sedan och åtminstone Kurenai no Buta och Mononoke Hime har visats på diverse filmfestivaler här i landet. Sen to Chihiro no kamikakushi är dock den första Miyazaki-filmen som kan ses i Finland bland den vanliga biorepertoaren. Bättre sent än aldrig får man väl säga.
   Sen to Chihiro no kamikakushi fick delat första pris på filmfestivalen i Berlin och har även fått en rad andra utmärkelser. Högst troligen kommer filmen även att figurera bland Oscar-nomineringarna. Till råga på allt har filmen kilat förbi alla andra på listan över de mest sedda filmerna i Japan och har sålunda åtminstone på hemmamarknaden redan slagit sådana Hollywood-megafilmer som Titanic och Star Wars.
   Hayao Miyazaki har en underbar förmåga att göra filmer som tilltalar tittare oberoende av ålder. Största delen av Miyazakis filmer kan kategoriseras som barnfilmer, men samtidigt är de filmer som en vuxen orkar se gång på gång. Miyazaki lyckas perfekt med den svåra konsten att berätta mångskiktade historier som öppnar sig på olika sätt beroende på tittarens ålder. Varje nivå av berättelsen är dock precis lika viktig och varken barnen eller de vuxna underskattas. Det här är familjefilm så som det är som bäst, något som t.ex. Disney-företaget egentligen aldrig klarat av att skapa.
   Egentligen skulle jag inte vilja göra några jämförelser mellan Studio Ghibli (Miyazakis filmstudio) och Disney, men eftersom Miyazaki är milt sagt okänd speciellt bland den stora publiken här hos oss har jag egentligen inget val. De flesta av oss har ju ändå en relativt enhetlig bild över vad en tecknad Disney-film innebär: högklassig animation, barnvänliga berättelser o.s.v. Även om jag personligen anser att Miyazakis skapelser klår allt som Disney-imperiet någonsin lyckats framställa i filmväg så är det ju inte så omöjligt att väga Disneys och Miyazakis tecknade långfilmer på samma våg. I båda fallen är det frågan om välgjorda tecknade långfilmer för hela familjen.
   Teckniskt sett och rent utseendemässigt kan man mycket väl jämföra Miyazakis animationsstil med Disney-filmer gjorda i klassisk animationsanda (Snövit, Leijonkungen, Aladdin, Den lilla Sjöjungfrun m.fl.). Miyazaki-filmerna är alltså tecknade långfilmer som ser ut så som de flesta människor tycker att tecknade filmer skall se ut.
   Till skillnad från Disney &co gör Miyazaki dock inga musikaler. Miyazakis filmer är vanliga långfilmer där folk inte plötsligt brister ut i sång- och dansnummer.
   Den stora skillnaden mellan Miyazaki-filmerna och Disney-filmerna kommer i själva berättelsen. Här drar Miyazaki definitivt det längre strået. Miyazaki &co kan som sagt konsten att göra filmer som är lika njutbara för både barn och vuxna. På det här är Sen to Chihiro no kamikakushi ett utmärkt exempel.
   I grundd och botten är berättelsen i Sen to Chihiro no kamikakushi ganska så enkel: En ungefär tioårig flicka går vilse med sina föräldrar och hamnar i en underlig öde stad. Flickans föräldrar förvandlas till svin och flickan måste försöka rädda dem. Späd på med litet Miyazaki-magi och du har en tvåtimmarsfilm som man absolut inte blir uttråkad under.
   I Sen to Chihiro no kamikakushi skapar Miyazaki en värld som är full av allt underligare varelser. Just då du tror att du sett allt låter Miyazaki en ännu underligare best inta scenen.
   Speciellt filmens början med föräldrarnas försvinnande och alla de underliga monstren gör att Sen to Chihiro no kamikakushi kan verka litet väl skrämmande för mindre barn. Inga av filmens monster är egentligen farliga eller ens ondskefulla, men visst kan de kännas skrämmande då de är så totalt främmande.
   Som det så ofta brukar vara i Miyazakis filmer är ingen av rollfigurerna absolut god eller ond. Alla har sin egen plats i livet. Hur skrämmande någon varelse än kan se ut kan den ändå vara vänlig. Till och med en elak häxa kan visa sig ha en mjukare sida och vara en kärleksfull moder. Det här är typiskt för Miyazakis filmer, personerna är sällan svartvitt goda eller onda, utan alla har sina sidor och förståeliga motiv för sina handlingar.
   Sen to Chihiro no kamikakushi är en film om uppväxt, om att övervinna sina egna rädslor och att lära sig lita på sig själv. Med finns även hänvisningar till människans symbios med den övriga naturen, något som är ett återkommande tema i nästan alla Miyazakis filmer. Vi får naturligtvis även ett lyckligt om än kanske aningen bitterljuvt slut.
   Ett extra stort tack skall distributören Cinema Mondo ha för att de textat filmen även till svenska (ja naturligtvis visas filmen med sitt ursprungliga japanska ljudspår). Nu skall vi bara hoppas att även Miyazakis övriga filmer skulle få sig en biorunda här eller att de åtminstone skulle utges på DVD eller VHS. För närvarande är man tvungen att vända sig utomlands ifall man vill äga någon av Miyazakis filmer.
   Enhörningen rekommenderar Sen to Chihiro no kamikakushi mycket varmt till precis alla och envar. Tänker du se en enda film inom de närmaste månaderna har du ett enkelt val: Gömd av andar!

-Ben Roimola- 31.12.2002

[Chihiro i den underliga staden.]