Ursprungsland och -år: USA, 2002.
Åldersgräns: F-11
Finsk titel: Skorpionikuningas.
Filmens webbsida finns på http://www.the-scorpion-king.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0277296
Enhörningens poäng: 4

Med god vilja kan man kalla Skorpionkungen fantasy i genren sword & sorcery upplagd i en historisk miljö. Svärdet står legoknekten Mathayus (spelad av wrestlingkändisen The Rock) och trolldomen står The Sorceress för (spelad av Kelly Hu). Hon kan se in i framtiden och är skurken Memnons (Steven Brand) älsklingstrollpacka. Naturligtvis blir hon kär i hjälten Mathayus och det går som det brukar gå. Hon förlorar sin förmåga, men vinner en slagsbult. Skurken dör. Det är den tunna handling som Sthephen Sommers och Jonathan Hales byggt upp och som fantasy är den svag.
   Miljön ska föreställa det gamla Mesopotamien och Babylon i fri tolkning. Städer som Sodom och Gomorra finns med. Hjälten är akkadier och legosoldat, men egentligen inget annat än en "fighting machine" och känslolös robot. Han slåss inte för hämnd och passion, han slåss inte för pengar heller. Han bara slåss. I kampen mot ondskan(?) får han hjälp av Balthazar, en rövarhövding spelad av Michael Clarke Duncan (som även synts i Den gröna milen där han spelar den jättelika svarta fången som dömts till döden för mord han inte begått). I rollen som Balthazar får han dock inte chansen att visa sig från sin bästa skådespelarsida.
   The Scorpion King förmedlar ingen sympati (inte ens när hjälten ser sin broder dödas), inga hämndkänslor eller passionerad glöd, inga tvivel på det man gör. Kanske har regissören Chuck Russell trott att människorna för ca 5000 år sen varit primitiva vildar - det visar även kostymeringen som snarare för tanken till urfattiga barbarer än den högtstående kultur som mesopotamerna åstadkom. Kanske har han trott att den publik som våldsfilm lockar är okunniga nog att svälja detta historiska nonsens. Men detta är förstås inte en film - detta är en brottningsmatch gjord i samarbete med World Wrestling Federation Entertainment.

-Peter Damlin- 24.10.2002