Längd: ca 83 min
Ursprungsland och -år: USA, 2002
Finsk titel: Scooby-Doo
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://scoobydoo.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0267913.

Mystery inc. har upplösts p.g.a. interna svårigheter - Fred har tagit alltför mycket ära från den intellektuella Velma som planerat operationerna. Efter två år blir ett nytt uppdrag trots allt möjligt tack vare att de upptäcker att de alla blivit inbjudna till Spooky Island: ett nöjesfält och äventyrscenter för ungdomar - med temat skräck naturligtvis. Inbjudaren är chefen för Spooky Island: Mondavarious, mera känd som Mr Bean eller Rowan Atkinson. Men vänta er ingen humor á la Mr Bean, Atkinson gör en högst ordinär roll som Mondavarious. Det är den digitala hunden Scooby-Doo och Shaggy som står för humorn.
   Äventyret går ut på att hjälpa Mondavarious lösa mysteriet varför ungdomarna som besöker ön inte längre ser ut att vara sig själva när de är klara att lämna ön. Att något ockult och mystiskt sker på ön är uppenbart och Mystery inc. ger sig återigen med stor entusiasm i kast med att lösa mysteriet.
   Det är "några" år sen jag såg den tecknade versionen av Scooby-Doo. En serie jag snabbt blev förtjust i. Filmen med levande aktörer levde upp till förväntningarna jag hade. Så här efteråt kanske serien nu inte var så himla bra heller, och filmen är heller ingen höjdare men helt okej och värd att ses. Monstren är så där lagom orealistiska och hela filmen känns konstgjord. I och för sig stör det inte alltför mycket om man bara har det tecknade originalet i åtanke, och jag tror faktiskt det är en fördel att ha läst serietidningarna eller sett de tecknade filmerna före man ser den levande versionen. På tal om levande så har som sagt själva hjälten Scooby-Doo ett hjärta av ettor och nollor, liksom monster och andra övernaturliga fenomen. Inte så störande som jag tycker det brukar vara. Kanske är man redan van att se med digitala ögon, eller så passar det in i filmens karaktär, för digitaliseringen är inte särskilt superproffsig.
   Filmens blonda bombnedslag Daphne spelas av Sarah Michelle Gellar, kanske mera känd som den vampyrdräpande Buffy. Och minsann tränger inte lite väl mycket av Buffy igenom bimbokaraktären Daphne i slutet av filmen. Men vem bryr sig, när Scooby-Doo smockar till skurkar med både höger och vänster tass.

-Peter Damlin- 17.10.2002