och Rider Strong
Längd: ca 96 min
Ursprungsland och -år: USA, 2001
Finsk titel: Roughnecks - Starship Troopers Chronicles: Operaatio: Tesca
Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.spe.sony.com/tv/kids/roughnecks/index.htm
DVD-fakta: Bildformatet "fullscreen" (4:3) vilket ju är inget under då det är frågan om en tv-serie; ljudspåret är Dolby surround och finns förutom på engelska även dubbad till tyska och franska; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska, tyska (även kommentatorljuspåret), franska (även kommentatorljuspåret), holländska (även kommentatorljuspåret), polska, tjeckiska, ungerska, hindi, turkiska, bulgariska, arabiska, grekiska och hebreiska; bonus: intressant kommentatorljudspår (på engelska) med seriens producent och redaktör samt bl.a. regissörerna för varje episod, foton på ljudskådespelarna, produktionsritningar och skisser samt trailers på Roughnecks 2 (1,03 min) och filmen Krull (1,24, anamorfisk vidbild).
Enhörningens poäng: 5

Tecknad barn/ungdomsserie som baserar sig på Heinleins roman och Verhoevens film. Gillade du filmen har du inte mycket att hämta här.

Starship Troopers - Roughnecks är en datoranimerad serie som baserar sig dels på Robert A. Heinleins roman Starship Troopers och dels på Paul Verhoevens film med samma namn. Planeringen av serien började redan innan Verhoevens film var färdig, så tv-serien kan inte sägas vara en direkt fortsättning på filmen även om en del av karaktärerna är samma och den visuella designen är liknande. Eftersom jag inte har läst Heinleins roman kan jag heller inte säga hur slaviskt tv-serien följer ursprungsverket.
   Det som dock är klart är att jämfört med filmen är tv-serien som utspädd saft. Borta är Verhoevens bitska och satiriska kommentar mot militarism och totalitaritet. Kvar finns endast en barn/ungdomsserie där man åker från planet till planet och "tv-vänligt" slaktar äckliga rymdinsekter. Våldet är rikligt, men det är närmast sanitärt. Vapnen riktas aldrig mot andra människor och insektvarelsernas blod liknar närmast gröna tennisbollar.
   The Tesca Campaign är den andra DVD:n med Roughnecks-episoder. På skivan finns fem 20-minuters episoder som tillsammans bildar en mer eller mindre enhetlig berättelse. På kommentatorljudspåret berättar seriens producenter om hur karaktärerna utvecklas genom serien och hur den 40+ episoder långa serien är en enda historia som innehåller mindre helheter i stil med The Tesca Campaign. Må så vara, men under dessa fem episoder var nog karaktärsutvecklingen minimal och största delen av episoderna var helt enkelt av stilen "nu förflyttar vi oss härifrån dit och skjuter på allt som rör sig under vägen".
   Det hela blev inte bättre av att animationen är av B-klass. Roghnecks kan jämföras med andra snabbt producerade "söndags-serier". Enskilda bilder kan se OK ut, men i det stora hela är animeringen pinsamt dålig. Allt verkar helt enkelt själslöst, interaktionen mellan karaktärerna och omgivningen fattas, samtidigt som alla objekt verkar vara utan någon som helst massa.
   Det bästa som The Tesca Campaign-DVD:n egentligen har at erbjuda är kommentatorljudspåret (som tyvärr inte är textat på svenska). Varje episod kommenteras av seriens producent och redaktör (story editor) samt episodens regissör. För en episod fanns även en av ljudskådespelarna med bland gänget. Kommentatorljudspåret är riktigt intressant, åtminstone om man är intresserad av att veta hur en dylik serie egenligen kommer till. Producenten berättade t.ex. att skinni-rymdvarelsernas språk (som man tyvärr inte hör värst mycket av på denna skiva) är finska som bandats in och spelas upp bakfram!

-Ben Roimola- 2-5.2.2002