La planete des singes av Pierre Boulle.
Musik: Patrick Doyle
I huvudrollerna: James Franco, Andy Serkis, Freida Pinto, John Lithgow, David Oyelowo
Längd: ca 106 min
Ursprungsland och -år: USA, 2011
Åldersgräns: 13

Låt mig vara ärlig. Jag är inget fan av Apornas planet, varken klassikerna eller Tim Burtons smått konfunderande version. Jag har alltid tyckt mera om aporna än människorna i filmerna, men överlag har jag bara funnit berättelserna vara ansträngande och tråkiga. Att göra ännu en film i serien låter således i mina öron som en urusel ide. Vad nytt och revolutionerande kan en film som visar hur apornas planet blev apornas planet egentligen ha att komma med? Svaret är, inte så mycket, nytt och revolutionerande alltså, men uppblandat med snygga specialeffekter, starka karaktärer och en rörande historia om orättvisor och att hitta sig själv är resultatet ändå inte alls illa.

Som så många andra filmer som ger bakgrunden till en berättelse vi redan känner är historien i Rise of the Planet of the Apes – eller den bra mycket mera talande svenska titeln Apornas Planet: (r)Evolution – inte direkt invecklad, men det är ändå bra mycket mera fascinerande än man kunde tro. Ceasar är son till en schimpans som utsatts för medicinska tester och överfört sin förhöjda intelligens till sonen. Ceasars ”pappa”, den människa som räddar honom från att avlivas efter att hans mamma löpt amok i ett försök att skydda sin unge, jobbar på labbet där Ceasar föddes. Han håller på att utveckla medicin för att bota alzheimer, men får något helt annat, ett virus som kan förhöja intelligens, i varje fall hos apor. Effekten på människor visar sig vara mera ödesdiger. Ceasar växer upp till en värld som inte kan acceptera honom och där människors ondska och girighet kommer att få långtgående följder både för dem själva och deras närmaste släktingar.

Med sitt fokus på forskning, teknik och den medicinska industrin lyckas The Rise of the Planet of the Apes med att kännas aktuell och lite lagom tankeväckande, samtidigt som den är ett rörande action drama (i varje fall om man tycker om apor). Det här är också en visuellt strålande film som använder scenuppsättningar bekanta från thrillers och skräckfilmer på ett effektivt sätt och fungerar alldeles utmärkt utan att vara i 3D. Det är i första hand de här scenerna som naturligt nog tagits med i trailern, men i motsats till många andra filmer är det här inte en film man färdigt upplevt det bästa av om man sett trailern. Rise of the Planet of the Apes är således kanske i första hand ett försök att dra pengar ur ett redan känt koncept, men det är definitivt inte ett helt misslyckat försök. Jag tycker således att filmen är, om jag fortfarande ska vara ärlig, riktigt underhållande och definitivt värt ett biobesök.

-Sofia Sjö- 9.8.2011